Praha, 29. květen 2014 – dnes přibyl na kontě úspěšného projektu Czech POINT další milion výpisů. Stalo se tak na kontaktním místě veřejné správy Statutární město Kladno v 10:57, pracovnicí Michaelou Wachtlovou a jednalo se o výpis z Katastru nemovitostí.
Byla překročena meta 11 milionů výpisů, přičemž k vydání milionu výpisů stačilo necelého půl roku. Z pohledu statistika to vypadá, že v průměru každé kontaktní místo vydá zhruba 24 výpisů za měsíc. Skutečnost je samozřejmě trochu jiná, z celkového počtu 7114 poboček Czech POINT více než polovinu všech výpisů vydají pobočky provozované Českou poštou, která provozuje necelých 14% kontaktních míst Czech POINT. Těsně v závěsu jsou Czech POINTy ve velkých městech, ale na špici se drží i pobočky některých menších obcí.
Nejžádanějšími jsou stále výpisy z Rejstříku trestů. V pomyslném žebříčku je následují výpisy z Katastru nemovitostí, Obchodního rejstříku a Centrálního registru řidičů (výpis z bodového hodnocení řidiče). Zajímavé je rovněž sledovat vývoj počtu konvertovaných dokumentů, kde zatím převládá poptávka po konverzi z elektronické do listinné formy.
K zajímavým číslům můžeme přiřadit rovněž neustále se zvyšující počet kontaktních míst, který vzrostl od začátku letošního roku o dalších 54. Systém Czech POINT je tak největší pobočkovou sítí v České republice. Občan tak má ke své univerzální přepážce pro komunikaci se státní a veřejnou správou opět blíže.
Pro úředníky orgánů veřejné moci Czech POINT kromě poskytování standardní nabídky služeb v rozhraní CzechPOINT@office nově nabízí sadu sdílených služeb, které mohou úřady využít při realizaci svých ICT projektů. Základní sdílenou službou je autentizace uživatelů k různým ISVS, AIS nebo k základním registrům s využitím Jednotného identitního prostoru a Katalogu autentizačních a autorizačních služeb.
30. května 2014
Dne 16. 5. 2014 uspořádalo MV ČR seminář na téma „Efektivní výkon veřejné správy prostřednictvím služeb Czech POINT„. Záštitu nad seminářem převzala náměstkyně ministerstva vnitra pro veřejnou správu a legislativu Adriana Krnáčová.
Akci zahájil ředitel odboru veřejné správy a eGovernmentu Bohdan Urban, který navázal na prezentaci z Hradce Králové týkající se úplného elektronického podání a zejména využití sdílených služeb poskytovaných již nyní eGov systémy provozovanými právě MV ČR.
V dalším bloku byly prezentovány možnosti využití sdílených služeb systému Czech POINT, a to zejména CzechPOINT@office a služeb Jednotného identitního prostoru pro autentizaci a autorizaci uživatelů. Na @office lze publikovat formuláře jednotlivých OVM a při současném využití služeb JIP/KAAS dosáhne OVM kromě zajištění nepopiratelné autentizace uživatele jeho ztotožnění vůči základním registrům.
Součástí prezentace bylo předvedení využití tohoto konceptu sdílených služeb zejména na mobilních zařízeních, které jsou v poslední době stále častěji pořizovány OVM, přičemž OVM nemají zatím přesnou představu o možnostech jejich využití.
Protože o akci byl mimořádně velký zájem, chystá MV opakování akce.
21. května 2014
V době příprav na každoroční setkání informatiků státní a veřejné správy ISSS2014 zanikl jeden historický okamžik. Co se to tedy událo? Czech POINT dne 28. 3. 2014 oslavil 7. rok své existence! Že se Vám to taky nezdá? Ale to se už tak u spolehlivě fungujících systémů stává. Dnes už bereme služby kontaktních míst veřejné správy jako samozřejmost. Pokud se dostaneme do situace, že potřebujeme využít jeho služeb, nemusíme nejbližší Czech POINT dlouho hledat. V současnosti je na více než 7 100 místech.
