Co nového u Czech POINTU?
Tam je stále něco nového. Poslední dva měsíce byly rekordní, například v září jsme vydali přes 107 tisíc výpisů, ale to jen na úvod. Za zmínku určitě stojí nová modifikace, která umožňuje tzv. vnitřní použití výpisů z Rejstříku trestů. V praxi to znamená, že úřady a další subjekty veřejné správy si mohou, na základě novely zákona o Rejstříku trestů platné od 1. 7. 2008, stahovat výpisy samy pro svoje použití – v případech jako je třeba vydávání rybářského nebo loveckého lístku apod. Oprávnění k tomu mají ústřední orgány, kraje a tzv. trojkové obce.Uvažujete o nějaké změně, která by zavazovala veřejnou správu k tomu, aby tyto možnosti využívala co nejvíc? Myslím tím, že pokud mají přístup ke zdrojům, tedy např. prostřednictvím Czech POINTU, neměly by zatěžovat občana…V podobě, jak to stavíte, by to asi nešlo. Přesto ale připravujeme jednu změnu, a to od ledna – tou je tzv. „Výpis ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů. Jde vlastně o náhradu několika výpisů (Obchodního rejstříku, Rejstříku trestů apod.) a o prokázání kvalifikace, například v případě podání nabídky do veřejné soutěže. S žádostí o tuto novinku přišlo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR s tím, že by chtělo mít tuto funkcionalitu na Czech POINTech – mimochodem je to poprvé, kdy přišel s podobnou aktivitou jiný rezort než vnitro. Z jejich hlediska je to pochopitelné – disponovali zatím pouze jediným pracovištěm v Praze a chtěli to logicky rozšířit… Podnikatelským subjektům, které musí tyto výpisy předkládat, ušetří nová funkcionalita poměrně hodně času i zbytečné administrativy. Je ale samozřejmě potřeba se do tohoto registru přihlásit, splnit určité podmínky a doložit veškeré požadované dokumenty.Co další novinky?Od 1. ledna budeme schopni vydávat výpisy z karty řidiče, to znamená zpřístupníme data z bodového systému řidičů. To určitě řadu řidičů potěší a každý, kdo si není úplně jistý tím, kolik bodů na svém kontě má, si to bude moci jednoduše prostřednictvím jakéhokoli Czech POINTu zjistit. Technické řešení ještě není úplně finální, ale přípravy tohoto modulu již hodně pokročily. Bude to podobné jako u Rejstříku trestů (jde o neveřejný registr), občan získá výpis stavu konta po důkladném ověření totožnosti. Uvidíme, jak velký zájem o tyto výpisu bude. Předpokládám ale, že ten, kdo hodně jezdí, to bude využívat častěji. A důležité je, aby to působilo jako prevence. S trochou nadsázky se dá říci, že každý bude moci „přizpůsobit svoji jízdu stavu svého bodového konta“.Vidím, že Czech POINT se neustále rozšiřuje…Jdeme po malých krůčcích, ale stále. Navíc se pomalu začínáme připravovat na konverzi dokumentů, která přijde k 1. 7. 2009 (na základě zákona č. 300/2008 o datových schránkách a konverzi dokumentů). V současné době probíhá rozsáhlá analýza, jak tuto zásadní změnu administrativy optimálně sladit se stávajícím projektem Czech POINT. Na základě této analýzy bude vypsána veřejná zakázka na celé řešení. Nesmím také zapomenout na to, že se společně s Ministerstvem životního prostředí připravujeme na registraci provozovatelů autovrakovišť, evidovaných MŽP.Jak probíhá zřizování Czech POINTů na dalších obcích?V současné době máme Czech POINTy na cca 1,5 tisících obcí, připravuje se typový projekt na zřízení kontaktních míst na zbývajících (celkem je v ČR 6244 obcí a 5 vojenských újezdů, jedna obec navíc v současné době vzniká). V blízké době budeme vypisovat typový projekt na konektivitu a další typový projekt na spisové služby.Kam se bude ubírat vývoj dál?Postupně chceme rozšiřovat portfolio služeb, abychom dostali administrativu tak blízko k lidem, jak to jen jde. A věřím tomu, že se časem dostaneme do toho stavu, že si občané v řadě případů ani nebudou muset pro ty výpisy chodit a úředníci si jejich záležitosti vyřídí sami. Budeme také dále pracovat na vizi Czech POINTu „at home“, definovat možnosti přístupu přímo z domova, z osobního