Ministerstvo vnitra zpřístupnilo členům Memoranda výrobců spisových služeb popis aplikačního programového rozhraní (API) pro napojení spisových služeb na centrální komponenty systému Czech POINT. API umožní výrobcům spisových služeb realizovat agendu autorizované konverze z moci úřední přímo v prostředí spisové služby. Více informací naleznete na stránkách Ministerstva vnitra.
13. října 2009
Na základě podrobnějších analýz rozhodlo Ministerstvo vnitra o snížení počtu formulářů, které budou v průběhu září v systému Czech POINT publikovány v souvislosti s podporou procesů Informačního systému datových schránek.Zveřejněny nebudou následující formuláře:- Povolení vzájemného dodávání dokumentů mezi fyzickými osobami, podnikajícími fyzickými osobami a právnickými osobami prostřednictvím datových schránek- Oznámení o změně adresy nebo příjmení osob s přístupem do DS
Formuláře budou uvolněny teprve pro vyjasnění návazných procesů v rámci ISDS, respektive přiblížení lhůty účinnosti povolení.
V této souvislosti byla také změněna dříve uveřejněná zpráva.
7. září 2009
Dne 31. 8. 2009 v 7:45 hodin byl vydán 2 000 000. výpis na městském úřadě v Přelouči. Jednalo se o výpis z Rejstříku trestů. Výpisy z Rejstříku trestů patří mezi nejvíce žádané, již bylo vydáno přes milion výpisů.
1. září 2009
Pozor, zpráva byla aktualizována 7.9.2009.
V následujících týdnech dojde na kontaktních místech Czech POINT ke zprovoznění dalších agend ISDS. Všem provozovatelům kontaktních míst byl zaslán e-mail s podrobnějšími informacemi.
Jedná se o následující agendy:
* Přidání pověřené osoby k přístupu do DS
* Zneplatnění přístupových údajů pověřené osoby (zrušení osoby)
* Zneplatnění přístupových údajů statutárním orgánům/vedoucím OVM
* Znepřístupnění DS, která byla zřízena na žádost
* Opětovné zpřístupnění DS, která byla zřízena na žádost
* Žádost, aby DS plnila/neplnila funkci OVM.
Ve všech případech se jedná o jednoduché jednoúčelové formuláře pro danou žádost. Agendy budou 1.9. zprovozněny ve školícím prostředí a paralelně jsou připravovány kurzy a e-learningové materiály, které budou následně inzerovány Egoncentry a Institutem pro místní správu Praha.
K aktivaci formulářů v provozním prostředí dojde ve středu 17.9.2009 ve večerních hodinách.
27. srpna 2009
V souvislosti s implementací eGovernmentu do území vyplynula potřeba soustavného vzdělávání všech zaměstnanců veřejné správy v eGovernmentových dovednostech. Hlavním metodikem a koordinátorem eGovernmentového vzdělávání se stal Institut pro místní správu Praha a jeho úlohou je zejména příprava vzdělávacích programů a následné školení manažerů vzdělávání a školitelů. Na úrovni krajů a obcí s rozšířenou působností postupně vznikají eGON centra, zajišťující mimo jiné také vzdělávání ve své spádové oblasti. Vzdělávací programy se týkají např. Informačního systému datových schránek (2101 přihlášených posluchačů), CzP – Autorizované konverze dokumentů (668 přihlášených posluchačů) či Obecných základů práce s portálem Czech POINT (577 přihlášených posluchačů).
V současné době má Institut již k dispozici statistiky za první pololetí roku 2009, tedy za období, kdy došlo nejen k postupnému vzniku eGON center, ale také k postupnému zahájení jejich činnosti. I za tak krátkou dobu dokázala eGON centra odvést velký kus práce, což dokazuje i skutečnost, že ke dni 6.7.2009 bylo eGON centry vypsáno již 4908 termínů vzdělávacích akcí, do kterých se mohou přihlašovat úředníci a zaměstnanci územních samosprávných celků. V tuto dobu bylo přihlášeno celkem 4863 úředníků a zaměstnanců územních samosprávných celků.
Veškeré další informace o eGON centrech naleznete na www.institutpraha.cz.
25. srpna 2009
Institut pro místní správu Praha ve spolupráci s Ministerstvem vnitra ČR pořádá Open semináře ke konverzi dokumentů. Informační semináře jsou určeny pro územní samosprávné celky, zejména pro starosty a ostatní členy zastupitelstev, organizační složky, podnikatelskou veřejnost, příspěvkové organizace, a další zájemce o danou problematiku. Součástí semináře jsou praktické ukázky autorizované konverze dokumentů na kontaktním místě Czech POINT. Pro více informací navštivte stránky Institutu.
11. srpna 2009
Další informace pro kontaktní místa CzechPOINT a OVM
5. srpna 2009
1. července 2009 se Ministerstvu vnitra podařilo realizovat předposlední krok na cestě k eGovernmentu. Jedná se o nejpřevratnější novinku v komunikaci státní správy. Strategii eGovernmentu realizuje Ministerstvo vnitra už přes dva a půl roku podle přesného plánu. Prvním krokem bylo zprovoznění kontaktních míst Czech POINT, druhým KIVS neboli komunikační infrastruktura veřejné správy. Před 14 dny vstoupily v platnost datové schránky. Poslední krok – zavedení základních registrů bude uskutečněn 1. 7. 2010.
