logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

Dne 29.srpna 2011 vyšel ve Sbírce zákonů zákon č. 263/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Datum účinnosti : 29.listopadu 2011.
Na základě této novely dojde k rozšíření stávající sítě kontaktních míst veřejné správy o banky, kterým byla ministerstvem vnitra udělena autorizace k výkonu působnosti kontaktního místa veřejné správy (tzv.“osoba autorizovaná ministerstvem“).
Ministerstvo vnitra udělí na žádost banky autorizaci k výkonu působnosti kontaktního místa veřejné správy, splňuje-li věcné, personální, technické, bezpečnostní a organizační podmínky pro výkon této působnosti. Autorizace se uděluje na dobu 5 let. Osoba autorizovaná ministerstvem platí za autorizaci k výkonu působnosti kontaktního místa veřejné správy poplatek 2 000 000 Kč za každý kalendářní rok. Poplatek vybírá ministerstvo a je příjmem státního rozpočtu.

5. září 2011

Czech POINT je kontaktní místo veřejné správy, poskytující občanům zejména ověřené údaje vedené v centrálních registrech, jako jsou rejstřík trestů, obchodní rejstřík, nebo registr živnostenského podnikání.
Jedním z jeho cílů bylo zrychlení a zpřístupnění služeb občanům. Pilotní provoz Czech POINT odstartoval pro veřejnost v březnu 2007 ve 37 obcích České republiky. Na základě zkušeností ze zkušebního provozu byl od ledna 2008 zahájen ostrý provoz. Postupně se rozrůstala jak síť poboček (a to i v zahraničí na zastupitelských úřadech ČR), tak i množství nabízených funkcionalit.
Postupně došlo k vytvoření rozsáhlé a snadno dostupné sítě poboček Czech POINTů, které úspěšně nahrazují někdejší zdlouhavé cestování po úřadech a sjednocují různá vyřizování na jedno kontaktní místo. To vše bez ohledu na úřední hodiny a fronty na úřadech.
Letošní rok 2011 je od samého počátku pro Czech POINT ve znamení rekordů:

  • leden 201110 milionů provedených operací, tedy výpisů či podání a autorizovaných konverzí dohromady;
  • 11.1.2011 bylo uvedeno do provozu na obecním úřadě v obci Butoves v Královéhradeckém kraji kontaktní místo s pořadovým číslem 5.000;
  • 24.1. 2011 bylo uvedeno do provozu kontaktní místo s pořadovým číslem 6.500 v obci Rohy v kraji Vysočina;
  • 27. ledna 2011 byl vydán na pobočce České pošty výpis číslo 4.500.000 a to z Rejstříku trestů;
  • 3. května 2011 byl vydán výpis s pořadovým číslem 5.000.000 a to z Katastru nemovitostí;
  • v průběhu měsíce července byla překročena hranice 10 milionů provedených autorizovaných konverzí dokumentů z moci úřední.

Posledním dosaženým rekordem je vydání výpisu s magickým číslem 5.555.555. Jedná se o výpis z Katastru nemovitostí, který vydal dne 25.8. 2011 v 8:05 hod. pan Martin Netušil na pobočce České pošty v Praze 6.
To jsou aktuálně nejzajímavější údaje, dokládající, že projekt je široce využíván nejen veřejností, ale i samotnými úřady a označení Czech POINTu jako „úřadu na dlani“ je zcela na místě.

25. srpna 2011

Jak je všeobecně známo, projekt Czech POINT byl uveden do ostrého provozu v lednu 2008. Jedná o první velký eGovernment systém v tomto státě, který je skutečně masivně využíván. Občané si zvykli na jednoduchý a rychlý způsob získávání výpisů a další poskytované služby. Úředníci zase v neveřejné části systému, která nese označení CzechPOINT@office, na možnost provádět konverzi dokumentů z moci úřední, zápisy do matrik a další služby. Termín autorizovaná konverze dokumentů byl zaveden na základě Zákona č.300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, který nabyl účinnosti dne 1.července 2009. Po dvou letech od zavedení, byla v průběhu měsíce července překročena magická hranice 10 milionů provedených autorizovaných konverzí dokumentů z moci úřední. Autorizovaná konverze dokumentů se dělí podle funkce na:

  • autorizovanou konverzi z moci úřední (KzMU) která je určena pouze pro vnitřní potřeby úřadu a všechny orgány veřejné moci tak mohou konvertovat dokumenty pro výkon své působnosti.

