logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

Od 1.1.2012 se vydávají nové občanské průkazy, tyto občanské průkazy neobsahují údaj o rodném příjmení. Rodné příjmení však požaduje Informační systém Rejstříku trestů pro samotné vydání výpisu z Rejstříku trestů. Doporučujeme žadatelům s novým občanským průkazem, aby si pro získání výpisu z Rejstříku trestů navíc přinesli i doklad, který obsahuje rodné příjmení (např. rodný list).

20. července 2012

Dne 1.7.2012 byly spuštěny základní registry. Dle §14 odst. 1 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech se na kontaktních místech veřejné správy vydávají výpisy ze základních registrů. Dále se prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy bude vydávat záznam o využívání údajů v základních registrech, provádět nahlášení nesouladu referenčních údajů a vydání souhlasu o poskytování údajů třetí osobě. V Czech POINTu vznikla složka Základní registry, kde je umístěno 10 nových formulářů.
Současně je k dispozici podrobná uživatelská dokumentace, která popisuje krok za krokem celý proces práce se samotným formulářem pro jednotlivé registry. Uživatelé ji naleznou standardně v záložce „Dokumentace“ přímo v systému Czech POINT. Uživatelská dokumentace je k dispozici od 26.6.2012.

Přístup do základních registrů přes CzechPOINT@office

Rozhraní CzechPOINT@office je rovněž napojeno na základní registry pro přístup OVM k údajům v ZR. Toto rozhraní je poskytováno pro všechny obce a orgány veřejné moci ZDARMA. Díky tomuto rozhraní se obce nebo orgány veřejné moci, které nemají nebo nechtějí přistupovat přes vlastní agendový informační systém (např. spisová služba), dostanou k datům v základních registrech.

Co je potřeba udělat?

1. Mít zřízen přístup do CzechPOINT@office

  • pokud nemáte – můžete požádat prostřednictvím formuláře.

2. Zjistit, kdo je lokální administrátor CzechPOINT@office Vašeho úřadu.

  • pomůže Vám tahák „Jak na to… lokální administrátor“, který je zde,
  • lokální administrátor Vám poradí a nastaví příslušnou roli pro práci s formuláři

3. Každý uživatel, který bude přistupovat pouze k sadě formulářů základních registrů, musí být vybaven osobním komerčním certifikátem. Tento certifikát může být uložen přímo v počítači,

  • pokud jste uživatelé CzechPOINT@office, certifikát už máte,
  • pokud jste nový uživatel, budete potřebovat osobní komerční certifikát – orientační cena je 200,- Kč na rok,
  • pokud vykonáváte i jiné agendy v rámci CzechPOINT@office, nadále platí, že musíte být vybaveni sadou dvou certifikátů (osobním komerčním a kvalifikovaným) uložených na bezpečném úložišti (tedy mimo počítač).

Evidence výpisů

Pro potřeby evidence výpisů ze základních registrů prostřednictvím spisové služby byla upravena technická dokumentace. Je určena pro dodavatele spisových služeb a je umístěna na https://www.czechpoint.cz/public/vyvojari/ke-stazeni/.
Doporučujeme všem úřadům, které využívají spisovou službu na evidenci výpisů, zajistit si aktualizaci spisové služby.
V případě dotazů se můžete obrátit na Help Desk systému Czech POINT, tel 222 13 13 13, email: helpdesk@czechpoint.cz.

25. června 2012

Z důvodu náběhu základních registrů byla aktualizována technická dokumentace pro systémové integrátory – dodavatele spisových služeb. Dokumentace bylo upravena pro potřeby evidence výpisů ze základních registrů ve spisové službě, obsahuje doplnění typu dokumentu pro tyto výpisy. Dokumentaci je možné stáhnout zde.
Doporučujeme všem úřadům, kteří využívají spisovou službu pro evidenci výpisů, aby si zajistily aktualizaci spisové služby u svých dodavatelů.

22. června 2012

Ministerstvo vnitra ve spolupráci se Správou základních registrů rozšířilo stávající formulář pro registraci AIS do JIP o funkcionalitu potřebnou pro registraci AIS do základních registrů. Nová verze elektronického formuláře zjednodušuje a optimalizuje stávající proces zřízení přístupu AIS do základních registrů a využívá dat, které již byly jednou orgánem veřejné moci poskytnuty. Tento formulář plně nahrazuje dosavadní postup ručního vyplnění dokumentu typu Word a jeho odeslání datovou zprávou.
Formulář disponuje zabudovanou uživatelskou nápovědou a svým intuitivním chováním a designem provádí žadatele jednotlivými kroky procesu. Pro žadatele je důležité, že nemusí opětovně zapisovat data, která již jednou poskytnul v JIP, nebo v IS o ISVS. Formulář je v průběhu procesu předvyplněn relevantními daty z těchto systémů. Vnitřní logika pak kontroluje korektnost postupu a návaznost poskytnutých dat.
Formulář se používá v průběhu celého životního cyklu AIS – od žádosti o obnovu certifikátu přes změnu přístupových údajů až po zrušení přístupu AIS do základních registrů. Jedná se tedy o komplexní nástroj pro kompletní správu AIS přistupujících do základních registrů.
Formulář je vybaven tzv. ISDS ready funkcionalitou, která umožňuje žadateli rovnou z formuláře odeslat datovou zprávu s přílohou, ve které je samotný formulář. Možnost odeslat formulář spisovou službou je podporována standardně.
Kromě registrace AIS do základních registrů je samozřejmě možné pomocí původní funkcionality registrovat AIS do JIP.

Formulář bude v nejbližších dnech zveřejněn na webových stránkách

8. června 2012

Od posledního milníku neuplynulo ještě ani půl roku a Systém Czech POINT hlásí dosažení další mety – 7 miliontého výpisu realizovaného na kontaktních místech veřejné správy. Paní Eva Havránková z České pošty v Brně vydala v pátek 1.6.2012 výpis s tímto pořadovým číslem.

