logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

Co mají tyhle projekty společného? Hodně. Oba poskytují on-line služby občanům České republiky.

V několika případech se ale bez sebe neobejdou. Tak např. pokud si chce občan vytvořit elektronickou identitu na eidentita.cz, aby mohl autentizovaně přistupovat ke službám Portálu občana, musí se jednou dostavit v rámci registračního procesu na kontaktní místo veřejné správy, tedy Czech POINT.

Při registraci uživatelského účtu typu identifikační prostředek (jméno, heslo, sms) je totiž nutné provést aktivaci takového účtu. To se provádí na Czech POINTu podáním Žádosti o poskytnutí referenčních údajů z registru obyvatel jiné osobě (Správě základních registrů). Podání této žádosti je bezplatné.

Pomocí identifikačního prostředku pak má občan přístup např. k informační části Portálu občana. Pokud potřebuje získat např. výpis nebo naopak učinit podání směrem k veřejné správě, bude k tomu potřebovat ještě datovou schránku. Také o ni lze požádat (bezplatně) na kterémkoliv pracovišti Czech POINT.

(mre)

11. září 2018

Český pas patří k nejmocnějším na světě. Svým držitelům umožňuje cestovat do 170 zemí světa bez nutnosti žádat o vstupní vízum. To je samozřejmě skvělá zpráva pro nás všechny, protože nám umožňuje pohodlně cestovat téměř kamkoliv.

Na druhou stranu se ale náš pas stává předmětem zájmu černého obchodu a to celosvětově. Což znamená, že se dostává do hledáčku padělatelů a kriminálních živlů. Jednou z možností, jak získat český pas, je vydání náhradního cestovního dokladu na zastupitelském úřadě při jeho ztrátě.

Při ztrátě cestovního dokladu je již nějakou dobu úspěšně využívána služba systému Czech POINT pro ověření totožnosti žadatele. MV ve spolupráci s MZV vylepšilo tuto služby o fotografii žadatele! Úředník zastupitelského úřadu tak kromě on-line ověření údajů, které o sobě uvede žadatel o náhradní cestovní doklad, dostane náhled na fotografii z evidence pasů. Významně se tak zvýší zabezpečení celého procesu ověření totožnosti osoby, které tak znemožní jeho vydání neoprávněnému žadateli. Statistika agendy zde.

(mre)

13. srpna 2018

Od 8. července jsou agendy CzechPOINT@home nově dostupné na Portálu občana, který je součástí Portálu veřejné správy. Agendy jsou dostupné uživatelům, kteří vlastní datovou schránku.

Uživatel je nalezne buď přímo na Portálu veřejné správy v sekci Formuláře/Pro občany anebo po přihlášení do Portálu občana v sekci Podání/Žádosti o výpisy. Postup zůstává stejný, uživatel vybere příslušný formulář odpovídající jeho požadavku, např. výpis bodového hodnocení řidiče a přihlásí se pomocí přihlašovacích údajů ke své datové schránce. Zadá číslo svého řidičského průkazu a stiskem tlačítka „odeslat“ odešle svůj požadavek. Další už zařídí Centrála Czech POINT, která předá žádost cílovému rejstříku a odpověď ve formě výpisu doručí žadateli do jeho datové schránky.

(mre)

17. července 2018

Praha, 20. června 2018 – byl vydán na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT výpis s pořadovým číslem 20 miliónů. Stalo se tak na pracovišti České pošty a jednalo se o výpis z Rejstříku trestů.

Ani v době, kdy je prosazován princip „digital first“ neztrácí systém Czech POINT na svém významu. Právě naopak, poskytováním asistovaných služeb na kontaktních místech veřejné správy umožňuje občanům, kteří to s IT neumí, využívat moderní on-line služby státní správy. Při rozšiřování on-line služeb pro komunikaci se státní správou je totiž potřeba zajistit rovný přístup pro všechny občany. Czech POINT je zde garantem dodržení zásady rovného přístupu pro všechny.

Dlouhodobě nejžádanější agendou na Czech POINTu je výpis z Rejstříku trestů. Při zavádění této agendy v roce 2009 bylo mnoho proroků, že pro výpis si na Czech POINT nikdo nepřijde, protože je dražší než v Soudní ulici na Rejstříku trestů. Ukázalo se, že lidi si váží svého času a raději si zaplatí o pár korun více, než aby trávili hodiny čekáním v Soudní ulici. Pokud by každý ušetřil pouze 1 hodinu času tím, že si pro výpis z Rejstříku trestů zašel na Czech POINT, představuje to neuvěřitelných 940 let ušetřeného času! Czech POINT je dnes téměř na každém kroku, občané mají k dispozici více než 7.000 kontaktních míst, včetně další téměř padesátky na zastupitelských úřadech ve světě.

