Nevadí. Od 28. ledna si můžete svou nejbližší pobočku kontaktního místa veřejné správy nalézt na nově zveřejněné mapové službě na webových stránkách www.czechpoint.cz. Službu je možné také využívat na chytrých telefonech.
Občan, který potřebuje použít služby Czech POINT tak snadno zjistí, kde se nachází nejbližší kontaktní místo včetně detailní mapy a přesné adresy a jaká je otevírací doba. Pokud mu to například z časových důvodů nevyhovuje, protože je právě na cestě někam jinam, snadno zjistí, zda v cíli jeho cesty je nějaké kontaktní místo a zda stihne jeho otevírací dobu.
U většiny kontaktních míst jsou informace doplněny o odkaz na webové stránky jeho provozovatele. Nezbývá než službu vyzkoušet.
2. února 2015
Asi tak si musí připadat každý občan, který ztratí, nebo jsou mu odcizeny v cizině doklady. Je to jistě nemilá životní zkušenost, ale stává se. Pokud se taková věc přihodí v Evropě, lze ji řešit poměrně operativně. Horší to je v případě, kdy je občan někde daleko, kam se dopravil třeba letecky. V takové situaci se bez dokladů neobejde.
Již v minulosti existoval způsob řešení takové situace – za pomoci našich zastupitelských úřadů. Občan se musel dostavit na ambasádu, vyplnit příslušný formulář, který byl odeslán faxem nebo mailem na příslušný odbor MV ČR. Zde podle uvedených dat člověka ověřili a poslali zpět na ambasádu potvrzení, ano – je to občan XY. Následně mohl být vydán náhradní doklad, který mu umožnil návrat do vlasti. Mělo to jeden háček. Celý proces byl postaven na listinném formuláři a ověření ze strany MV ČR probíhalo pouze v pracovní dobu. Zkrátka nejednalo se o žádný on-line systém.
Začátkem února 2014 byla na rozhraní CzechPOINT@office spuštěna nová agenda sloužící k on-line ověření totožnosti osoby v případě, že občan nahlásí na zastupitelském úřadě ztrátu dokladu totožnosti. Nový způsob ověření totožnosti zrychluje celý proces ověření totožnosti s využitím back office systému Czech POINT a přístup k referenčním údajům v základních registrech. Odpadá tak zdlouhavý proces vyplňování listinného formuláře, zaslání do ČR, ověření v ČR a zpětné zaslání na příslušný zastupitelský úřad. Současně se zvyšuje bezpečnost celého procesu, kdy k ověření žadatele je použito více údajů než dříve, včetně údajů ze základních registrů.
Jako zcela unikátní lze označit cestu, kterou se vydalo MZV. Nepustilo se do budování nového nákladného IT systému, ale využilo již hotový, do kterého bylo doplněno pouze několik komponent. Nespornou výhodou je, že MZV nemuselo školit uživatele, instalovat další SW případně HW a nemuselo distribuovat nové přístupové údaje. S univerzálním rozhraním CzechPOINT@office už pracovníci MZV umí pracovat, naučili se to v rámci jiných agend dostupných nejenom jim, ale též dalším orgánům veřejné moci.
Podle statistik pomohla nová agenda za necelý rok provozu téměř 2.000 občanům, kteří se dostali do svízelné situace. Ambasády tak mohly řešit tyto životní situace v on-line režimu, což jistě všichni ocenili. Stát se o ně skutečně postaral.
Agenda „Ověření totožnosti“ se tak stala ukázkovým příkladem využití již hotového systému, který je použitelný i pro další agendy, kdy je potřeba zajistit komunikaci s centrálními systémy veřejné správy, prostě sdílet služby.
(mre)
13. ledna 2015
Od 20.11.2014 jsou v produkčním prostředí Czech POINT k dispozici nové verze formulářů, které jsou upravené o nové funkcionality ve vztahu k základním registrům. Související uživatelská dokumentace je přístupná po přihlášení do prostředí Czech POINT.
Nové funkce, které se týkají zejména oblasti ověření totožnosti žadatele (ztotožnění), případně napojení na základní registry, byly implementovány do těchto agend:
Formuláře jsou dostupné pro odzkoušení rovněž ve školícím prostředí Czech POINT. Dokumentace pro školící prostředí a související uživatelská dokumentace je přístupná po přihlášení do školícího prostředí Czech POINT. Přihlašovací údaje do školícího prostředí jsou identická jako do produkční (ostré) aplikace Czech POINT.
