logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

1. dubna 2010 vydal systém Czech POINT výpis s pořadovým číslem 3 000 000! To není Apríl, ale skutečnost. Czech POINT po 3 letech od zahájení pilotního provozu na Praze 13 poskytl už neuvěřitelné 3 miliony výpisů. Jak se může každý přesvědčit na on-line statistikách, dostupných na webových stránkách projektu www.czechpoint.cz, největší zájem je tradičně o výpis z Rejstříku trestů. Další místa v pomyslném žebříčku patří výpisům z Katastru nemovitostí, Obchodního rejstříku a Centrálního registru řidičů.Současně se březen stal dalším rekordním měsícem, když v jeho průběhu bylo vydáno 176 tisíc výpisů, což představuje průměrně téměř 6 tisíc výpisů denně.

2. dubna 2010

Spuštění školícího prostředí EDU pro práci s portálem Czech POINT přineslo výrazné zvýšení kvality přípravy budoucích asistentů kontaktních míst Czech POINT a zároveň pomáhá již proškoleným pracovníkům a školitelům. Zároveň nabízí i okamžitou možnost reagovat na vývoj nových služeb a jejich proškolení v „terénu“, bez nutnosti vypisovat stále nové kurzy v případě, kdy se jedná jen o drobné úpravy v systému.
Školící prostředí kopíruje produkční Czech POINT a umožňuje vyzkoušet si téměř všechny pracovní postupy, se kterými se mohou asistenti ve své práci setkat. Často jsou připravované formuláře k novým agendám spuštěny ve školícím prostředí o několik dní dříve, aby se s nimi mohli uživatelé seznámit v předstihu.
Do školícího prostředí mohou vstupovat všichni uživatelé, kteří mají od svého lokálního administrátora zřízen účet do produkčního prostředí. Připojují se pomocí tokenu a stejného uživatelského jména a hesla, které používají pro přihlášení k produkčnímu Czech POINTu. Po přihlášení se jim také nabízejí stejné funkcionality v závislosti na nastavení jejich uživatelského profilu.
Práce ve školícím prostředí se řídí Dokumentací k projektu Czech POINT – Školící prostředí, kterou je možné si stáhnout po přihlášení do EDU v pravém horním rohu obrazovky, v sekci Dokumentace. Jsou zde uvedeny modelové příklady pro práci s jednotlivými rejstříky, v případě agend pro Informační systém datových schránek jsou popsány doporučené postupy tak, aby na sebe jednotlivé agendy navazovaly a bylo tak možné vyzkoušet si většinu z nich. Dokumentace je pravidelně aktualizována.
Technickou podporu uživatelům EDU poskytuje helpdesk Czech POINT, tel. 222 13 13 13, e-mail: helpdesk@czechpoint.cz
Školící prostředí je umístěné na https://cert.edu.czechpoint.cz/

31. března 2010

Od března roku 2009 je přihlášení do systému Czech POINT přípustné pouze přes certifikáty – kvalifikovaný a komerční. Oba certifikáty musí být uloženy na externím nosiči, tzv. tokenu. Důvodem k tomuto kroku bylo především zvýšit bezpečnost celého provozu systému a také jednoznačně identifikovat pracovníky obsluhující Czech POINT. Požadavky bezpečnosti na systém Czech POINT se zvýšily i v souvislosti s uvedením agend ISDS. Z průběžně prováděné analýzy dotazů přitom vyplývá neznalost a nepochopení přihlašování pomocí certifikátů a přínos pro bezpečnost celého systému. Stává se, že někteří úředníci si neuvědomují rizika spojená s neoprávněným použitím certifikátů. Může se jednat o klasické prohřešky jako vylepování hesel k tokenům na rám obrazovky či klávesnici, všeobecná znalost hesla mezi zaměstnanci úřadu, nebo samotné zapůjčování tokenu včetně hesla osobám, které ani nejsou zaměstnanci úřadu – většinou se jedná o externí správce IT. Je třeba si uvědomit, že certifikát funguje stejně jako podpis či razítko a proto je nutné s ním takto zacházet. Případným neoprávněným použitím či přímo zneužitím může dojít i k naplnění skutkové podstaty trestného činu.

