Czech POINT a datové schránky
Dne 1. července 2009 nabude účinnosti Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. Každý orgán veřejné moci bude mít od tohoto data na základě ustanovení zákona č. 300/2008 Sb. zřízenu datovou schránku.
Znamená to tedy, že všechny orgány veřejné moci povinně a všichni ostatní majitelé datových schránek dobrovolně budou do této schránky doručovat podání vůči orgánům veřejné moci.
Zřízení datové schránky
Žádost o datovou schránku
Ke zřízení datové schránky je potřeba vyplněná žádost, kterou naleznete zde:
https://info.mojedatovaschranka.cz/info/cs/66.html
Způsob podání žádosti
- Osobně
Vyplněnou žádost předáte na podatelnu ministerstva vnitra. - Poštou
Vyplněnou žádost s úředně ověřeným podpisem pošlete na adresu ministerstva vnitra. Úředně ověřený podpis si zajistíte na obecních úřadech, úřadech městských částí. Poplatek za ověření činí 30 Kč. - Elektronickou poštou
Elektronicky vyplněnou žádost podepsanou zaručeným elektronickým podpisem, který je založen na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb, v případě posíláte-li žádost přes internet. Adresa pro zasílání žádosti bude zveřejněna.
Žádost podaná před 1. 7. 2009 tj. před účinností Zákona 300/2008 Sb. může být vyřízena až po nabytí jeho účinnosti tj. od 1. 7. 2009.
Fyzická osoba si může o zřízení datové schránky požádat po 1.7.2009 na kontaktních místech Czech POINT na základě předložení průkazu totožnosti a podepsání příslušné žádosti. Pokud má žadatel kvalifikovaný certifikát elektronického podpisu, může podat žádost prostřednictvím internetu. Protože fyzické osoby mohou požádat jak o zřízení tak o zneplatnění své datové schránky opětovně, je tato žádost vyřízena zdarma pouze poprvé. Při každém dalším opakování v průběhu 3 let bude zpoplatněna částkou 200 Kč.
Podnikající fyzická osoba si může o zřízení datové schránky požádat také po 1.7.2009 na kontaktních místech Czech POINT. Bude potřebovat občanský průkaz, nebo jiný doklad totožnosti, doklad o tom, že je podnikající fyzická osoba a podepsanou žádost. Pokud má žadatel kvalifikovaný certifikát elektronického podpisu, může podat žádost prostřednictvím internetu.
Co bude datová schránka umět?
- odesílat zprávy
- přijímat zprávy
- zjišťovat stavy odeslaných zpráv
- přijímat doklady o dodání a doručení
- ověřovat, zda adresát má datovou schránku
- datové schránky budou umět pracovat s elektronickými formuláři
S případnými dotazy se můžete obrátit v pracovní dny v době od 9:00 – do 17:00 hodin na informační a poradenskou linku na telefonním čísle 954 200 200.