Nové verze formulářů vyžadují aktualizaci vašeho programového vybavení. Pro zachování funkčnosti služeb Czech POINT je nutné, abyste na svých pracovištích měli zajištěnu aktualizaci programu Software602 Form Filler.
Při prvním otevření upraveného formuláře se spustí automatická aktualizace programu Software602 Form Filler. Při aktualizaci programu postupujte podle pokynů instalace, případně kontaktujte svého IT administrátora, který Vám zaktualizuje daný program.
V případě nutnosti je možné se obrátit na HelpDesk Czech POINT na tel. čísle 222 13 13 13 nebo e-mailem: helpdesk@czechpoint.cz.
16. prosince 2014
Praha, 24. listopad 2014 – dnes po půl roce přibyl na kontě úspěšného projektu Czech POINT další milion výpisů. Stalo se tak na kontaktním místě provozovaném na České poště, Litevská ulice, Praha 10 v 15:39 a jednalo se o výpis z Rejstříku trestů.
Padla meta 12 milionů výpisů vydaných kontaktními místy veřejné správy. Systém nemůže mít lepší referenci, než tak velký počet výpisů svědčících o využívání jeho služeb občany napříč celou republikou a dokonce i na některých zastupitelských úřadech České republiky po celém světě.
Co je rovněž pozitivní, že za uplynulý půlrok se počet kontaktních míst rozrostl o dalších 34. Jsme blízko stavu, že Czech POINT bude již v každé obci této země. Systém Czech POINT je tak jednoznačně největší pobočkovou sítí v České republice. Občan má ke své univerzální přepážce pro komunikaci se státní a veřejnou správou opět blíže.
Žebříček nejčastěji používaných služeb zůstává stejný jako v předchozím období. Vedou výpisy z Rejstříku trestů, v závěsu za nimi výpisy z Katastru nemovitostí, Obchodního rejstříku a Centrálního registru řidičů (výpis z bodového hodnocení řidiče).
Statistiky systému jsou volně dostupné na www.czechpoint.cz a je skutečně zajímavé je sledovat. Svědčí o postupující elektronizaci státní správy, kdy mezi občanem a úředníkem už není klasická přepážka ale IT systém, který je zřetelným protikorupčním nástrojem.
25. listopadu 2014
Z důvodu nalezené zranitelnosti protokolu SSLv3 bylo rozhodnuto správcem systému Czech POINT, že dne 19.11.2014 ve večerních hodinách dojde k jeho vypnutí, nadále bude možné používat pouze protokol TLSv1. Prosím ověřte, že Vaše pracovní stanice a aplikace jsou na tuto změnu připraveny a podporují komunikaci pomocí protokolu TLSv1.
V případě potíží nebo dotazů kontaktujte Helpdesk Czech POINT na telefonním čísle 222 13 13 13 (8:00 – 18:00) nebo na emailové adrese helpdesk@czechpoint.cz.
12. listopadu 2014
Opět zde máme další volby, tentokrát do obecních zastupitelstev a do senátu. Přitom si téměř nikdo neuvědomuje, že letošní volby můžeme označit jako první elektronické. Ano je tomu skutečně tak i přesto, že samotný volební akt probíhá standardně osobní účastí voliče ve volební místnosti.
Tak proč mluvíme o elektronických volbách?
Konečně začínáme využívat datovou základnu o občanech České republiky, tedy referenční údaje Základních registrů i pro volby. Za spolupráce několika subjektů státní správy a správce Centrály Czech POINT se podařilo zprovoznit novou službu dostupnou všem statutárním zástupcům obcí, která jim umožní získat volební seznamy ke konkrétnímu datu prostřednictvím rozhraní CzechPOINT@office. V seznamech jsou pouze občané ztotožnění dle údajů v základních registrech.
Ke službě byly použity již hotové části různých eGovernmentových systémů. Někdy označovány jako sdílené služby eGovernmentu. Data základních registrů, formulářový engine systému Czech POINT, služby ISZR, přihlašovací údaje z ISDS a datová schránka žadatele pro doručení požadovaného seznamu v elektronické podobě.
Volební seznamy se tak staly novou, velmi přínosnou službou. Došlo k obrovskému kvalitativnímu zefektivnění procesu přípravy volebních seznamů pro jednotlivé volební obvody.
7. října 2014
S ohledem na blížící se termín voleb do obecních zastupitelstev a možných personálních změn na vašem úřadě, Ministerstvo vnitra České republiky uvolnilo Příručku pro lokální administrátory v období voleb do obecních zastupitelstev. Jsou zde uvedeny všechny nutné úkony, které vás jako lokálního administrátora mohou čekat po volbách. Dokument je umístěný ke stažení zde.