Na Czech POINT si nechodí lidé jenom pro výpisy. Slouží rovněž jako teritoriální HelpDesk pro systém datových schránek. Pokud chcete požádat o zřízení datové schránky, nebo datovou schránku už máte a prostě zapomenete heslo, jdete na Czech POINT.

Zřejmě „nejcennější“ agendou je agenda ověření totožnosti osoby při ztrátě cestovních dokladů. Jenom za poslední rok „zachránila“ téměř 2.500 našich občanů, kteří se ocitli v nesnázích po ztrátě cestovního dokladu někde v zahraničí.

„Czech POINT je ukázkovým příkladem rozumně investovaných prostředků, které přináší užitek občanům i státní správě.“

21. června 2018

V souvislosti s koncem přechodných lhůt dle § 19 odst. 1 zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, v platném znění, končí dne 19. 9. 2018 (včetně) možnost pro veřejnou správu podepisovat dokumenty „pouze“ zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu pro elektronické podpisy (tj. pro účely elektronického podepisování stačilo mít pouze vydaný kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis uložený například v operačním systému počítače. Od 20. 9. 2018 veřejná správa musí používat místo něj tzv. kvalifikovaný elektronický podpis.

Dle nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES  je nejvyšší formou elektronického podpisu (co do své důvěryhodnosti) tzv. kvalifikovaný elektronický podpis. V České republice veřejná správa používala doposud většinou nižší formu elektronického podpisu a to tzv. zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu pro elektronické podpisy, pro který původní zákon o elektronickém podpisu (zákon č. 227/2000 Sb.) používal pojem „uznávaný elektronický podpis“.

Kvalifikovaný elektronický podpis bude vyžadován u následujících agend:

  • Výpis z Rejstříku trestů,
  • Autorizovaná konverze,
  • agendy Matrik (Agendy zvláštní matriky, Agendy soudy, Agendy ohlašovny, Agendy obcí III. typu)

Všem subjektům, které jsou provozovateli kontaktního místa veřejné správy (pracoviště Czech POINT pro veřejnost) nebo např. využívají CzechPOINT@office, doporučujeme, aby se včas obrátili na svého dodavatele certifikátů a opatřili svým uživatelům nové certifikáty pro kvalifikovaný elektronický podpis v souladu s Nařízením.  V případě nejasností můžete kontaktovat helpdesk Czech POINT na tel. čísle 222 131 313, a to každý pracovní den mezi 8 – 18 hodinou.

Vyvětlivka:

Kvalifikovaný elektronický podpis – QES (qualified electronic signature), je zaručený elektronický podpis, který je vytvořen kvalifikovaným prostředkem pro vytváření elektronických podpisů a který je založen na kvalifikovaném certifikátu pro elektronické podpisy vydaným kvalifikovaným poskytovatelem služeb vytvářejících důvěru (dále jen „certifikační autorita“). Co to znamená? Pro vytvoření tohoto druhu elektronického podpisu je nejen nutné, aby fyzická osoba měla vydaný kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis, ale rovněž i to, aby související soukromý klíč, který osoba používá pro podepisování, byl vytvořen a uložen na certifikovaném prostředku. Pro tyto certifikované prostředky nařízení eIDAS zavádí pojem kvalifikovaný prostředek pro vytváření elektronických podpisů a mohou to být např. čipové karty a USB tokeny, které prošly potřebnou certifikací (seznam těchto prostředků  zveřejňuje na svých stránkách Evropské komise). Certifikovaný prostředek vydává certifikační autorita.

11. června 2018

V souvislosti s novým nařízením GDPR (General Data Protection Regulation) Evropského parlamentu a Rady EU ze dne 27. dubna 2016, které určuje pravidla pro ochranu osobních údajů, jsme připravili detailní popis, jakým způsobem jsou informačním systémem Czech POINT a kontaktními místy veřejné správy zpracovávány osobní údaje. Tyto informace naleznete na dedikované stránce www.czechpoint.cz/public/gdpr.

23. května 2018

Využití služeb rozhraní CzechPOINT@office mezi orgány veřejné moci je skutečně pestré. Pokud se zaměříme pouze na ministerstva, můžeme konstatovat, že všechna ministerstva jsou k systému připojena a některé z poskytovaných služeb systému skutečně čerpají.

Premiantem je MPSV, které od data své registrace využilo služby @office více než miliónkrát, především k autorizované konverzi dokumentů. MV je zhruba na desetině, tedy zhruba 100.000 „výpisů“. U MPO, MF, MZV, MZdr a MD se čísla použití systému pohybují v desetitisících.

