Ministerstvo vnitra spustilo od 27.6.2013 do provozu upravenou funkcionalitu systému Czech POINT pro výpis z Rejstříku trestů. Držitel nového občanského průkazu již nepotřebuje další doklad o rodném příjmení. Ministerstvo vnitra po dohodě se správcem Rejstříku trestů zajistilo úpravu postupu žádosti o vydání výpisu. Rodné příjmení je po souhlasu žadatele ověřeno pomocí kompozitní služby ISZR v Informačním systému evidence obyvatel.
Výpisy z Rejstříku trestů jsou prakticky nejpoužívanější službou Czech POINTu. Od ledna 2008, kdy se začaly vydávat právě na kontaktních místech veřejné správy označovaných Czech POINT, jich bylo vydáno již více než 4 miliony výpisů.
Službu vydávání výpisů narušila v minulém roce neprovázanost legislativních změn resortů, kdy na základě novely zákona o občanských průkazech, přestal být od 1. ledna 2012 na nových občanských průkazech uváděn údaj o rodném příjmení držitele. Přitom zákon o rejstříku trestů zůstal beze změn, takže rodné příjmení je stále jedním z povinných údajů, které musí žadatel poskytnout, aby výpis mohl dostat. Rovněž v základních registrech není rodné příjmení referenčním údajem. Žadatel o výpis tak pro výpis potřeboval kromě občanského průkazu ještě rodný list.
Nová funkcionalita systému Czech POINT vrací systému opět jednoduchost služby pro žadatele, když mu pro výpis stačí pouze průkaz totožnosti.
27. června 2013
Od 1.5.2013 poskytuje Správa základních registrů uživatelskou podporu základních registrů prostřednictvím vlastního Service desku. Kontakty na Service desk naleznete na www.szrcr.cz.
Svůj profil uživatele včetně nastavených rolí můžete sami zkontrolovat ve Správě dat.
9. května 2013
Leden přinesl nový rekord ve vydávání výpisů systémem Czech POINT. Celkem jich bylo vydáno 192 493. Nejžádanější jsou pořád výpisy z Rejstříku trestů (64 988) a Katastru nemovitostí (47 388).
Na konci minulého roku se objevily informace, že by mohlo dojít k digitálnímu blackoutu veřejné správy v důsledku ukončení provozní podpory systému Czech POINT. Správce systému – MV ČR muselo vyřešit nelehký úkol a zajistit provoz tohoto významného eGovernmentového systému tak, aby mohl i nadále sloužit ke spokojenosti občanů České republiky i úředníků státní správy.
V lednu 2013 bylo na kontaktních místech veřejné správy (Czech POINT) vydáno rekordních 192 493 výpisů, nejžádanější byly výpisy z Rejstříku trestů (64 988) a Katastru nemovitostí (47 388). Celkem již bylo vydáno 8 267 482 výpisů. Každý vydaný výpis představuje velkou časovou úsporu pro občana a na druhé straně pro orgány veřejné moci zjednodušení komunikace s občany.
Neméně zajímavým faktem je, že se počet kontaktních míst v průběhu ledna rozrostl o dalších 16 (celkem 6 943).
Občané si už dávno zvykli na pohodlný přístup k výpisům z rejstříků veřejné správy a mnozí úředníci si už dnes neumí představit, že by nemohli jeho služeb využívat. Počty výpisů prokazují správnou volbu MV ČR zajistit provozní podporu.
Žádný blackout se nekonal.
5. února 2013
V tom předvánočním shonu jste si jistě nevšimli, že systém Czech POINT pokořil další metu, když 11.12.2012 vydal výpis s pořadovým číslem 8 000 000. Stalo se tak na pracovišti Hospodářské komory ČR pracovnicí Yvetou Sehnalovou a jednalo se o výpis z Obchodního rejstříku. Dosažení významných milníků v počtu autorizovaně konvertovaných dokumentů prostřednictvím CzechPOINT@office jsme přestali uveřejňovat, jejich počet je prostě obrovský. Stačí se podívat na statistiky publikované na www.czechpoint.cz. Mnohem zajímavější, je z dnešního pohledu počet orgánů veřejné moci (OVM), které využívají služeb systému Czech POINT pro přístup k datům základních registrů. K dnešnímu dni jich je více než 2 300. Jsou mezi nimi také 4 ministerstva, 13 krajských úřadů a 89 statutárních měst. Czech POINT již dávno přestal být pouze kontaktním místem veřejné správy. V současné době je jeho prostřednictvím poskytována celá řada služeb pro OVM, exekutory, notáře a advokáty. A to nejenom v podobě výpisů z různých registrů, ale i formou autentizační a autorizační služby všem OVM prostřednictvím Jednotného identitního prostoru.