Autorizovaná konverze znamená úplné převedení dokumentu v listinné podobě do elektronické podoby, nebo úplné převedení elektronického dokumentu do dokumentu v listinné podobě. Dokument, který provedením konverze vznikl, má stejné právní účinky jako dosud používaná ověřená kopie. Konverzí se rovněž nepotvrzuje správnost a pravdivost údajů obsažených ve vstupu a jejich soulad s právními předpisy.

 

4. srpna 2011

Dne 28.7.2011 je systém Czech POINT rozšířen o novou agendu Výpis z Obchodního rejstříku, která je umístěna v rozhraní CzechPOINT@office. Uživatelům, kteří budou mít v době spuštění nové funkcionality přístup do CzechPOINT@office, bude odpovídající role přiřazena automaticky. Novým uživatelům nastaví příslušnou roli lokální administrátor v jednotném administrátorském rozhraní Seznamu OVM – Správa dat SOVM. Do Správy dat SOVM se lze přihlásit pomocí stejného uživatelského jména a hesla, jaké uživatelé dosud používali pro přihlášení do portálů ePUSA, nebo Administrace Czech POINT. Věříme, že spuštění nové funkcionality přispěje k pohodlné práci se systémem Czech POINT. V případě jakýchkoliv dotazů je k dispozici Help Desk projektu Czech POINT – tel. 222 13 13 13, email: helpdesk@czechpoint.cz .

28. července 2011

Oznamujeme, že k 19.6.2011 dojde ke změně administračního prostředí pro uživatele systému Czech POINT.
V tuto chvíli se uživatelé Czech POINT administrují ve dvou rozdílných prostředích: ePUSA – přidělování rolí a Administrace Czech POINT – registrace certifikátů.
Nově obě operace bude možné provádět pouze v jednom prostředí – Správa dat Seznamu orgánů veřejné moci (SOVM) – http://spravadat.gov.cz .
Do Správy dat SOVM se přihlásíte pomocí stejného uživatelského jména a hesla, které jste dosud používal(a) pro přihlášení do portálů ePUSA, nebo Administrace Czech POINT.
Pro seznámení s novým prostředím již nyní můžete využít E-learningový kurz* dostupný na adrese http://elev.institutpraha.cz/.
Bližší informace byly zaslány prostřednictvím Informačního systému datových schránek. V případě dotazů se můžete obrátit na Help Desk projektu Czech POINT tel.: 222 13 13 13, email: helpdesk@czechpoint.cz.
* Pro spuštění kurzu potřebujete webový prohlížeč s nainstalovaným přehrávačem Adobe Flash Player.

9. června 2011

Michaela Sedláčková, zaměstnankyně Czech POINTu statutárního města Olomouc, převzala v pátek 20. května pamětní list Ministerstva vnitra za 5miliontý vydaný výpis. Ocenění předal ředitel odboru rozvoje projektů a služeb eGovernmentu Miroslav Duda a vedoucí projektu Czech POINT Jarmila Šmardová. Jubilejní výpis, konkrétně výpis z katastru nemovitostí, vydala paní Sedláčková 3. května 2011 v 9.58 hodin. Více v tiskové zprávě na http://www.mvcr.cz/clanek/lide-uz-si-na-czech-pointy-prisli-pro-pet-milionu-vypisu.aspx.

23. května 2011

Kontaktní místa veřejné správy pokračují i v druhém čtvrtletí roku 2011 v nasazeném rekordním tempu, kterým byl letošní rok zahájen.
Dne 3. května 2011 v 9 hodin 58 minut byl vydán paní Michaelou Sedláčkovou výpis s úctyhodným pořadovým číslem 5.000.000 a to z Katastru nemovitostí. Výpis byl vydán na kontaktním místě Czech POINT v Statutárním městě Olomouc.
Jak se může každý přesvědčit na on-line statistikách, dostupných na webových stránkách projektu www.czechpoint.cz , je stále největší zájem o výpis z Rejstříku trestů, který si dlouhodobě zachovává prvenství se svým podílem 47,74%. Za ním následuje výpis z Katastru nemovitostí s 24,31% podílu na celkovém vydávání výpisů. Výpis z Obchodního rejstříku patří na pomyslné třetí místo ve využívání ze strany občanů a to hned podílem 17,34 % na celkovém počtu vydávaných výpisů.
V současné době je občanům k dispozici již 6.620 pracovišť Czech POINT, z čehož 77,58% tvoří obecní úřady.