počítače běžného občana přes nějaký systém až k službám obce či Czech POINTu.Pojďme se krátce zastavit u dalších věcí, které patří do vaší kompetence…Tak určitě je to komunikační infrastruktura veřejné správy – už na brněnském Invexu jsme deklarovali, že jsme díky novému přístupu a novým výběrovým řízením ušetřili státu zhruba 250 milionů korun, což je docela dobrý výsledek. Na jaro připravujeme soutěž, která vybere dodavatele až do konce rámcové smlouvy. Zásadní migrační projekty už většinou proběhly, poslední výběr na nové moderní služby, které umožní lepší využívání celé infrastruktury, doběhne příští rok. Také chystáme vypsání typového projektu na konektivitu až do té nejmenší obce tak, abychom mohli všichni jednoduše sdílet potřebná data a měli přístup k registrům. Je to samozřejmě nesmírně důležité i vzhledem k povinnosti od poloviny příštího roku využívat datové schránky. Počítáme samozřejmě i s tím, že některé věci – především datové schránky a spisové služby u těch nejmenších obcí – mohou být hostované, třeba na trojce nebo na kraji.Vidím, že EGON už natahuje ručičky i do těch nejzapadlejších koutů…Máte pravdu, jednotlivé ostrůvky se opravdu začínají spojovat a ten náš panáček se začíná rýsovat daleko ostřeji…Děkujeme za rozhovor.Prokop Konopa, Tomáš Renčín
Veřejná správa Online, příloha časopisu Obec&Finance
18. prosince 2008
Český podací ověřovací informační národní terminál – Czech POINT hlásí rekord. Dne 11. prosince 2008 v 15:30:57 byl na Městském úřadě v Příbrami vydán miliontý výstup ze systému Czech POINT. Vydán byl paní Evou Hovorkovou a jednalo se o výpis z Katastru nemovitostí.
„Projekt Czech POINT má smysl. Dokázal to jak čerstvě vydaný miliontý výpis, tak necelý rok bezchybného ostrého provozu. Z Ministerstva vnitra se stává moderní úřad, snažíme lidem vyjít vstříc a usnadnit jim komunikaci se státem. To, jak je vidět, se nám daří. Ke zjednodušení komunikace s úřady a pro větší komfort řidičů nově zavádíme možnost zažádat o výpis z registru řidičů. Řidiči tak budou moci od 1. ledna 2009 zjistit stav svého bodového konta na kterémkoliv z 2980 pracovišť Czech POINT,“ sdělil ministr vnitra Ivan Langer.
K 11. 12. 2008 se aktivně do projektu Czech POINT zapojilo již 1720 obecních a krajských úřadů, 808 poboček České pošty, 49 pracovišť Hospodářské komory, 39 zastupitelských úřadů ČR v zahraničí a 364 notářských úřadů. Celkem je tedy aktivních 2980 pracovišť Czech POINT.
Jana Malíková
ředitelka odboru a tisková mluvčí MVČR
15. prosince 2008
Výstupy, které jsou vytvářeny na kontaktních místech Czech POINT, jsou primárně určeny pro použití na území České republiky. Použití těchto listin v zahraničí se řídí dalšími pravidly. V případě, že budete pro vaší listinu vyžadovat tzv. superlegalizaci nebo apostilizaci, je nutné získat jí u vlastníka dané agendy (např. výpis z KN na příslušním katastrálním pracovišti, výpis z RT přímo na Rejstříku trestů), a to zejména z důvodu nutnosti tzv. „vyššího ověření“.
Ministerstvo vnitra ve spolupráci s dalšími orgány veřejné správy v současnosti pracuje na dalším řešení této problematiky a v případě změny tohoto postupu budou podrobnější informace uveřejněny na tomto webu.
9. prosince 2008
Od listopadu 2008 dochází ke změnám v zabezpečení školení pracovníků kontaktních míst Czech POINT. Pro zajištění jednotného systému vzdělávání výše zmíněných pracovníků pověřilo Ministerstvo vnitra tvorbou a realizací vzdělávacích kurzů Institut pro místní správu Praha (dále jen Institut). Institut pro místní správu Praha je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo vnitra. Institut je orgánem veřejné správy, který metodicky řídí a koordinuje oblast zvláštních odborných způsobilostí, včetně ověření této způsobilosti zkouškou. Zároveň Institut působí jako vzdělávací instituce nabízející úředníkům územních samosprávných celků ucelenou nabídku akreditovaných vzdělávacích programů pro prohlubování kvalifikace.