A to přitom vidíme pouze pověstnou špičku ledovce, vidíme pouze služby, které systém poskytuje občanům. V současnosti je mnohem rozsáhlejší ta vnitřní část, nazývaná CzechPOINT@office. Úředníkům orgánů veřejné moci nemusíme toto rozhraní představovat, mnozí jej využívají v rámci své standardní pracovní činnosti každý den.
Popřejme systému do dalších let provozu, ať si udrží zejména svoji pověstnou spolehlivost. No a nám, občanům i úředníkům, ať pomáhá v řešení našich životních situací a v komunikaci s úřady 7×24 kdekoliv a kdykoliv.
2. dubna 2014
Začátkem února byla na rozhraní CzechPOINT@office spuštěna nová agenda pod názvem "Ověření totožnosti a osobních údajů osoby". Tato agenda je určena uživatelům z řad oprávněných zaměstnanců zastupitelských úřadů ČR v zahraničí. O co vlastně jde?
Ministerstvo zahraničních věcí v agendě cestovních dokladů ověřuje totožnost a osobní údaje žadatele o vydání cestovního dokladu v případech, kdy se občan ČR v zahraničí ocitne bez jakéhokoliv dokladu totožnosti v důsledku ztráty či odcizení cestovního dokladu. Nový způsob ověření totožnosti zrychluje celý proces ověření totožnosti, když využívá back office systému Czech POINT a přístup k referenčním údajům v základních registrech. Odpadá tak zdlouhavý proces vyplňování listinného formuláře, zaslání do ČR, ověření v ČR a zpětné zaslání na příslušný zastupitelský úřad. Současně se zvyšuje bezpečnost celého procesu, kdy k ověření žadatele je použito více údajů než dříve, včetně údajů ze základních registrů.
Unikátnost tohoto řešení spočívá zejména v rychlosti jeho vývoje a nasazení, a využití již hotového systému, do kterého bylo doplněno pouze několik komponent. MZV přitom nemuselo školit uživatele, nemuselo jim distribuovat nové přístupové údaje a instalovat další HW a SW. S univerzálním rozhraním CzechPOINT@office už pracovníci MZV umí pracovat, naučili se to v rámci jiných agend dostupných nejenom pro ně, ale též pro všechny orgány veřejné moci.
Agenda "Ověření totožnosti" se tak stává ukázkovým příkladem využití již hotového systému, který je použitelný i pro další agendy, kdy je potřeba komunikovat s centrálními ISVS na jedné straně a na druhé straně k agendě mají mít přístup úředníci orgánů veřejné moci.
14. března 2014
Rok se s rokem sešel a máme zde opět rekordní měsíc vydaných výpisů na kontaktních místech veřejné správy – Czech POINT. Asi nebude pro nikoho překvapením, že nejžádanější službou byly opět výpisy z Rejstříku trestů.
Pro nového ministra je zpráva o novém rekordu v počtu vydaných výpisů na Czech POINTu v den jeho nástupu jistě pozitivní informace. Má tak jako jeden z mála členů nové vlády IT systém, kterým se může chlubit. Systém Czech POINT je k dispozici na více než 7 000 místech a na jeho služby si občané již dávno zvykli. Mnozí si nedovedou představit, že by se mohli bez jeho služeb obejít.
V lednu 2014 bylo na Czech POINTu vydáno rekordních 205 897 výpisů. Z toho 65 352 výpisů z Rejstříku trestů a 47 664 z Katastru nemovitostí. Popularitu si získává rovněž autorizovaná konverze dokumentů na žádost. Jak vyplývá ze statistiky, žádanější službou je konverze z elektronické formy do listinné. Projevuje se zde zřejmě konzervativní chování občanů v přístupu k dokumentům, dávají stále přednost listinné formě. Přesto už existuje určité procento lidí, kteří volí i opačnou konverzi, tedy z listinné do elektronické formy. Není se co divit, vždyť v této zemi zhruba 1,5 miliónu lidí pracuje běžně s elektronickým bankovnictvím. Právě tato skupina uživatelů dává přednost elektronickým dokumentům.
Výpisy z rejstříků na kontaktních místech veřejné správy jsou přitom pouze "špičkou ledovce" z široké palety nabídky služeb Czech POINT. Rozhraní CzechPOINT@office nabízí všem úřadům státní a veřejné správy množství agend a služeb. Úřady, které toto rozhraní využívají, šetří nemalé prostředky, které by jinak musely vynaložit na vybudování vlastních informačních systémů pro zajištění podpory stejných agend a služeb.
