Jak již bylo dříve avizováno, došlo od 1. března ke změně přístupu pracovníků kontaktních míst do systému Czech POINT. K dalšímu provozu služby Czech POINT je nyní nutné mít speciální nosič dat, tzv. token, a příslušné certifikáty – kvalifikovaný (QCA) a komerční (VCA). Doposud bylo nutné vlastnit příslušný certifikát jen pro práci se žádostmi týkajícími se výpisů a opisů z Rejstříku trestů v rámci správních agend. Tento stav však skončil k 28. 2. 2009 a od následujícího dne (respektive od pondělí 2. března) bude možné vstupovat do celého systému Czech POINT pouze prostřednictvím certifikátů. Důvodem k tomuto kroku je především snaha provozovatele zvýšit bezpečnost celého provozu systému Czech POINT. Pořízení tokenů a certifikátů je možné uskutečnit např. prostřednictvím České pošty. Pokud uživatelé nejsou vzhledem ke změnám ve způsobu přihlašování schopni se přihlásit do sytému Czech POINT, pak doporučujeme obrátit se v prvé řadě na správce skupiny na svém úřadě, který by měl mít k dispozici potřebnou dokumentaci (Krok za krokem) a měl by vědět, jaké případné kroky podniknout. Dále je možné se obrátit na uživatelskou podpora na lince 844 147 148 (8:00 – 18:00) nebo helpdesk-czechpoint@cpost.cz.
2. března 2009
Dne 16. února 2009 v 9.05.53 byl na pobočce České pošty vydán výpis s kuriózním číslem 1234567. Jednalo se o výpis z Rejstříku trestných bodů řidiče. Rejstřík patří na pomyslné bronzové místo ve využívání ze strany občanů a to hned podílem 14,02 % na celkovém počtu vydávaných výpisů. Prvenství si zachovává Rejstřík trestů se svými 44.86 % a následuje výpis z Katastru nemovitostí s 25,52 % podílu na celkovém vydávání výpisů. K dni 16.2.2009 bylo od začátku letošního roku zatím vydáno 28 597 výpisů trestných bodů.
27. února 2009
Jak jsme již informovali prostřednictvím dopisů i informací na těchto webových stránkách, je k dalšímu provozu služby Czech POINT nutné mít speciální nosič dat, tzv. token, a příslušné certifikáty – kvalifikovaný (QCA) a komerční (VCA). Doposud bylo nutné vlastnit příslušný certifikát jen pro práci se žádostmi týkajícími se výpisů a opisů z Rejstříku trestů v rámci správních agend. Tento stav však skončí k 28.2. 2009 a od následujícího dne (respektive v pondělí 2. března) bude možné vstupovat do celého systému Czech POINT pouze prostřednictvím certifikátů. Důvodem k tomuto kroku je především snaha provozovatele zvýšit bezpečnost celého provozu systému Czech POINT. Pořízení tokenů a certifikátů je možné uskutečnit prostřednictvím České pošty. Pokud jste tak již neučinili, učiňte tak co nejdříve, abyste předešli případným problémům s provozem služby Czech POINT v okamžiku, kdy jeho použití bude možné pouze prostřednictvím kvalifikovaného certifikátu. V případě, že se již pomocí certifikátů přihlašujete, nijak vás tato změna neovlivní.
25. února 2009
24. února 2009
Od 26.února bude možné vystavit výpisy z Rejstříku trestů, které spadají do manuálního zpracování. Cílem je uspokojit i žadatele, u kterých není možné vystavit výpis z Rejstříku trestů elektronicky – na počkání.
Manuální zpracování bude probíhat takto: žádost bude odeslána pracovníkem kontaktního místa na Rejstřík trestů, kde se do 30 minut manuálně zpracuje a následně bude již vyřízená žádost připravena k elektronickému odeslání zpět na kontaktní místo. Občan si bude moci výpis vyzvednout na kterémkoliv kontaktním místě. Celý postup je podrobně popsán v upravené Dokumentaci k Žádosti o výpis z Rejstříku trestů v Czech POINTu. Žadatel se pak s žádostí může dostavit na kterékoliv kontaktní místo, kde mu na základě čísla podaní žádosti a průkazu totožnosti výpis vydají a kde také zaplatí správní poplatek (50,- Kč).
19. února 2009
Co to je datová schránka?
Datová schránka je elektronické úložiště, které je určeno ke komunikaci s orgány veřejné moci – její pomocí je možné zasílat orgánům veřejné moci a přijímat od nich úřední dokumenty v elektronické podobě (datové zprávy). Tento způsob komunikace nahrazuje klasický způsob doručování v listinné podobě. Datová schránka není e-mailová schránka, jejím prostřednictvím není možné komunikovat přímo s jednotlivými úředníky, ale pouze s celým úřadem. Pomocí datové schránky také nemůžete komunikovat s jinou fyzickou osobou, podnikající fyzickou osobou nebo právnickou osobou.
Co nás čeká?