Doporučujeme všem oprávněným osobám na úřadech, které jsou držiteli certifikátů, aby měly jejich používání pod kontrolou a rozhodně je nesvěřovaly do nepovolaných rukou.

Vysvětlení některých pojmů

K čemu se používá komerční certifikát

Komerční certifikát uživatele Czech POINT se používá pro bezpečné přihlášení k Centrále Czech POINT. Jedná se o takzvanou autentizaci serveru i klienta pomocí certifikátu. Autentizují se obě komunikující strany a pro autentizaci klienta se použije komerční certifikát (autentizaci provádí protokol SSL).

K čemu se používá kvalifikovaný certifikát

Kvalifikovaný certifikát uživatele Czech POINT se využívá pro autorizaci dat a dokumentů (garance toho, že nebyly změněny a garance nepopíratelnosti). Pomocí kvalifikovaného certifikátu se elektronicky podepisují žádosti, které se zasílají na Rejstřík trestů.

Co je iKey 4000 (token)

iKey 4000 je malé USB zařízení (podobné Flash ), které slouží jako bezpečné úložiště osobních certifikátů a především odpovídajících privátních klíčů. Jedná se o jeden ze základních prvků bezpečnosti v celé infrastruktuře veřejných klíčů (PKI). Výhoda použití hardwarového úložiště certifikátů je v tom, že privátní klíč vygenerovaný uvnitř zařízení jej nikdy neopustí. Navíc je použití tohoto tokenu chráněno bezpečnostním kódem (PIN), kterým je zaručeno, že příslušný osobní certifikát nemůže být zneužit.

19. března 2010

Přestože je únor nejkratším měsícem v roce bylo na kontaktních místech CzechPOINT během jeho letošních 28 dní velmi rušno. I tento, byť krátký měsíc, bylo totiž dosaženo nového rekordu v počtu vydaných výpisů. Celkem bylo vydáno 151 646 ověřených výstupů, přičemž jako již tradičně, největší zájem byl o výpis z Rejstříku trestů (61 498) a dále o výpis z Katastru nemovitostí (43402) a Obchodního rejstříku (25718). V současné době je občanům k dispozici 5 498 kontaktních míst Czech POINT.

2. března 2010

V polovině února 2010 přesáhl celkový počet vydaných výstupů 2 750 000 a každým dnem se toto číslo zvyšuje. Jako jeden z důvodů tohoto úspěchu je možné uvést stále rostoucí síť pracovišť Czech POINT, která jsou tak dostupnější i v menších obcích. Nyní je občanům k dispozici celkem 5 474 pracovišť Czech POINT, z čehož téměř 75% tvoří obecní úřady. Ve zbylých případech se jedná o pracoviště České pošty, Notářů, Hospodářské komory a zahraniční zastupitelství.
Nejžádanějším výpisem na přepážkách Czech POINT je výpis z Rejstříku trestů, který byl vydán v celkovém počtu 1 421 576 výpisů. Na druhém místě je výpis z Katastru nemovitostí (685 tisíc) a dále výpis z Obchodního rejstříku (470 tisíc). Stotisícovou hranici již překonal i výpis bodů z Centrálního registru řidičů.

25. února 2010

Aktuální novinkou ve službách Czech POINTu k agendám ISDS je možnost zjištění stavu žádosti o zaslání nových přístupových údajů k datové schránce. Nový formulář je určen pro žadatele, kteří požadovali zaslání přístupových údajů prostřednictvím emailu, a z nějakého důvodu jim doposud přístupové údaje nebyly doručeny. Formulář je nastaven tak, aby žadateli pomohl zjistit, kde nastala chyba v procesu doručování. A dále nabízí návod, jak dokončit zaslání přístupových údajů k datové schránce.
Nejedná se tedy o klasický formulář podání či žádosti. Celá záležitost je otázkou několika minut a není nijak zpoplatněna. Žadatel musí pouze předložit číslo jednací a emailovou adresu. Oba údaje žadatel nalezne na Potvrzení oznámení o zneplatnění přístupových údajů a vydání nových, které obdržel při žádosti o zneplatnění přístupových údajů a vydání nových na Czech POINTu.