3. února 2014
Počátkem ledna 2014 byl zahájen proces ztotožnění všech aktivních uživatelů v Jednotném identitním prostoru (JIP). Správce systému připravil informační materiál ve formě otázek a odpovědí, který naleznete zde.
Uživatelům, kteří neprovedou ztotožnění své osoby v termínu do 30. června, zamezí Ministerstvo vnitra ČR přihlášení prostřednictvím JIP do aplikací, které má uživatel ve Správě dat.
15. ledna 2014
Praha, 5. prosince 2013 – v předvečer Mikuláše byl vydán na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT desetimiliontý výpis. Stalo se tak na pracovišti České pošty, Praha 9, Bratří Venclíků 1139/3, pracovnicí Jarmilou Polívkovou a jednalo se o výpis z Rejstříku trestů.
Je důležité si uvědomit, že na rozdíl od obrovského počtu transakcí v ZR a ISDS je za každým výpisem na Czech POINTu konkrétní občan, který přišel na kontaktní místo veřejné správy a byla mu poskytnuta služba bez ohledu na místní příslušnost.
Je to úctyhodné číslo, prokazující správnost rozhodnutí MV ČR nabídnout občanům službu, při které "obíhají data a ne občan". Czech POINT začal sloužit občanům v ostrém provozu 1. ledna 2008 a stal se tak prvním "viditelným" milníkem budování českého eGovernmentu. Z původně malého systému, poskytujícího ze začátku pouze několik výpisů z Informačních systémů veřejné správy, se rozrostl do dnešních parametrů. V současné době poskytuje občanům celou řadu výpisů z různých ISVS, autorizovanou konverzi dokumentů, teritoriální podporu Informačního systému datových schránek a výpisy ze základních registrů.
Občanům "skrytá" část systému, známá pod názvem CzechPOINT@office, poskytuje rovněž širokou škálu služeb – od přístupu k výstupům z různých ISVS, konverzi z moci úřední, zápisy všech matričních událostí, ale v poslední době zejména přístup k referenčním údajům základních registrů.
K dnešnímu dni "umí s Czech POINT pracovat" téměř 100 000 uživatelů. Jsou to úředníci napříč státní správou a jimi zřizovaných organizací. V rámci dalšího programového období 2014+ předpokládá správce systému MV ČR využití systému pro nabídku dalších služeb, a to jak občanům tak úředníkům státní správy. Už dnes je část systému – Jednotný identitní prostor – využíván jako garantovaný autentizační nástroj pro více než 1000 agendových informačních systémů.
"Czech POINT je ukázkovým příkladem rozumně investovaných prostředků, které přináší užitek občanům i státní správě.", řekl JUDr. Petr Solský, náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie.
12. prosince 2013
Praha 10.10.2013 – Czech POINT dosáhl 100 000 uživatelů. Dne 9.10.2013 by registrován v systému Czech POINT 100 000 uživatel. Stala se jim paní Yvona Klozarová, referentka stavebního úřadu Dolní Břežany.
Uživatelé systému Czech POINT jsou registrováni v adresářovém úložišti systému nazývaném Jednotný identitní prostor (JIP), který je funkční součástí centrály Czech POINT. Obsahuje informace nutné k autentizaci a autorizaci uživatelů pro přístup nejenom do samotného systému Czech POINT, ale i do dalších v JIPu registrovaných agendových informačních systémů.
Systém, jehož první službou bylo asistované kontaktní místo pro poskytování služeb státní správy občanům bez přístupu k internetu, je v současné době jedním z pilířů českého egovernmentu. Poskytuje služby nejenom občanům, ale zejména všem orgánům veřejné moci (OVM) pro přístup k Informačním systémům veřejné správy a od července 2012 rovněž k referenčním údajům základních registrů. Každý OVM má prostřednictvím Czech POINT k dispozici ZDARMA služby Konverze dokumentů z moci úřední a stejně jako přístup k základním registrům.
