logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

Ministerstvo vnitra zpřístupnilo členům Memoranda výrobců spisových služeb popis aplikačního programového rozhraní (API) pro napojení spisových služeb na centrální komponenty systému Czech POINT. API umožní výrobcům spisových služeb realizovat agendu autorizované konverze z moci úřední přímo v prostředí spisové služby. Více informací naleznete na stránkách Ministerstva vnitra.

13. října 2009

Na základě podrobnějších analýz rozhodlo Ministerstvo vnitra o snížení počtu formulářů, které budou v průběhu září v systému Czech POINT publikovány v souvislosti s podporou procesů Informačního systému datových schránek.Zveřejněny nebudou následující formuláře:- Povolení vzájemného dodávání dokumentů mezi fyzickými osobami, podnikajícími fyzickými osobami a právnickými osobami prostřednictvím datových schránek- Oznámení o změně adresy nebo příjmení osob s přístupem do DS
Formuláře budou uvolněny teprve pro vyjasnění návazných procesů v rámci ISDS, respektive přiblížení lhůty účinnosti povolení.
V této souvislosti byla také změněna dříve uveřejněná zpráva.

7. září 2009

Dne 31. 8. 2009 v 7:45 hodin byl vydán 2 000 000. výpis na městském úřadě v Přelouči. Jednalo se o výpis z Rejstříku trestů. Výpisy z Rejstříku trestů patří mezi nejvíce žádané, již bylo vydáno přes milion výpisů.

1. září 2009

Pozor, zpráva byla aktualizována 7.9.2009.

V následujících týdnech dojde na kontaktních místech Czech POINT ke zprovoznění dalších agend ISDS. Všem provozovatelům kontaktních míst byl zaslán e-mail s podrobnějšími informacemi.

Jedná se o následující agendy:
* Přidání pověřené osoby k přístupu do DS
* Zneplatnění přístupových údajů pověřené osoby (zrušení osoby)
* Zneplatnění přístupových údajů statutárním orgánům/vedoucím OVM
* Znepřístupnění DS, která byla zřízena na žádost
* Opětovné zpřístupnění DS, která byla zřízena na žádost
* Žádost, aby DS plnila/neplnila funkci OVM.

Ve všech případech se jedná o jednoduché jednoúčelové formuláře pro danou žádost. Agendy budou 1.9. zprovozněny ve školícím prostředí a paralelně jsou připravovány kurzy a e-learningové materiály, které budou následně inzerovány Egoncentry a Institutem pro místní správu Praha.

K aktivaci formulářů v provozním prostředí dojde ve středu 17.9.2009 ve večerních hodinách.

27. srpna 2009

V souvislosti s implementací eGovernmentu do území vyplynula potřeba soustavného vzdělávání všech zaměstnanců veřejné správy v eGovernmentových dovednostech. Hlavním metodikem a koordinátorem eGovernmentového vzdělávání se stal Institut pro místní správu Praha a jeho úlohou je zejména příprava vzdělávacích programů a následné školení manažerů vzdělávání a školitelů. Na úrovni krajů a obcí s rozšířenou působností postupně vznikají eGON centra, zajišťující mimo jiné také vzdělávání ve své spádové oblasti. Vzdělávací programy se týkají např. Informačního systému datových schránek (2101 přihlášených posluchačů), CzP – Autorizované konverze dokumentů (668 přihlášených posluchačů) či Obecných základů práce s portálem Czech POINT (577 přihlášených posluchačů).

V současné době má Institut již k dispozici statistiky za první pololetí roku 2009, tedy za období, kdy došlo nejen k postupnému vzniku eGON center, ale také k postupnému zahájení jejich činnosti. I za tak krátkou dobu dokázala eGON centra odvést velký kus práce, což dokazuje i skutečnost, že ke dni 6.7.2009 bylo eGON centry vypsáno již 4908 termínů vzdělávacích akcí, do kterých se mohou přihlašovat úředníci a zaměstnanci územních samosprávných celků. V tuto dobu bylo přihlášeno celkem 4863 úředníků a zaměstnanců územních samosprávných celků.

Veškeré další informace o eGON centrech naleznete na www.institutpraha.cz.

25. srpna 2009

Institut pro místní správu Praha ve spolupráci s Ministerstvem vnitra ČR pořádá Open semináře ke konverzi dokumentů. Informační semináře jsou určeny pro územní samosprávné celky, zejména pro starosty a ostatní členy zastupitelstev, organizační složky, podnikatelskou veřejnost, příspěvkové organizace, a další zájemce o danou problematiku. Součástí semináře jsou praktické ukázky autorizované konverze dokumentů na kontaktním místě Czech POINT. Pro více informací navštivte stránky Institutu.

