logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

Jak již bylo dříve avizováno, došlo od 1. března ke změně přístupu pracovníků kontaktních míst do systému Czech POINT. K dalšímu provozu služby Czech POINT je nyní nutné mít speciální nosič dat, tzv. token, a příslušné certifikáty – kvalifikovaný (QCA) a komerční (VCA). Doposud bylo nutné vlastnit příslušný certifikát jen pro práci se žádostmi týkajícími se výpisů a opisů z Rejstříku trestů v rámci správních agend. Tento stav však skončil k 28. 2. 2009 a od následujícího dne (respektive od pondělí 2. března) bude možné vstupovat do celého systému Czech POINT pouze prostřednictvím certifikátů. Důvodem k tomuto kroku je především snaha provozovatele zvýšit bezpečnost celého provozu systému Czech POINT. Pořízení tokenů a certifikátů je možné uskutečnit např. prostřednictvím České pošty. Pokud uživatelé nejsou vzhledem ke změnám ve způsobu přihlašování schopni se přihlásit do sytému Czech POINT, pak doporučujeme obrátit se v prvé řadě na správce skupiny na svém úřadě, který by měl mít k dispozici potřebnou dokumentaci (Krok za krokem) a měl by vědět, jaké případné kroky podniknout. Dále je možné se obrátit na uživatelskou podpora na lince 844 147 148 (8:00 – 18:00) nebo helpdesk-czechpoint@cpost.cz.

2. března 2009

Dne 16. února 2009 v 9.05.53 byl na pobočce České pošty vydán výpis s kuriózním číslem 1234567. Jednalo se o výpis z Rejstříku trestných bodů řidiče. Rejstřík patří na pomyslné bronzové místo ve využívání ze strany občanů a to hned podílem 14,02 % na celkovém počtu vydávaných výpisů. Prvenství si zachovává Rejstřík trestů se svými 44.86 % a následuje výpis z Katastru nemovitostí s 25,52 % podílu na celkovém vydávání výpisů. K dni 16.2.2009 bylo od začátku letošního roku zatím vydáno 28 597 výpisů trestných bodů.

27. února 2009

Jak jsme již informovali prostřednictvím dopisů i informací na těchto webových stránkách, je k dalšímu provozu služby Czech POINT nutné mít speciální nosič dat, tzv. token, a příslušné certifikáty – kvalifikovaný (QCA) a komerční (VCA). Doposud bylo nutné vlastnit příslušný certifikát jen pro práci se žádostmi týkajícími se výpisů a opisů z Rejstříku trestů v rámci správních agend. Tento stav však skončí k 28.2. 2009 a od následujícího dne (respektive v pondělí 2. března) bude možné vstupovat do celého systému Czech POINT pouze prostřednictvím certifikátů. Důvodem k tomuto kroku je především snaha provozovatele zvýšit bezpečnost celého provozu systému Czech POINT. Pořízení tokenů a certifikátů je možné uskutečnit prostřednictvím České pošty. Pokud jste tak již neučinili, učiňte tak co nejdříve, abyste předešli případným problémům s provozem služby Czech POINT v okamžiku, kdy jeho použití bude možné pouze prostřednictvím kvalifikovaného certifikátu. V případě, že se již pomocí certifikátů přihlašujete, nijak vás tato změna neovlivní.

Vysvětlení některých pojmů

K čemu se používá komerční certifikát
Pro komerční certifikační autoritu České pošty – PostSignum VCA – se používá zkratka VCA. Tato zkratka vychází z interního značení autority jako „Veřejná certifikační autorita“.
Komerční certifikát uživatele Czech POINT, který VCA vystavuje, se používá pro bezpečné přihlášení k Centrále Czech POINT. Jedná se o takzvanou autentizaci serveru i klienta pomocí certifikátu. Autentizují se obě komunikující strany a pro autentizaci klienta se použije komerční certifikát (autentizaci provádí protokol SSL).
K čemu se používá kvalifikovaný certifikát
Kvalifikovaná certifikační autorita České pošty – PostSignum QCA – je sesterskou autoritou VCA. Pro kvalifikovanou autoritu se používá zkratka QCA.
Kvalifikovaný certifikát uživatele Czech POINT se využívá pro autorizaci dat a dokumentů (garance toho, že nebyly změněny a garance nepopíratelnosti). Pomocí kvalifikovaného certifikátu se elektronicky podepisují žádosti, které se zasílají na Rejstřík trestů.
Certifikát představuje datovou strukturu, která je svázána s určitou osobou. Pomocí certifikátu lze tedy tuto osobu jednoznačně identifikovat. Pomocí certifikátu lze ověřit elektronický podpis dané osoby. Součástí vydaného certifikátu jsou informace o držiteli certifikátu, doba platnosti, účel použití, veřejný klíč a případně další informace. Obsah certifikátu je podepsán vydávající certifikační autoritou, aby bylo možné prokázat, že byl touto autoritou skutečně vydán.
Co je iKey 4000 (token)
iKey 4000 je malé USB zařízení (podobné flashdiskům), které slouží jako bezpečné úložiště osobních certifikátů a především odpovídajících privátních klíčů. Jedná se o jeden ze základních prvků bezpečnosti v celé infrastruktuře veřejných klíčů (PKI). Výhoda použití hardwarového úložiště certifikátů je v tom, že privátní klíč vygenerovaný uvnitř zařízení jej nikdy neopustí. Navíc je použití tohoto tokenu chráněno bezpečnostním kódem PIN, kterým je zaručeno, že příslušný osobní certifikát nemůže být zneužit. iKey 4000 obsahuje oba certifikáty, tedy komerční a kvalifikovaný.