100 000 uživatel systému je jasným důkazem zhodnocení finančních prostředků do systému Czech POINT investovaných, zejména neomezené licence pro přistupující uživatele. I přes neustálý růst počtu přistupujících uživatelů nemusí MV ČR vynakládat žádné další finance k licenčnímu zajištění.
V průběhu letošního roku se k systému připojila první banka, další jistě nebudou dlouho otálet. Potenciál systému Czech POINT není ani zdaleka vyčerpán.
14. října 2013
Česká televize ve své reportáži nepřesně a zavádějícím způsobem popsala fungování systému Czech POINT. Ministerstvo vnitra se musí vůči těmto chybám důrazně ohradit a uvést je na pravou míru.
Podle ČT: "Na Czech POINTu se shromažďuje řada údajů – od výpisu z obchodního rejstříku přes živnostenský rejstřík až třeba k rejstříku trestů. A k tomu jména, adresy a rodná čísla." Czech POINT při vydávání některých výpisů (výpis z rejstříku trestů fyzické osoby, výpis z centrálního registru řidičů atd.) skutečně pracuje s osobními údaji žadatelů o výpis, avšak tato data se v systému Czech POINT neukládají. K těmto údajům má přístup pouze příslušný proškolený úředník na přepážce Czech POINT. Architektura systému Czech POINT byla opakovaně prověřena nezávislými certifikovanými auditory, kteří potvrdili, že je technicky vyloučené, aby k těmto informacím přistoupil kdokoli jiný, a to včetně administrátorů a správců systému Czech POINT. O tom, že správce systému zajišťuje pouze jeho fungování a nemá přístup k žádným osobním údajům, byla redaktorka reportáže informována. O činnostech úředníků a o činnosti celého systému Czech POINT jsou ukládána transakční metadata, která jsou zpřístupněna orgánům veřejné moci oprávněným podle příslušných zákonných ustanovení ke kontrole souladu činnosti systému se zákonnými normami, mimo jiných i se zákonem 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
Česká televize ve své reportáži rovněž uvedla, že "Dohled nad daty z Czech POINTu vyšel přitom stát na celkem půl miliardy korun". Není to pravda. Ministerstvo vnitra zaplatilo za správu centrály Czech POINT od 1. 11. 2007 do 30. 9. 2013 celkem 208 050 386 Kč bez DPH, ve všech případech na základě výběrových řízení realizovaných v souladu se zákonem 137/2006 Sb., o zadávání veřejných zakázek.
Systém Czech POINT je jedním z nejvýznamnějších IT projektů české veřejné správy a bez problémů funguje již od roku 2007.
Zdroj: http://www.mvcr.cz/clanek/pres-czech-pointy-prochazi-citliva-osobni-data-obcanu-zcela-bezpecne.aspx
9. října 2013
Na konferenci ISSS 2013 byla veřejnost informována o dalších místech, kde budou poskytovány služby Czech POINT. Autorizaci k provozování kontaktních míst veřejné správy získala ČSOB.
Podívejme se na statistiku, jak se služba osvědčila.
Ke dni 16. 9. 2013 bylo na kontaktních místech veřejné správy provozovaných ČSOB vydáno již 253 výpisů, resp. poskytnuto výpisů a služeb kontaktního místa veřejné správy. Vzhledem k tomu, že jde o pilotní fázi projektu na prvních 14ti pobočkách, je toto číslo velkým příslibem, že v blízké budoucnosti budou moci klienti banky, využívat tyto služby i na dalších pobočkách. Zajímavostí jsou i druhy služeb, o které mají klienti banky nejčastěji zájem. Na celé čáře zatím vedou výpisy z katastru nemovitostí. Proč odsunuly na druhou příčku pomyslného žebříčku výpisy z Rejstříku trestů? Je to prostě efekt one stop shop, kdy občané využívají možnosti vyzvednout si výpis z katastru nemovitostí tam, kde ho potřebují. Tedy například u vyřizování hypotéky, přímo v bance.
Jinak je struktura vydaných výpisů zhruba stejná jako na kterémkoliv jiném místě Czech POINT. A to je dobře. Ukazuje se, že je občanovi jedno, kde danou službu státní a veřejné správy čerpá. Pro něj je důležité, že je dostupná takříkajíc "za rohem".
17. září 2013