12. prosince 2012
Český statistický úřad přestal dne 30. 9. 2012 vydávat „Výpisy z registru ekonomických subjektů“ v tištěné podobě.
Prokazování existence (právní subjektivity) právnických osob, podnikajících fyzických osob či orgánů veřejné moci včetně přiděleného identifikačního čísla (IČ) přebral od 1. 10. 2012 výhradně registr osob (ROS).
Český statistický úřad tak začal odkazovat všechny žadatele na kontaktní místa veřejné správy. Tedy v případě, kdy na Czech POINT přijde občan a požaduje doklad o přidělení IČ, bude mu vydán veřejný výpis z registru osob (ROS), který tento doklad nahrazuje.
Údaje z registru ekonomických subjektů bude možné i nadále získávat v elektronické podobě prostřednictvím aplikace dostupné na webových stránkách ČSÚ http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/registr_ekonomickych_subjektu.
Výpis z této aplikace má však pouze informativní charakter a ČSÚ jej nedoporučuje používat jako doklad prokazující zde uvedené skutečnosti ve správním nebo jiném řízení.
S případnými dotazy se mohou pracovníci kontaktních míst veřejné správy obracet na Helpdesk Czech POINT.
29. října 2012
Neboli internetové kontaktní místo je určen pro fyzické osoby, podnikající fyzické osoby i právnické osoby, kterým usnadní elektronickou komunikaci. Umožní všem držitelům datových schránek přístup k výpisům z informačních systémů veřejné správy, které jinak poskytuje v listinné podobě každé kontaktní místo veřejné správy – Czech POINT.
Výpisy prostřednictvím CzechPOINT@home obdržíte ZDARMA, pokud máte aktivní datovou schránku. Přístup ke službě zde.
Hlavním přínosem CzechPOINT@home bude přístup k výpisům bez nutnosti návštěvy kontaktního místa Czech POINT. Žadatel obdrží požadovaný výpis v elektronické formě, včetně elektronického podpisu. To mu umožní nakládat dále s tímto výpisem jako s elektronickým originálem. Výpisy najdou využití především při komunikaci s orgány veřejné moci, ale i s právnickými osobami. Později s postupným rozvojem využívání elektronických originálů se počítá i s použitím elektronických dokumentů v soukromoprávních záležitostech. Nabídka výpisů bude postupně doplňována v závislosti na změnách v legislativě ČR.
Pokud ještě nemáte datovou schránku, všechny potřebné informace pro zřízení vlastní datové schránky naleznete zde.
8. října 2012
Dnem 27. 9. 2012 skončila lokálním administrátorům i ostatním uživatelům přistupujícím do Správy dat možnost přihlásit se pouze jménem a heslem. Nadále je tedy možné pouze přihlašování pomoci jména, hesla a certifikátu nebo pomocí jména, hesla a OTP kódů. Zvýšila se tím celková úroveň zabezpečení.
V případě, že lokální administrátor nemá ještě aktivováno OTP přihlášení a ani nemá registrovaný certifikát ve svém profilu, je mu umožněno použít k autentizaci uživatelské jméno a heslo pro omezený počet (5x) přihlášení k tomu, aby mohl provést registraci certifikátu nebo OTP u svého uživatelského účtu.
V případě problémů a dotazů se můžete obrátit na Helpdesk systému Czech POINT.
Správa dat Jednotného identitního prostoru pro lokální administrátory:
http://spravadat.gov.cz
Příručka pro OTP přihlašování:
https://www.czechpoint.cz/data/prirucky/files/prihlasovani_OTP.pdf
Příručka pro práci ve Správě dat Jednotného identitního prostoru pro lokální administrátory:
https://www.czechpoint.cz/data/prirucky/
27. září 2012
Tak jsme opět pokořili další metu. 12.09.2012 byl vydán v Mohelnici výpis s pořadovým číslem 7 500 000. Stalo se tak na pracovišti města Mohelnice pracovnicí Ivanou Žváčkovou a jednalo se tradičně o výpis z rejstříku trestů.