11. srpna 2009

CzechPOINT@office – Agendy pro vnitřní použití na úřadech

Pod názvem CzechPOINT@office dochází k dalšímu rozšíření projektu Czech POINT.
Zákon č. 300/2008 Sb. přináší termín autorizované konverze dokumentů, a to na žádost (v tom případě se jedná o standardní agendu Czech POINT reprezentovanou samostatným formulářem), a také „z moci úřední“, tedy pro vnitřní potřeby orgánů veřejné moci.
Autorizovaná konverze z moci úřední (dále KZMÚ) je agenda dostupná v prostředí CzechPOINT@office – sady formulářů a funkcí určené pro vnitřní potřeby úřadů a dalších orgánů veřejné moci. Dosud byl CzechPOINT@office představován „vnitřním CzechPOINTem“, který umožňoval vystavování výpisů a opisů z Rejstříku trestů v rámci vyřizování správních agend.
Ke stávajícím službám CzechPOINT@office patří:
– výpis a opis z rejstříku trestů z moci úřední
– konverze z moci úřední podle zákona č. 300/2008 Sb.
Služby CzechPOINT@office budou postupně rozšiřovány. V budoucnu bude např. zpřístupněna služba pro notáře k ověření údajů z informačního systému Evidence obyvatel na základě novely zákona č. 99/1963, kterým se mění zákon o evidenci obyvatel č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech.
Orgány veřejné moci mají ze zákona přístup ke konkrétním agendám a v rámci identitního prostoru Czech POINT jsou reprezentovány tzv. skupinami. Nastavení přístupu konkrétní skupiny ke konkrétní agendě CzechPOINT@office musí být tedy nastaveno Správcem centrály podle pokynů Ministerstva vnitra. Zodpovědnost za nastavení oprávnění jednotlivých osob v rámci skupiny pak musí mít administrátoři skupin.
Pro připojení úředníků k CzechPOINT@office je potřeba zajistit stejné technické vybavení jako pro připojení k projektu Czech POINT. Nutností je také tiskárna a skener.
Autorizovaná konverze z moci úřední

Autorizovaná konverze z moci úřední v rámci projektu CzechPOINT@office přináší jednotné rozhraní pro zajištění konverzí (ověření atributů digitálního dokumentu, opatření digitálního dokumentu časovou značkou, atd.) pro další zpracování u úředníků, kteří mají oprávnění autorizovanou konverzi provádět. Zároveň může každý úředník verifikovat dokumenty vzniklých konverzí v Centrální evidenci ověřovacích doložek. Autorizovaná konverze z moci úřední prostřednictvím CzechPOINT@office je hotové, garantované řešení, které je pro všechny orgány veřejné moci k dispozici zdarma, a to včetně zajištění služby časového razítka a zajištění centrálně vedené evidence konverzí.

Další informace pro kontaktní místa CzechPOINT a OVM

5. srpna 2009

1. července 2009 se Ministerstvu vnitra podařilo realizovat předposlední krok na cestě k eGovernmentu. Jedná se o nejpřevratnější novinku v komunikaci státní správy. Strategii eGovernmentu realizuje Ministerstvo vnitra už přes dva a půl roku podle přesného plánu. Prvním krokem bylo zprovoznění kontaktních míst Czech POINT, druhým KIVS neboli komunikační infrastruktura veřejné správy. Před 14 dny vstoupily v platnost datové schránky. Poslední krok – zavedení základních registrů bude uskutečněn 1. 7. 2010.

  • Datové schránky

Projekt datových schránek a autorizované konverze dokumentů je nástroj pro efektivní doručování dokumentů právnickým osobám, fyzickým osobám, podnikatelům a úřadům. Naším cílem bylo vytvořit státem garantovaný systém pro elektronickou komunikaci.“Přes datové schránky bude možné odesílat a přijímat zprávy, zjišťovat stavy odeslaných zpráv, přijímat doklady o dodání a doručení či ověřovat, zda má adresát datovou schránku. Díky zřízení datových schránek budeme vědět, kolik je úřadů, jaké jsou to úřady a jaké kompetence mají. Konečně můžeme začít hodnotit, zda se veřejná správa v ČR dělá efektivně a kvalitně. Díky datovým schránkám a základním registrům budeme mít komplexní přehled o české byrokracii,“ uvedl náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček.