Dne 1. 7. 2009 vstoupí v účinnost nový zákon o informačním systému veřejné správy, který upravuje elektronické úkony a autorizované konverze dokumentů. Datové schránky transformují vnitřní a vnější vztahy veřejné správy pomocí informačních a komunikačních technologií. Cílem je rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti. Důležitým prvkem zákona je uznání elektronických dokumentů jako rovnocenných s papírovými a zajištění jejich bezpečnosti.
Jak spolu souvisí kontaktní místo Czech POINT a datová schránka?
Czech POINTy zájemcům zprostředkují – kromě již běžných služeb – přístup do datové schránky. Pracovník na přepážce za poplatek dokument z datové schránky vytiskne, nebo naopak donesený dokument zkonvertuje do elektronické podoby, opatří elektronickým podpisem a odešle danému orgánu veřejné moci.
Kdo může a kdo musí mít datovou schránku?
Datovou schránku mohou bezplatně získat fyzické osoby, nepovinná je také pro podnikající fyzické osoby, naopak zřízení pro právnické osoby je povinné a totéž platí pro orgány veřejné moci.
Kde získáte více informací?
V pracovních dnech v době od 9:00-17:00 můžete své dotazy volat na číslo 954 200 200. Na otázky vám také odpoví prostřednictvím ePoradny na https://info.mojedatovaschranka.cz/info/cs/eporadna.html.
Jana Malíková, ředitelka odboru a tisková mluvčí MVCŘ
23. ledna 2009
Ministerstvo vnitra ČR ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR připravilo v rámci projektu kontaktních míst veřejné správy – Czech POINT – napojení Seznamu kvalifikovaných dodavatelů. Od 1. 1. 2009 je tímto způsobem možné získat výpis z tohoto seznamu za účelem prokázání základní a profesní kvalifikace pro veřejnou zakázku.
Uchazečům o veřejnou zakázku, kteří jsou v tomto seznamu zapsáni, bude výrazně ulehčena možnost získání výpisů k prokázání kvalifikace, což zjednoduší a zrychlí zpracování nabídek v zadávacím řízení. Všechny dosavadní způsoby komunikace a služby Seznamu kvalifikovaných dodavatelů zůstanou zachovány.
Seznam kvalifikovaných dodavatelů je součástí Informačního systému o veřejných zakázkách (www.isvz.cz), který je informačním systémem veřejné správy a je zcela veřejně a dálkově přístupný. Do seznamu jsou zapisováni dodavatelé, kteří splňují kvalifikaci podle § 53 (základní kvalifikační kritéria) a § 54 (profesní kvalifikační kritéria) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, doloží příslušné doklady a zaplatí správní poplatek.
Výpisem ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů může dodavatel v zadávacím řízení nahradit doklady prokazující splnění základních a profesních kvalifikačních kritérií. Zadavatel je povinen výpis ze seznamu uznat, není-li starší než 3 měsíce. Bližší informace lze získat na Portálu veřejných zakázek a koncesí (http://www.portal-vz.cz).
Bc. Jana Malíková, ředitelka odboru a tisková mluvčí MVČR
22. ledna 2009
Od ledna 2009 bude zahájen provoz tří nových agend:
Dne 1. ledna 2009 nabude účinnosti novela zákona č. 361/2000 Sb. (zákon o silničním provozu). Na základě této novely lze zažádat o Výpis bodového hodnocení osoby z Centrálního registru řidičů prostřednictvím kontaktního místa Czech POINT.
Zažádat lze i o Výpis ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů z Informačního systému o veřejných zakázkách.
Od 1. ledna 2009 autorizují vybraná kontaktní místa Czech POINT kontaktní osoby, které žádají o oprávnění k přístupu do MA ISOH („Modul Autovraky Informační Systém Odpadového Hospodářství“) za účelem podání agendy nebo její kontroly. Tuto činnost budou od 1.1. provádět kontaktní místa provozovaná samosprávními subjekty, kontaktní místa provozovaná ostatními provozovateli budou následovat v průběhu měsíce ledna.
30. prosince 2008
Od 1. 1. 2009 budou kontaktní místa Czech POINT poskytovat také výpisy z bodového hodnocení osob a ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů. Postup při zpracování výpisů z obou informačních systémů byl aktuálně zařazen do prezenčních kurzů Práce s portálem Czech POINT, které pravidelně zajišťuje Institut pro místní správu Praha. Pro pracovníky, kteří s terminálem Czech POINT pracují, nebo již absolvovali prezenční školení na práci se stávajícími agendami, jsou připravené eLearningové kurzy BODIS a Seznam kvalifikovaných dodavatelů. Kurzy jsou přístupné na http://elev.institutpraha.cz od pondělí 22. 12. 2008 a zájemci se mohou automaticky registrovat v sekci Nabídka kurzů. Po vyplnění registračního formuláře obdrží zájemce e-mailem uživatelské jméno, heslo a základní pokyny ke studiu. Kurz je zpřístupněn od okamžiku registrace a je poskytován bezplatně. Po přihlášení do eLearningového prostředí je studujícím k dispozici průvodce studiem s podrobnými návody. Automatický způsob registrace na kurzy práce s novými agendami Czech POINT bude využíván do zahájení činnosti eGON Center v krajích a obcích s rozšířenou působností.
18. prosince 2008