Projekt datových schránek a autorizované konverze dokumentů je nástroj pro efektivní doručování dokumentů právnickým osobám, fyzickým osobám, podnikatelům a úřadům. Naším cílem bylo vytvořit státem garantovaný systém pro elektronickou komunikaci.“Přes datové schránky bude možné odesílat a přijímat zprávy, zjišťovat stavy odeslaných zpráv, přijímat doklady o dodání a doručení či ověřovat, zda má adresát datovou schránku. Díky zřízení datových schránek budeme vědět, kolik je úřadů, jaké jsou to úřady a jaké kompetence mají. Konečně můžeme začít hodnotit, zda se veřejná správa v ČR dělá efektivně a kvalitně. Díky datovým schránkám a základním registrům budeme mít komplexní přehled o české byrokracii,“ uvedl náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček.
Činnost | Od 1. 7. 2009 do 14. 7. 2009 | |
---|---|---|
Odeslané obálky s přístupovýmiúdaji | Fyzické osoby + Podnikající fyzické osoby | 2 875 |
Orgány veřejné moci | 7 394 | |
Notáři | 465 | |
Exekutoři | 125 | |
Právnické osoby | 376 592 | |
Celkem | 387 451 | |
Aktivované datové schránky | Fyzické osoby | 513 |
Podnikající fyzické osoby | 95 | |
Orgány veřejné moci | 92 | |
Notáři | 8 | |
Právnické osoby | 1 288 | |
Celkem | 1 996 | |
Žádosti nabrané na Czech POINTu | Fyzické osoby | 3 225 |
Podnikající fyzické osoby | 783 | |
Celkem | 4 008 | |
Testovací prostředí – počet přihlášených | OVM | 199 |
Ostatní | 1 197 |
Na podatelnu Ministerstva vnitra bylo dosud doručeno řádově 2000 žádostí od fyzických osob na zřízení datové schránky.Jana Malíkováředitelka odboru a tisková mluvčí
17. července 2009
Svůj první týden provozu mají za sebou nové funkcionality v systému Czech POINT, které jsou spojeny s datovými schránkami a autorizovanou konverzí dokumentů. Na kontaktních místech Czech POINT je od 1.7. možné si podat žádost o zřízení datové schránky a provádět autorizovanou konverzi dokumentů z listinné podoby do elektronické a naopak. Jak vyplývá ze statistik provozu, bylo v průběhu prvního týdne podáno na kontaktních místech Czech POINT 2486 žádostí o zřízení datové schránky. Dále bylo provedeno 693 konverzí dokumentů z listinné do elektronické podoby a opačným procesem prošlo 349 dokumentů.
13. července 2009
Dalším krokem na cestě k eGovernmentu je zavedení informačního systému datových schránek. Jedná se o nejpřevratnější novinku v komunikaci státní správy. A jak bude naplňování strategie eGovernmentu pokračovat? O tom na tiskové konferenci 1.7. 2009 informoval náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček:
„Strategii eGovernmentu realizujeme už přes dva a půl roku podle přesného plánu: prvním krokem bylo zprovoznění kontaktních míst Czech POINT, druhým KIVS neboli komunikační infrastruktura veřejné správy. Dnešním dnem se nám podařilo realizovat předposlední krok -díky zákonu č. 300/2008. Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, vstupují v platnost datové schránky a přesně za rok, tedy 1.7.2010, bychom měli završit naše úsilí zavedením základních registrů.“
„Předposlední projekt, který spouštíme právě dnes, je projekt datových schránek a autorizované konverze dokumentů. Je to nástroj pro efektivní doručování dokumentů právnickým osobám, fyzickým osobám, podnikatelům a úřadům. Naším cílem bylo vytvořit státem garantovaný systém pro elektronickou komunikaci. Někomu by se mohlo zdát, že jsou datové schránky něco podobného jako e-mail. Mezi nimi jsou však základní rozdíly, a to v odpovědnosti. Pokud se v e-mailové komunikaci něco ztratí, nemáte nikoho, po kom byste mohli požadovat náhradu škody za to, že jste něco poslali, a druhé straně to nebylo doručeno. V systému datových schránek je to stát a provozovatel Česká pošta, kteří nesou odpovědnost za to, že dokumenty budou doručovány. Další rozdíl je, že v e-mailové komunikaci si nemůžete být jisti, že ten, s kým komunikujete, je opravdu ta osoba, za kterou se vydává. To se v datových schránkách nestane. Přesně víte, s kým komunikujete. Proto je systém datových schránek nesrovnatelný s emailovou komunikací,“ vysvětlil výhody datových schránek náměstek Zajíček.
„Systém základních registrů vychází ze jednoduchého principu. Stát má mnoho poboček a institucí, které potřebují sdílet informace, jež se týkají lidí, firem, majetku a jejich práv a povinností. To jsou klíčové údaje, které ve veřejné správě potřebujeme sdílet. Proto vzniknou čtyři základní registry: registr obyvatel, registr osob, registr územní identifikace, adres a nemovitostí a registr práv a povinností. Žádné úřady v ČR, pokud mají přístup do základních registrů, nebudou obtěžovat firmy a občany, aby po nich chtěly údaje, které mohou získat ze základních registrů samy. Odpadne tak opakované předkládání dokumentů. Zavedení základních registrů bude završení strategie eGovernmentu v České republice, kdy přestaneme obíhat úřady a obíhat začnou pouze data. Všechny projekty eGona (Czech POINT, KIVS, eGovernment act a základní registry) tak, jak se skládají dohromady, znamenají jeden velký posun. Začínáme dělat pořádek v české byrokracii. Zjistíme, kolik úřadů, které vykonávají nějakou pravomoc, Česká republika má. Díky tomu, že zřídíme datové schránky, budeme vědět, kolik je úřadů, jaké jsou to úřady a jaké kompetence mají. Konečně můžeme začít hodnotit, zda se veřejná správa v ČR dělá efektivně a kvalitně. Díky datovým schránkám a základním registrům budeme mít komplexní přehled o české byrokracii,“ dodal na závěr Zdeněk Zajíček.
2. července 2009