Jak bylo oznámeno v jedné z předchozích novinek, mohou vybrané orgány veřejné moci pro určené účely získávat výpisy (a v některých případech i opisy) z RT pomocí Czech POINTu. Pro přístup k této funkcionalitě je třeba přihlášení pomocí certifikátů.
Tato funkcionalita byla v Czech POINTu vytvořena na základě dohody Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti – Rejstříku trestů (RT) a v souladu s úpravou některých zákonů (zejména zákon č. 124/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů). Využití Czech POINT pro tento účel také někdy nazýváme „vnitřní Czech POINT“, protože jde o funkcionalitu v rámci veřejné správy.
Všem dotčeným orgánům byl v druhé polovině června 2008 zaslán vysvětlující dopis – následující text k němu doplňuje některé informace.Použití Czech POINT v tomto režimu má oproti standardním agendám některá specifika:- Výpisy, které jsou získávány v tomto režimu, nejsou zpoplatněny.- Pracovník kontaktního místa Czech POINT vystupuje ve zvláštní roli, která ho opravňuje k použití Czech POINT pro tento účel. Tato role je přiřazována lokálním administrátorem (viz dále).- Pro přístup do této agendy je nutné přihlášení pomocí dvojice komerčního a kvalifikovaného certifikátu. Pro ostatní agendy je až do odvolání možné přistupovat pomocí jména a hesla (viz informace v samostatné sekci o certifikátech).
- Formulář žádosti je mírně odlišný (např. obsahuje účel výpis , vyžaduje spisové číslo již existujícího spisu a obsahuje některé další drobné úpravy). Pracovníci jej naleznou ve zvláštní sekci formulářů, nazvané „Státní správa“.
- Některé výpisy a opisy vyžadují na straně RT manuální zpracování (nemohou být vystaveny v on-line režimu)– žádost se připravuje stejně, ale výpis jako takový bude pracovníkovi zaslán z RT samostatným šifrovaným e-mailem.
- Ve výpisu je uveden účel a některé další údaje – jinak se výpis neliší od standardního výstupu poskytovaného občanům.
- Výpisy nejsou občanovi poskytovány, stávají se součástí většinou již existujícího spisu
Pro to, aby mohl subjekt získávat tyto výpisy, jsou nutné následující kroky:
- Vyplnit žádost. Ta je vyplňována prostřednictvím formuláře – jeho odeslání je možné buď elektronicky (po podpisu kvalifikovaným certifikátem oprávněné osoby), nebo v listinné formě.Důležité doplňující informace:a. Jediný certifikát, kterým je možné elektronickou žádost podepsat, je platný kvalifikovaný certifikát (nelze použít komerční certifikáty ani certifikáty MPSV). Tento fakt je dán současnou právní úpravou.b. Oprávněná osoba v žádosti je administrátor, nikoliv úředník, který bude agendu vykonávat. Administrátor dostává právo přiřadit patřičnou roli dalším uživatelům.
- Žádost je zpracovávána na MV ve spolupráci s MSp – po jejím kladném posouzení bude administrátorovi zaslán e-mail s dalšími instrukcemi (v případě záporného posouzení, které předpokládáme pouze v ojedinělých případech bude zaslán e-mail i žadateli jako takovému).Zpracování žádosti, kontrola její validity a odeslání zpět bude trvat cca týden, 3.7.2008 jsou zpracovávány první žádosti. Žádosti jsou v současnosti zpracovávány v týdenním režimu.Poznámka: Podrobnější popis celého procesu bude na webu czechpoint.cz uveřejňován postupně tento týden, kdy budou zpracovávány žádosti první vlny žadatelů. Tento postup bude také zaslán také helpdesku Czech POINT, který řeší dotazy uživatelů.
- Administrátor na základě tohoto procesu získá právo přiřadit uživatele do nové role, a to prostřednictvím stávajících nástrojů pro správu uživatelů (pro samosprávní subjekty je to rozhraní systému ePUSA, pro nesamosprávní subjekty administrativní nástroj iManager).
- Uživatelům, kteří jsou přiřazeni do této role, se v rozhraní Czech POINT objeví nová sekce „Státní správa“, kde najdou formulář pro získání tohoto typu výpisu.Poznámka: Všechny zde uvedené informace jsou v detailní podobě také součástí dokumentace pro uživatele a administrátory.
4. července 2008