V oblasti přípravy vzdělávacích kurzů má Institut mnohaletou zkušenost. Veškeré vzdělávací programy, které Institut nabízí, jsou akreditovány Ministerstvem vnitra ČR, tzn., že i školení pracovníků Czech POINT bude probíhat jako akreditovaný vzdělávací program. Toto školení bylo akreditováno jako průběžné vzdělávání a každý účastník kurzu obdrží certifikát s číslem akreditace. Školení je koncipováno jako jednodenní devítihodinový kurz zaměřený na seznámení s problematikou Czech POINT a praktický nácvik práce s rejstříky. Nedílnou součástí je samozřejmě také prostor pro diskuzi a dotazy účastníků kurzu. Postupně s přibývajícími agendami portálu Czech POINT bude kurz aktualizován a rozšiřován dle aktuálních potřeb.
Kurz „Práce s portálem Czech POINT“ je v současnosti realizován ve vzdělávacím středisku Institutu v Benešově, kde byla k tomuto účelu nově zřízena multimediální počítačová učebna s kapacitou 25 pracovních stanic. Do konce roku 2008 naplánoval Institut 4 termíny školení, v případě zájmu ze strany úřadů budou doplánovány termíny další. Kurz je poskytován zdarma a jeho účastníci mají možnost zakoupení oběda v hodnotě 85 Kč.
Přestože je kurz akreditován jako prezenční, bude při výuce jako metodické pomůcky využito e-learningové prostředí Institutu ELEV. Tato metodická pomůcka je výsledkem společné práce zaměstnanců Institutu pro místní správu Praha a představitelů jednotlivých ministerstev a institucí, které se podílí na poskytování informací prostřednictvím služby Czech POINT. Informace poskytované prostřednictvím e-learningového prostředí jsou autorizovány garanty za jednotlivé poskytované služby a každý účastník vzdělávací akce obdrží tuto pomůcku také v tištěné podobě.
Do budoucna předpokládá Ministerstvo vnitra a Institut proškolení lektorů z vybraných územních samosprávných celků. Velká část výuky se pak přesune na jejich úroveň, při zachování jednotné metodiky, shodného způsobu výuky a závěrečné certifikace účastníků kurzů. Věříme, že takto komplexně pojatý systém vzdělávání pracovníků kontaktních míst Czech POINT přispěje ke kvalitnímu fungování Czech POINTu jako jednoho ze základních kamenů eGovernmentu – moderního, přátelského a efektivního úřadu.
Dne 23. 10. 2008 navštívil náměstek ministra vnitra Mgr. Zdeněk Zajíček Vzdělávací středisko Institutu pro místní správu Praha v Benešově a prohlédl si novou multimediální učebnu zřízenou pro školení pracovníků Czech POINT. Zároveň ocenil operativní přístup Institutu k přípravě tohoto vzdělávacího programu.
4. listopadu 2008
Novela od 1. ledna 2009:
Ministr vnitra Ivan Langer, který novelu Sněmovně předkládal, uvedl: „Tento návrh zákona obsahuje tři oblasti. První je náprava stavu, který by mohl nastat od nového roku, kdy by trestné činy policistů nemohli vyšetřovat státní zástupci, ale trestná činnost policistů by byla vyšetřována samotnými policisty. Druhá oblast je rozšíření komfortu pro řidiče, a to o možnost podávání výpisů z bodového registru řidičů na Czech POINTech, tedy v místech, která se nacházejí v blízkosti jejich bydlišť. A třetí je nová úprava působnosti městských policií v oblasti měření rychlosti.“
Návrh zákona je reakcí na legislativní proces, který proběhl v Parlamentu při projednávání vládního návrhu zákona o Policii České republiky. Při jeho projednávání došlo k vypuštění oprávnění obecní policie měřit rychlost vozidel a ke svěření vyšetřování trestných činů příslušníků Policie České republiky útvarům Policie České republiky. Novelou zákona se opět zavádí oprávnění pro obecní policii, která bude měřit rychlost pouze na místech, která určí Policie České republiky. Při tomto měření bude postupovat v součinnosti s Policií České republiky. Místa, kde rychlost bude měřena, budou označena novou dopravní značkou. Dále Sněmovna opět svěřila vyšetřování trestných činů příslušníků Policie České republiky státním zástupcům.
Změna zákona o silničním provozu, týkající se možnosti výpisu z registru řidičů v rámci Czech POINTů (Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál), vytvoří řidičům možnost seznámit se na určených místech Czech POINT se záznamem svého bodového ohodnocení.