8. února 2010

Toto tvrzení dokládají statistiky za měsíc leden. Hned první měsíc letošního roku se stal rekordním co do počtu vydaných výstupů na přepážkách Czech POINT. Celkem bylo během tohoto měsíce vydáno 146 054 výstupů. Tradičně je nejžádanější službou výpis z Rejstříku trestů – 59 070, za kterým následuje výpis z Katastru nemovitostí – 42 214 a Obchodního rejstříku – 25 157. V současné době mohou občané řešit úřední záležitosti na celkem 5285 kontaktních místech Czech POINT.

5. února 2010

Od 1. ledna 2010 mohou fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby do své datové schránky povolit doručování datových zpráv od jiných fyzických osob, podnikajících fyzických osob nebo právnických osob – tzv. komerčních zpráv. Tento fakt vyplývá z §18a zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů a doručování tohoto typu zpráv je podle odst.3 téhož paragrafu zpoplatněno dle zákona č. 526/1990 Sb. o cenách, ve znění pozdějších předpisů. V souvislosti s touto změnou budou k agendám ISDS v systému Czech POINT přidány dva nové formuláře Povolení PO/PFO/FO dodávání dokumentů od DS PO/PFO/FO a Zrušení PO/PFO/FO dodávání dokumentů od DS PO/PFO/FO. Formulář "Povolení" slouží k rozšíření komunikačních kanálů prostřednictvím datové schránky a to tak, že bude možné přijímat komerční datové zprávy do datové schránky žadatele. Formulářem " Zrušení" se datová schránka přepne do standardního režimu, kdy bude možné přijímat zprávy pouze od orgánů veřejné moci.

18. prosince 2009

Změna v kryptografických algoritmech, které jsou používány pro vytváření elektronického podpisu – aneb co to znamená pro kontaktní místa Czech POINT?

Kvalifikovaní poskytovatelé certifikačních služeb ukončí k 31.12.2009 vydávání kvalifikovaných certifikátů s algoritmem SHA-1, které jsou v současnosti používány rovněž v projektu Czech POINT. Nejpozději od 1. ledna 2010 budou tito poskytovatelé vydávat kvalifikované certifikáty s algoritmem SHA-2.
Protože po přechodnou dobu bude zajištěna podpora již vydaných certifikátů s algoritmem SHA-1, kontaktní místa Czech POINT mohou stávající certifikáty používat až do data vypršení jejich platnosti. Při zakoupení nového certifikátu bude vystaven automaticky certifikát již s novým algoritmem SHA-2.
Otázkou zůstává schopnost operačního systému pracovní stanice kontaktního místa ověřit platnost certifikátu (platnost podpisu), který je podepsán s využitím algoritmu SHA-2. Tuto schopnost nemají automaticky všechny v současné době používané operační systémy.
Provozovatel systému Czech POINT v této souvislosti doporučuje všem lokálním administrátorům prověřit aktuální verzi operačních systémů používaných na pracovních stanicích kontaktních míst systému Czech POINT i pracovní stanice využívané pro CzechPOINT@office a konverzi z moci úřední.
V případě, že používáte operační systém společnosti Microsoft, podpora algoritmu SHA-2 je zajištěna od verze Windows XP SP3 a novějších OS. Můžete také použít některý z linuxových operačních systémů , ve kterých je podpora algoritmů SHA-2 zajištěna – např. SUSE Linux Enterprise Desktop 10 (SLED 10).
Další informace lze získat na: http://www.mvcr.cz/clanek/zmena-v-kryptografickych-algoritmech-ktere-jsou-pouzivany-pro-vytvareni-elektronickeho-podpisu.aspx

12. listopadu 2009

Dne 20.října 2009 byla zveřejněna nová vyhláška o kontaktních místech veřejné správy č. 364/2009 Sb., v částce č. 116. Vyhláška nahrazuje vyhlášku č. 324/2008 Sb. z 20. srpna 2008. Stávají počet 2345 kontaktních míst Czech POINT se touto vyhláškou rozšíří o 3438 nových. Celkem tak bude občanům k dipozici 5783 kontaktních míst, což představuje více jak 90% pokrytí území ČR systémem Czech POINT. Přístupové údaje pro vstup do systému již byly příslušným úřadům rozeslány.

20. října 2009

« Předchozí stránkaDalší stránka »