Kdo sleduje alepoň trochu vývoj eGovernmentu v České republice vidí, že Czech POINT už dávno neposkytuje pouze služby na kontaktních místech veřejné správy. Systém se stal zásadním pilířem českého eGovernmentu a slouží také v tzv. vnitřním prostředí – známém jako CzechPOINT@office – pro potřeby úředníků orgánů veřejné moci. Nejvíce využívanou agendou je zde autorizovaná konverze z moci úřední, následuje hlášení matričních událostí a od 1. července se na třetí pomyslnou příčku dostávají výpisy ze základních registrů.
Takže pokud bychom sečetli výstupy na kontaktních místech a úkony/transkace CzechPOINT@office, blížíme se k metě 30 000 000.
A to není vše. Jednotný identitní prostor Czech POINTu poskytuje autentizační služby pro přístup do základních registrů pro OVM, které nemají vlastní správu identit.
17. září 2012
Ukončení možnosti přihlašování jménem a heslem k 26.9.2012
S účinností od 26.9.2012 zanikne lokálním administrátorům možnost přihlásit se pouze s uživatelským jménem a heslem. Lokální administrátoři budou mít na výběr ze dvou možných způsobů přihlášení:
1. Uživatelským jménem, heslem a osobním certifkátem
2. Uživatelským jménem, heslem a jednorázovým heslem (OTP)
Tato změna se týká uživatelů přistupujících do Správy dat Jednotného identitního prostoru, především pak lokálních administrátorů. Ostatních uživatelů Jednotného identitního prostoru Czech POINT se tato změna nedotkne.
Od 26.9.2012 nebudou mít lokální administrátoři jako doposud možnost přihlásit se pouze s uživatelským jménem a heslem.
Tuto změnu jsme již avizovali v červnu letošního roku, z důvodu náběhu základních registrů byla odložena.
Přihlašování lokálních administrátorů jednorázovým heslem
V této souvislosti připravilo Ministerstvo vnitra pro lokální administrátory nový bezpečný způsob přihlašování do Czech POINT s využitím tzv. jednorázového hesla (OTP). Pokud chcete využít možnost přihlášení se zabezpečením pomocí jednorázového hesla, pak si tento způsob přihlášení musíte zvolit a nastavit ve Správě dat Jednotného identitního prostoru. Při přihlášení pak na přihlašovací stránce Správy dat klikněte na položku OTP. Po 26.9.2012 již tento způsob přihlašovaní bude pro všechny lokální administrátory a další uživatele povinný.
Reautorizace údajů o lokálním administrátorovi
Dále si Vás dovolujeme požádat, abyste dohlédli a případně provedli reautorizaci údajů o vašem lokálním administrátorovi. Pokud již tak máte učiněno, děkujeme.
Informujte svého lokálního administrátora.
Důležité webové adresy
– Správa dat Jednotného identitního prostoru pro lokální administrátory:
http://spravadat.gov.cz
– Příručka pro práci ve Správě dat Jednotného identitního prostoru pro lokální administrátory:
https://www.czechpoint.cz/data/prirucky/
– Elektronický formulář pro zřízení účtu lokálního administrátora:
http://seznam.gov.cz/ovm/welcome.do?part=documentation
– Příručka pro OTP přihlašování
https://www.czechpoint.cz/data/prirucky/files/prihlasovani_OTP.pdf
V případě dotazů se můžete obrátit na Help Desk systému Czech POINT.
Tel: 222 13 13 13, email: helpdesk@czechpoint.cz
7. září 2012
Od 1. července je v provozu systém základních registrů. Od stejného data je k dispozici přístup k datům základních registrů pro všechny orgány veřejné moci prostřednictvím inteligentních formulářů systému Czech POINT. Formuláře jsou přístupné všem OVM v tzv. interní části systému CzechPOINT@office. Toto rozhraní je poskytováno pro všechny obce a orgány veřejné moci ZDARMA. Díky tomuto rozhraní se obce nebo OVM, které nemají nebo nechtějí přistupovat přes vlastní agendový informační systém (např. spisová služba), dostanou k datům v základních registrech.
Ke dni 30.8.2012 bylo prostřednictvím formulářů poskytnuto již více než 50 000 výpisů. Je to poměrně vysoké číslo, uvědomíme-li si, že bylo dosaženo v průběhu letních měsícíců a zejména v době rozjezdu základních registrů. Tedy v době, kdy většina OVM si ještě nezvykla na nutnost ověřovat si referenční údaje v základních registrech. Rovněž občané si ještě neuvědomili, že od 1. července letošního roku už nejsou povinni neustále sdělovat a vyplňovat všechny údaje při kontaktu s úřadem.
31. srpna 2012