Czech POINT je kontaktní místo veřejné správy, poskytující občanům zejména ověřené údaje vedené v centrálních registrech, jako jsou rejstřík trestů, obchodní rejstřík, nebo registr živnostenského podnikání.

Pilotní provoz Czech POINT odstartoval pro veřejnost v březnu 2007 ve 37 obcích České republiky. Na základě zkušeností ze zkušebního provozu byl od ledna 2008 zahájen ostrý provoz. Postupně se rozrůstala jak síť poboček (a to i v zahraničí na zastupitelských úřadech ČR), tak i množství nabízených funkcionalit. V současné době mají občané k dispozici více než 6800 kontaktních míst, kde si mohou rychle a na jednom místě vyřídit své úřední záležitosti.

5. června 2012

Ministerstva vnitra připravuje novelu vyhlášky č. 364/2009 Sb., o seznamu obecních úřadů a zastupitelských úřadů, které jsou kontaktními místy veřejné správy (vyhláška o kontaktních místech veřejné správy). Předpokládané datum účinnosti novely vyhlášky je 1. 1. 2013. Podmínkou pro provozování kontaktního místa Czech POINT na obcích (tj. poskytování služeb veřejnosti včetně výpisů z informačních systémů veřejné správy) je uvedení obecního úřadu v této vyhlášce.
Upozorňujeme obecní úřady, které chtějí nově provozovat kontaktní místo Czech POINT, aby postupovaly v souladu s informacemi uvedenými na webových stránkách a nejpozději do konce září 2012 zaslaly na odbor veřejné správy Ministerstva vnitra vyplněnou Žádost o zařazení do systému Czech POINT (pro otevření formuláře žádosti je nutná instalace programu 602XML Filler).
V okamžiku nabití účinnosti vyhlášky obec obdrží přístupové údaje k provozování informačního systému Czech POINT.
V případě těžkostí s některým z postupů nebo v případě, že potřebujete jinou informaci, použijte prosím pro komunikaci e-mailovou adresu zridtesi@czechpoint.cz nebo tel. č. 222 13 13 13.
Upozornění: obecní úřady, které si chtějí pořídit pouze aplikaci CzechPOINT@office (systém pro vnitřní potřebu úřadu) nebo matriční úřady (ty jsou již kontaktními místy ze zákona) se ve vyhlášce neuvádějí (nejsou žadateli ve smyslu novely této vyhlášky).

29. května 2012

Na Czech POINTu byla dne 17.5.2012 spuštěna funkcionalita, která vyplývá z novelizace zákona č.269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů. Tato novela zavádí některé obsahové změny vstupních a výstupních dokumentů informačního systému Rejstříku trestů vyvolané implementací rámcového rozhodnutí Rady 2009/315/SVV o zohledňování odsouzení v členských státech Evropské unie při novém trestním řízení.

18. května 2012

Na základě zákona č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim byla dnes spuštěna nová funkcionalita na Czech POINTu. Jedná se o vydání výpisu z Rejstříku trestů pro právnickou osobu. Údaje z evidence rejstříku trestů právnických osob, které se uvádějí ve výpisu, jsou veřejně přístupné. Z tohoto důvodu se při podání žádosti o výpis týkající se právnické osoby neověřuje totožnost osoby, která žádost podává. Žádost se netiskne, ani nearchivuje. Správní poplatek za vydání výpisu je ve výši 100 Kč.

3. května 2012

Dne 18.4. byl publikován Věstník Ministerstva vnitra – částka 43/2012, na který netrpělivě čekaly především zástupci bank a poskytovatelé internetových služeb.
Věstník uvádí podle §8b odst. 2 zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, ve znění zákona č. 263/2011 Sb., věcné personální, technické, bezpečnostní a organizační podmínky pro udělení autorizace pro banky k výkonu působnosti kontaktních míst veřejné správy – Czech POINT.
Věstník dále uvádí podle §14a odst. 3 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění zákona č. 263/2011 Sb., věcné, personální, technické, bezpečnostní a organizační podmínky pro využívání přístupového rozhraní Informačního systému datových schránek poskytovateli internetových služeb.
Uvedením věstníku dává MV ČR možnost bankám a poskytovatelům internetových služeb využít systémy Czech POINT a ISDS.
Věstník je ke stažení na http://www.mvcr.cz/clanek/vestnik-ministerstva-vnitra-vestnik-ministerstva-vnitra.aspx.

25. dubna 2012

Od ledna letošního roku trvale roste počet autorizovaných konverzí z moci úřední prováděných prostřednictvím systému CzechPOINT@office. V březnu to bylo dokonce neuvěřitelných 718 067 konverzí z listinné do elektronické formy.
Naopak počet konverzí z elektronické do listinné formy v březnu klesl. Dalo by se říct, že orgány veřejné moci přišly konečně elektronickým dokumentům na chuť. Není to ale tak docela pravda. Většinu konverzí do elektronické formy stále provádějí exekutoři. Ti už dávno pochopili výhody plynoucí z převodu do elektronické formy a zastavili papír na vstupu do úřadu.
V poslední době lze konstatovat, že používání elektronických dokumentů se stává denní praxí rovněž na mnoha úřadech napříč celou republikou. A to ještě nemají všechny úřady implementovanou elektronickou spisovou službu, jak jim ukládá zákon č. 499/2004 Sb. o archivnictví a spisové službě. Je pouze jen na orgánech veřejné moci, kdy zastaví papír na vstupu do úřadu a začnou pracovat skutečně efektivně.

10. dubna 2012

« Předchozí stránkaDalší stránka »