8. září 2014
Také se Vám už stalo, že místo výpisu na kontaktním místě jste dostali informaci, že Czech POINT nefunguje? Tak to už je od 5. srpna 2014 minulostí. Takovou informaci Vám již obsluha kontaktního místa veřejné správy nesdělí, snad pouze v případě, kdyby skutečně došlo k výpadku celého systému Czech POINT. V naší zemi bývá zvykem problémy paušalizovat, a tak se někdy stávalo, že když nebyl dostupný některý z rejstříků, obsluha místo informace „není dostupný konkrétní cílový rejstřík“, použila paušální odpověď „Czech POINT nefunguje“.
Na webu Czech POINT je nově všem uživatelům k dispozici obrazová informace o dostupnosti služeb Czech POINT v závislosti na aktuální funkčnosti služeb cílových rejstříků státní správy. Podle této dostupnosti, vyjádřené barvami jako semafor, má občan možnost si kdykoliv on-line ověřit, zda je cílový rejstřík, ze kterého potřebuje výstup, dostupný či nikoliv. Toto lze díky mobilním technologiím využít i přímo u přepážky. Nový semafor má v rámci zlepšení služeb občanům pozitivní dopad na informovanost o aktuální dostupnosti cílových rejstříků. I toto přispívá ke zkvalitnění celého projektu, vždyť Czech POINT nám slouží spolehlivě již více než 7 let.
11. srpna 2014
V úterý 1. července 2014 uplynulo právě 5 let, co systém Czech POINT začal poskytovat teritoriální podporu Informačnímu systému datových schránek. V ten den se totiž rozběhl v ostrém provozu ISDS. Byť to bylo zatím pro jeho účastníky nepovinné, protože novela zákona č.300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů posunula datum povinného používání pro všechny orgány veřejné moci až na 1. listopad téhož roku. Czech POINT k 1. červenci 2009 rozšířil portfolio dosud poskytovaných služeb o celou sadu nových služeb pro zajištění podpory ISDS.
Tyto služby poskytuje Czech POINT úspěšně po celých 5 let. Na KM VS si občan může zažádat o zřízení vlastní datové schránky, nebo naopak může zařídit znepřístupnění takové schránky. Pokud zapomene heslo, je to opět Czech POINT, kde mu vydají nové přístupové údaje. Rovněž tak, je to KM VS, kde lze oznámit změnu adresy, příjmení osoby s přístupem do datové schránky a mnoho dalších.
Kromě toho je Czech POINT jediným místem, kde si občan může nechat převést elektronický dokument s platností originálu doručený datovou zprávou do listinné podoby, tedy autorizovaně konvertovat.
Vzájemná spolupráce obou systémů je dobrým příkladem sdílení služeb. Dokazují to i čísla: systém Czech POINT již vydal 11 milionů výpisů a systém ISDS nedávno odeslal 200. mil. zprávu.
1. července 2014
V návaznosti na oznámení společnosti Microsoft o ukončení podpory operačního systému Microsoft Windows XP upozorňujeme provozovatele kontaktních míst veřejné správy i úředníky užívající služby Czech POINT a Czech POINT@office, že přetrvávající používání již nepodporovaného operačního systému s sebou nese významná bezpečnostní rizika.
Více viz stránky společnosti Microsoft, ze kterých citujeme:
„Podpora Windows XP končí 8. dubna 2014. Po tomto termínu již nebudou poskytovány žádné opravy a vylepšení pro tyto zastaralé produkty, a to včetně oprav bezpečnostních. V případě, že se v těchto produktech objeví bezpečnostní chyba, může být zneužita útočníky k ovládnutí počítače a následným nelegálním činnostem.
V případě nepřítomnosti bezpečnostních oprav v počítači hrozí následující rizika:
S ohledem na fakt, že prostředí Czech POINT i CzechPOINT@office slouží mj. k práci s osobními údaji, doporučujeme Vám zvážit v krátkém čase přechod na některý z podporovaných operačních systémů. Přestože rozhraní portálu Czech POINT i CzechPOINT@office i nadále umožňují přihlášení úředníka z počítače s operačním systémem Windows XP, Ministerstvo vnitra ze své pozice správce systému Czech POINT, nenese žádnou zodpovědnost za škody, které by mohly vzniknout v souvislosti s používáním tohoto již nepodporovaného produktu.
10. června 2014