  • Statistické údaje – Datové schránky po 14 dnech v provozu:
Činnost Od 1. 7. 2009 do 14. 7. 2009
Odeslané obálky s přístupovýmiúdaji Fyzické osoby + Podnikající fyzické osoby 2 875
Orgány veřejné moci 7 394
Notáři 465
Exekutoři 125
Právnické osoby 376 592
Celkem 387 451
Aktivované datové schránky Fyzické osoby 513
Podnikající fyzické osoby 95
Orgány veřejné moci 92
Notáři 8
Právnické osoby 1 288
Celkem 1 996
Žádosti nabrané na Czech POINTu Fyzické osoby 3 225
Podnikající fyzické osoby 783
Celkem 4 008
Testovací prostředí – počet přihlášených OVM 199
Ostatní 1 197

Na podatelnu Ministerstva vnitra bylo dosud doručeno řádově 2000 žádostí od fyzických osob na zřízení datové schránky.Jana Malíkováředitelka odboru a tisková mluvčí

17. července 2009

Svůj první týden provozu mají za sebou nové funkcionality v systému Czech POINT, které jsou spojeny s datovými schránkami a autorizovanou konverzí dokumentů. Na kontaktních místech Czech POINT je od 1.7. možné si podat žádost o zřízení datové schránky a provádět autorizovanou konverzi dokumentů z listinné podoby do elektronické a naopak. Jak vyplývá ze statistik provozu, bylo v průběhu prvního týdne podáno na kontaktních místech Czech POINT 2486 žádostí o zřízení datové schránky. Dále bylo provedeno 693 konverzí dokumentů z listinné do elektronické podoby a opačným procesem prošlo 349 dokumentů.

13. července 2009

Dalším krokem na cestě k eGovernmentu je zavedení informačního systému datových schránek. Jedná se o nejpřevratnější novinku v komunikaci státní správy. A jak bude naplňování strategie eGovernmentu pokračovat? O tom na tiskové konferenci 1.7. 2009 informoval náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček:
„Strategii eGovernmentu realizujeme už přes dva a půl roku podle přesného plánu: prvním krokem bylo zprovoznění kontaktních míst Czech POINT, druhým KIVS neboli komunikační infrastruktura veřejné správy. Dnešním dnem se nám podařilo realizovat předposlední krok -díky zákonu č. 300/2008. Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, vstupují v platnost datové schránky a přesně za rok, tedy 1.7.2010, bychom měli završit naše úsilí zavedením základních registrů.“

  • Datové schránky

„Předposlední projekt, který spouštíme právě dnes, je projekt datových schránek a autorizované konverze dokumentů. Je to nástroj pro efektivní doručování dokumentů právnickým osobám, fyzickým osobám, podnikatelům a úřadům. Naším cílem bylo vytvořit státem garantovaný systém pro elektronickou komunikaci. Někomu by se mohlo zdát, že jsou datové schránky něco podobného jako e-mail. Mezi nimi jsou však základní rozdíly, a to v odpovědnosti. Pokud se v e-mailové komunikaci něco ztratí, nemáte nikoho, po kom byste mohli požadovat náhradu škody za to, že jste něco poslali, a druhé straně to nebylo doručeno. V systému datových schránek je to stát a provozovatel Česká pošta, kteří nesou odpovědnost za to, že dokumenty budou doručovány. Další rozdíl je, že v e-mailové komunikaci si nemůžete být jisti, že ten, s kým komunikujete, je opravdu ta osoba, za kterou se vydává. To se v datových schránkách nestane. Přesně víte, s kým komunikujete. Proto je systém datových schránek nesrovnatelný s emailovou komunikací,“ vysvětlil výhody datových schránek náměstek Zajíček.

  • Základní registry

„Systém základních registrů vychází ze jednoduchého principu. Stát má mnoho poboček a institucí, které potřebují sdílet informace, jež se týkají lidí, firem, majetku a jejich práv a povinností. To jsou klíčové údaje, které ve veřejné správě potřebujeme sdílet. Proto vzniknou čtyři základní registry: registr obyvatel, registr osob, registr územní identifikace, adres a nemovitostí a registr práv a povinností. Žádné úřady v ČR, pokud mají přístup do základních registrů, nebudou obtěžovat firmy a občany, aby po nich chtěly údaje, které mohou získat ze základních registrů samy. Odpadne tak opakované předkládání dokumentů. Zavedení základních registrů bude završení strategie eGovernmentu v České republice, kdy přestaneme obíhat úřady a obíhat začnou pouze data. Všechny projekty eGona (Czech POINT, KIVS, eGovernment act a základní registry) tak, jak se skládají dohromady, znamenají jeden velký posun. Začínáme dělat pořádek v české byrokracii. Zjistíme, kolik úřadů, které vykonávají nějakou pravomoc, Česká republika má. Díky tomu, že zřídíme datové schránky, budeme vědět, kolik je úřadů, jaké jsou to úřady a jaké kompetence mají. Konečně můžeme začít hodnotit, zda se veřejná správa v ČR dělá efektivně a kvalitně. Díky datovým schránkám a základním registrům budeme mít komplexní přehled o české byrokracii,“ dodal na závěr Zdeněk Zajíček.

2. července 2009

« Předchozí stránkaDalší stránka »