Poslední skupinu tvoří MZe, MMR, MŠMT, MK a MSp. Tyto úřady mají u svých statistik jednotky tisíců použití systému za celých 10 let, co je @office k dispozici. Je to škoda, vezmeme-li v úvahu, že CzechPOINT@office nabízí např. všem úřadům zcela zdarma službu autorizované konverze z moci úřední pro zajištění převedení dokumentů z listinné do elektronické podoby a naopak, vše dle zákonem stanovených podmínek. Kromě toho mají úřady na tomto rozhraní k dispozici například výpisy z Rejstříku trestů, nebo formuláře pro přístup k datům v základních registrech.

(mre)

3. května 2018

Nevěříte? Opravdu je tomu tak. Dne 28. března uplynulo přesně 11 let od chvíle, kdy byl projekt v roce 2007 spuštěn v pilotní verzi. Následující rok 2008 pak byl přelomový, z ověřovacího provozu přešel systém rovnou do ostrého provozu a od té doby každý měsíc neustále roste. Na straně služeb pro občany to sice nebylo v poslední době moc vidět. Za rok 2017 byla spuštěna pouze agenda Zprostředkovaná identifikace, která slouží např. pro registraci hráčů k internetovým hazardním hrám dle požadavků zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.

Letos byla rozšířena nabídka služeb pro úředníky na rozhraní CzechPOINT@office.

Nově aktivovanou službou je agenda Pátrání po osobách pro městské policie, které se tak dostanou k datům ze systému provozovaného Policií ČR. Tou skutečně poslední službou je rozšíření agendy Ověření totožnosti osoby o zobrazení fotografie, což přinese vyšší bezpečnost procesu při ztotožnění cestovatele při ztrátě dokladů v cizině.

Od roku 2009 slouží Czech POINT rovněž jako teritoriální HelpDesk Informačního systému datových schránek. Uživatelé ISDS tak mohou využít služeb Czech POINTu například pokud zapomenou heslo pro přístup do své datové schránky. Pokud ji dosud nemáte, přijďte na Czech POINT a požádejte si o její zřízení. Pobočku najdete snadno podle označení modrým „piškotem“ anebo můžete ve svém chytrém telefonu využít mapovou službu, kde jsou kromě adresy pobočky publikovány i úřední hodiny – www.czechpoint.cz/wwwstats/f?p=100:16.

(mre)

3. dubna 2018

Pozornému čtenáři jistě neuniklo, že ve statistikách Czech POINT došlo ke skokovému nárůstu počtu vydaných výstupů. Na kontaktních místech veřejné správy tak máme přes 19 milionů výpisů. Podobně je tomu u statistik na rozhraní CzechPOINT@office.

Co bylo příčinou?

Aktualizovali jsme zobrazovaná data statistik. Doplnili jsme je o agendy, které v původních statistikách dosud chyběly. Na kontaktních místech to jsou zejména agendy týkající se ISDS. Opravili jsme statistiky zpětně až do doby vydání prvního výstupu z ISDS, tedy do roku 2009.

Na rozhraní CzechPOINT@office jsme doplnili údaje např. z evidence přestupků a centrálního registru zbraní. Opět jsme čísla upravili zpětně podle data spuštění služby.

Veřejnost tak má k dispozici mnohem podrobnější údaje o poskytovaných službách a o četnosti využívání jednotlivých agend systému Czech POINT.

(mre)

7. března 2018

V nabídce služeb CzechPOINT@office je první agenda využívající eGON Service Bus (eGSB) pro čtení dat z „mateřského registru“, tedy z tzv. publikujícího agendového informačního systému (AIS). Nová agenda Pátrání po osobách zpřístupnila informace ze základních registrů a pátracích systémů Policie ČR pro potřeby obecních policií, které nemají svůj AIS.

Czech POINT se tak stal prvním systémem, který v pozici čtecího agendového informačního systému čerpá data z publikujících systémů prostřednictvím eGON Service Bus.

Pro agendu pátrání po osobách se jedná konkrétně o data z Registru obyvatel, Registru územní identifikace, adres a nemovitostí a pátracích systémů Policie ČR.
Jako první si formuláře agendy vyzkoušeli 14. února pracovníci Městské policie v Jihlavě. Po ukončení pilotního provozu bude agenda doplněna ještě o formulář pro mobilní zařízení. Obecní policie tak bude moci využít agendu i při práci v terénu.

(mre)

19. února 2018

« Předchozí stránkaDalší stránka »