25. února 2009

Od 20. 2. 2009 dochází ke změně postupu při registraci do bezplatných doškolovacích online kurzů Czech POINT.

Kurzy jsou určeny pracovníkům obsluhujícím terminály Czech POINT v obcích a na krajských úřadech, kterým jsou poskytovány bezplatně. Aby bylo zajištěno, že kurzy budou přístupné pouze uvedené cílové skupině, byl změněn systém registrace.
Po vyplnění a odeslání přihlášky je jméno a emailová adresa přihlašované osoby ověřena v databázi uživatelů. Pokud údaje souhlasí, jsou na uvedený email neprodleně zaslány automaticky vygenerované přístupové údaje. Přihlášky osob, které nebyly automaticky vyřízeny, budou postupně schvalovány a budou jim zasílána uživatelská jména a hesla.

24. února 2009

Od 26.února bude možné vystavit výpisy z Rejstříku trestů, které spadají do manuálního zpracování. Cílem je uspokojit i žadatele, u kterých není možné vystavit výpis z Rejstříku trestů elektronicky – na počkání.
Manuální zpracování bude probíhat takto: žádost bude odeslána pracovníkem kontaktního místa na Rejstřík trestů, kde se do 30 minut manuálně zpracuje a následně bude již vyřízená žádost připravena k elektronickému odeslání zpět na kontaktní místo. Občan si bude moci výpis vyzvednout na kterémkoliv kontaktním místě. Celý postup je podrobně popsán v upravené Dokumentaci k Žádosti o výpis z Rejstříku trestů v Czech POINTu. Žadatel se pak s žádostí může dostavit na kterékoliv kontaktní místo, kde mu na základě čísla podaní žádosti a průkazu totožnosti výpis vydají a kde také zaplatí správní poplatek (50,- Kč).

19. února 2009

Již před Vánoci dal eGON občanům dáreček v podobě informačního webu a infolinky, na kterých lze zjistit novinky týkající se datových schránek.

Co to je datová schránka?
Datová schránka je elektronické úložiště, které je určeno ke komunikaci s orgány veřejné moci – její pomocí je možné zasílat orgánům veřejné moci a přijímat od nich úřední dokumenty v elektronické podobě (datové zprávy). Tento způsob komunikace nahrazuje klasický způsob doručování v listinné podobě. Datová schránka není e-mailová schránka, jejím prostřednictvím není možné komunikovat přímo s jednotlivými úředníky, ale pouze s celým úřadem. Pomocí datové schránky také nemůžete komunikovat s jinou fyzickou osobou, podnikající fyzickou osobou nebo právnickou osobou.

Co nás čeká?

Dne 1. 7. 2009 vstoupí v účinnost nový zákon o informačním systému veřejné správy, který upravuje elektronické úkony a autorizované konverze dokumentů. Datové schránky transformují vnitřní a vnější vztahy veřejné správy pomocí informačních a komunikačních technologií. Cílem je rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti. Důležitým prvkem zákona je uznání elektronických dokumentů jako rovnocenných s papírovými a zajištění jejich bezpečnosti.

Jak spolu souvisí kontaktní místo Czech POINT a datová schránka?

Czech POINTy zájemcům zprostředkují – kromě již běžných služeb – přístup do datové schránky. Pracovník na přepážce za poplatek dokument z datové schránky vytiskne, nebo naopak donesený dokument zkonvertuje do elektronické podoby, opatří elektronickým podpisem a odešle danému orgánu veřejné moci.

Kdo může a kdo musí mít datovou schránku?