Jana Malíková, ředitelka odboru a tisková mluvčí
3. listopadu 2008
Institut pro místní správu Praha byl pověřen Ministerstvem vnitra ČR zabezpečovat od listopadu 2008 školení pracovníků kontaktních míst Czech POINT. První akreditované kurzy se uskuteční ve
Vzdělávacím středisku Benešov a budou zaměřeny na seznámení s problematikou Czech POINT a na praktický nácvik práce s rejstříky dostupnými přes tato kontaktní místa. Postupně s přibývajícími agendami Czech POINT bude obsah kurzů aktualizován. Podrobné informace najdete na http://www.institutpraha.cz.
22. října 2008
V nedávné minulosti přišlo několik připomínek k funkčnosti stahování výpisů z informačního systému Katastru nemovitostí. Problémem jsme se intenzivně zabývali a popis sledovaného problému je ke stažení zde. Vzhledem k úspěšnému vyřešení technických konfliktů v komunikaci nepředpokládáme reklamace, jejíž předmětem by byly zaúčtované, ale kontaktním místem neobdržené sestavy. V systému je navíc k dispozici již plně implementovaná funkce „opakované stažení sestavy“ – tedy v případě např. přerušení spojení, je možné získat výpis z Katastru nemovitostí bez opakovaného zadávání údajů. Výpis, o který bylo zažádáno, ale který nebyl stažen, naleznete ve formuláři v možnostech „Vyhledávání podle zaúčtovaných výpisů“. Prosíme pracovníky vašeho úřadu, aby tuto funkci využívali. Vzhledem k tomu, že počet reklamací by měl být po těchto technických úpravách minimální, budou případné reklamace výpisů vyhotovených od 1. 10. posuzovány individuálně s přihlédnutím k výše uvedenému. Pokud přesto budete chtít reklamovat vyfakturovanou částku od Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, využijte prosím formulář, který zašlete na adresu tohoto úřadu.
25. září 2008
Diplom za vydání půlmiliontého výpisu Czech POINTu v České republice předal vrchní ředitel Sekce rozvoje a projektového řízení ICT v oblasti veřejné správy Jindřich Kolář pracovnici Odboru občansko – správního zlínského magistrátu Miluši Gongolové. „Jsem rád, že Zlín, který patřil mezi prvních 37 měst v republice, jejichž radnice začaly Czech POINT poskytovat v rámci pilotního provozu, také vydal tento jubilejní výpis. I když jeho vydání bylo věcí náhody a nemohli jsme to žádným způsobem ovlivnit, dalo nám příležitost popovídat si o této službě pro občany i dalších plánech Ministerstva vnitra v této oblasti,“ řekl náměstek primátorky Hynek Steska. Výpisy z Czech POINTu, tedy ověřené výpisy z obchodního rejstříku, živnostenského rejstříku a katastru nemovitostí, poskytují zaměstnanci zlínského magistrátu od května 2007. Od 2. ledna letošního roku mohou tímto způsobem získat obyvatelé také výpis z rejstříku trestů, o který je možné od 18. února 2008 požádat také na základě úředně ověřené plné moci.
Od května 2007 do konce srpna 2008 vydalo statutární město Zlín 7 113 výpisů z Czech POINTu. Z toho bylo 5437 z rejstříku trestů, 1094 výpisů z obchodního rejstříku, 571 z katastru nemovitostí a 11 z živnostenského rejstříku.
Získat výpis prostřednictvím CzechPOINT u zlínského magistrátu lze v budově radnice na náměstí Míru 12 v Městském informačním a turistickému středisku a na pracovišti ověřování podpisů a listin Odboru občansko-správního, dále v Odboru živnostenském na Zarámí (bývalá budova pojišťovny) a na pracovišti evidence obyvatel Odboru občansko-správního v budově L. Váchy 602.
Czech POINT (Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál) je projektem Ministerstva vnitra. Jeho cílem je poskytovat občanům ověřené výpisy z centrálních evidencí a rejstříků na jednom místě, aniž by občan musel navštívit několik různých úřadů státní správy. Základní informace o Czech POINT jsou rovněž dostupné na webu města Zlína na: http://www.zlin.eu/czech-point-cl-223.html
Zdroj: Magistrát města Zlín
22. září 2008
Na základě vyhlášky č. 324/2008 Sb. vstupují do projektu Czech POINT od 1. září 2008 nové obecní úřady. Ministerstvo vnitra připravilo pro pracovníky obcí, kteří budou se systémem Czech POINT pracovat, školení.
5. září 2008
Od 1. září 2008 vstoupila v účinnost vyhláška č. 324/2008 Sb., na základě které se do projektu Czech POINT zapojuje dalších 964 obecních úřadů. Služby, které Czech POINT poskytuje, budou tak občanům čím dál dostupnější.
5. září 2008