Služby Czech POINT jsou dostupné:

  • na obecních, městských a krajských úřadech
  • na pobočkách České pošty
  • na pobočkách Hospodářské komory ČR
  • na vybraných českých zastupitelstvích v zahraniční
  • u vybraných notářů
  • nebo prostřednictvím e-shopu na www.czechpoint.cz

Czech POINT v současnosti nabízí:

  • výpis z Katastru nemovitostí
  • výpis z Obchodního rejstříku
  • výpis z Živnostenského rejstříku
  • výpis z Rejstříku trestů
  • výpis z Bodového hodnocení řidiče
  • výpis ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů (SKD)
  • výpis z Insolvenčního rejstříku
  • přijetí podání podle živnostenského zákona (§ 72)
  • podání do registru účastníků provozu modulu autovraků ISOH
  • konverzi dokumentů z listinné do elektronické formy a naopak
  • centrální úložiště ověřovacích doložek
  • úschovnu systému Czech POINT
  • agendy datových schránek
  • CzechPOINT@office
  • Czech POINT E-SHOP – výpisy poštou

28. března 2011 to bylo přesně 4 roky, co se rozběhl pilotní provoz ve 37 obcích České republiky. Na základě získaných zkušeností ze zkušebního provozu byl od ledna 2008 zahájen ostrý provoz na více než 800 pobočkách, zprvu nejvíce na matrikách při obecních úřadech. Postupně se rozšířila jak síť poboček (a to i v zahraničí na zastupitelských úřadech ČR), ale i množství nabízených funkcionalit.

3. května 2011

Od 31.3.2011 mohou klienti Czech POINTu využívat pro rozsáhlou konverzi specializovaná pracoviště eGoncenter a České pošty. Rozsáhlá konverze vyžaduje čas a prostor, čím tyto pracoviště plně disponují. Rozsáhlou konverzí se označuje konverze dokumentu na žádost z listinné do elektronické podoby, která přesahuje 150 stran . Bližší informace na této straně.

31. března 2011

V souvislosti se zkušenostmi se zasíláním přístupových údajů k datové schránce přišel tým Czech POINT s novinkou v zasílání přístupových údajů elektronicky. Jedná se o tvz. virtuální obálkou.
Od 18. února 2011 bude možné na Czech POINTu požádat o zřízení datové schránky a nechat si zaslat přístupové údaje prostřednictvím tzv. virtuální obálky. Nadále se zachová i stávající způsob doručení přístupových údajů na adresu trvalého pobytu nebo na kontaktní adresu. Novou funkcionalitou dochází k výraznému zjednodušení získávání přístupových údajů zejména pro žadatele v zahraničí. Zejména v situacích, kdy Česká pošta nedoručuje zásilky do vlastních rukou v zahraničí. Žadatel v zahraničí, tak bude mít k dispozici přístupové údaje elektronickou cestou.
Úprava se týká doručování přístupových údajů pro fyzické osoby a podnikající fyzické osoby. Způsob zaslání přístupových údajů se volí hned po ověření totožnosti žadatele, to znamená na začátku celého procesu. Doporučuje se žadatele vždy na varianty zaslání přístupových údajů upozornit. Forma zaslání virtuální obálkou se použije při žádosti, která je automaticky vyřízena na straně ISDS. Kdykoliv je k žádosti přikládán konvertovaný dokument, žádost spadá do správního řízení, a proto se forma virtuální obálky nepoužije, přístupové údaje budou zaslány klasicky poštou.

16. února 2011

V ranních hodinách dne 1.2.2011 nastal z technických důvodů výpadek fungování centrály Czech POINT v délce zhruba 30 minut. Po analýze problému a odstranění bezprostřední příčiny problému se vrátilo fungování centrály k normálu a Ministerstvo vnitra zahájilo neprodleně kroky k eliminaci rizik, které souvisí s rozšiřováním některých komponent systému. Omlouváme se za komplikace.

8. února 2011

« Předchozí stránkaDalší stránka »