Datovou schránku mohou bezplatně získat fyzické osoby, nepovinná je také pro podnikající fyzické osoby, naopak zřízení pro právnické osoby je povinné a totéž platí pro orgány veřejné moci.

Kde získáte více informací?

V pracovních dnech v době od 9:00-17:00 můžete své dotazy volat na číslo 954 200 200. Na otázky vám také odpoví prostřednictvím ePoradny na https://info.mojedatovaschranka.cz/info/cs/eporadna.html.

Jana Malíková, ředitelka odboru a tisková mluvčí MVCŘ

23. ledna 2009

Ministerstvo vnitra ČR ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR připravilo v rámci projektu kontaktních míst veřejné správy – Czech POINT – napojení Seznamu kvalifikovaných dodavatelů. Od 1. 1. 2009 je tímto způsobem možné získat výpis z tohoto seznamu za účelem prokázání základní a profesní kvalifikace pro veřejnou zakázku.
Uchazečům o veřejnou zakázku, kteří jsou v tomto seznamu zapsáni, bude výrazně ulehčena možnost získání výpisů k prokázání kvalifikace, což zjednoduší a zrychlí zpracování nabídek v zadávacím řízení. Všechny dosavadní způsoby komunikace a služby Seznamu kvalifikovaných dodavatelů zůstanou zachovány.
Seznam kvalifikovaných dodavatelů je součástí Informačního systému o veřejných zakázkách (www.isvz.cz), který je informačním systémem veřejné správy a je zcela veřejně a dálkově přístupný. Do seznamu jsou zapisováni dodavatelé, kteří splňují kvalifikaci podle § 53 (základní kvalifikační kritéria) a § 54 (profesní kvalifikační kritéria) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, doloží příslušné doklady a zaplatí správní poplatek.
Výpisem ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů může dodavatel v zadávacím řízení nahradit doklady prokazující splnění základních a profesních kvalifikačních kritérií. Zadavatel je povinen výpis ze seznamu uznat, není-li starší než 3 měsíce. Bližší informace lze získat na Portálu veřejných zakázek a koncesí (http://www.portal-vz.cz).
Bc. Jana Malíková, ředitelka odboru a tisková mluvčí MVČR

22. ledna 2009

Od ledna 2009 bude zahájen provoz tří nových agend:

  • Výpis bodového hodnocení osoby

Dne 1. ledna 2009 nabude účinnosti novela zákona č. 361/2000 Sb. (zákon o silničním provozu). Na základě této novely lze zažádat o Výpis bodového hodnocení osoby z Centrálního registru řidičů prostřednictvím kontaktního místa Czech POINT.

  • Seznam kvalifikovaných dodavatelů

Zažádat lze i o Výpis ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů z Informačního systému o veřejných zakázkách.

  • Registr účastníků provozu MA ISOH

Od 1. ledna 2009 autorizují vybraná kontaktní místa Czech POINT kontaktní osoby, které žádají o oprávnění k přístupu do MA ISOH („Modul Autovraky Informační Systém Odpadového Hospodářství“) za účelem podání agendy nebo její kontroly. Tuto činnost budou od 1.1. provádět kontaktní místa provozovaná samosprávními subjekty, kontaktní místa provozovaná ostatními provozovateli budou následovat v průběhu měsíce ledna.

30. prosince 2008

Zahrajte si hru s eGONem

19. prosince 2008

Od 1. 1. 2009 budou kontaktní místa Czech POINT poskytovat také výpisy z bodového hodnocení osob a ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů. Postup při zpracování výpisů z obou informačních systémů byl aktuálně zařazen do prezenčních kurzů Práce s portálem Czech POINT, které pravidelně zajišťuje Institut pro místní správu Praha. Pro pracovníky, kteří s terminálem Czech POINT pracují, nebo již absolvovali prezenční školení na práci se stávajícími agendami, jsou připravené eLearningové kurzy BODIS a Seznam kvalifikovaných dodavatelů. Kurzy jsou přístupné na http://elev.institutpraha.cz od pondělí 22. 12. 2008 a zájemci se mohou automaticky registrovat v sekci Nabídka kurzů. Po vyplnění registračního formuláře obdrží zájemce e-mailem uživatelské jméno, heslo a základní pokyny ke studiu. Kurz je zpřístupněn od okamžiku registrace a je poskytován bezplatně. Po přihlášení do eLearningového prostředí je studujícím k dispozici průvodce studiem s podrobnými návody. Automatický způsob registrace na kurzy práce s novými agendami Czech POINT bude využíván do zahájení činnosti eGON Center v krajích a obcích s rozšířenou působností.

18. prosince 2008

« Předchozí stránkaDalší stránka »