logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

K 25. červenci 2008 byla ukončena registrace nových obcí, které budou od 1. září 2008 poskytovat ověřené výstupy z informačních systémů veřejné správy a stanou se kontaktními místy veřejné správy – Czech POINTy. Seznam obcí, které se od září zařadí mezi Czech POINTí místa a která obdrží dotaci od Ministerstva vnitra na zřízení pracoviště Czech POINT, naleznete zde. Aktuální informace pro příjemce dotace.

14. srpna 2008

Z aktuálních statistik vyplývá, že měsíc červenec byl prozatím nejúspěšnější měsíc projektu Czech POINT. Projekt „Konec běhání po úřadech“, tedy projekt Czech POINT je v současné době nejviditelnějším projevem elektronizace veřejné správy. Veřejná správa je nyní díky Czech POINTu přívětivější k občanům a stále méně je obtěžuje zbytečnými dotazy a úkony. Lidé si během prvního prázdninového měsíce přišli na kontaktní pracoviště Czech POINT celkem pro 81 738 výpisů. K 3. srpnu je aktivních již 2301 kontaktních pracovišť. Občané si mohou pro jednotlivé výpisy přijít nyní na 1411 obecních úřadů, 555 poboček České pošty, 279 pracovišť Notářské komory, 49 pracovišť Hospodářské komory či na 7 zastupitelských úřadů ČR v zahraničí.

Během měsíce července si lidé nejvíce žádali o výpisy z rejstříku trestů – cca 50 000 výpisů a o výpisy z katastru nemovitostí – cca 18 500 výpisů.

Kompletní statistiky naleznete na internetové adrese: https://www.czechpoint.cz/public/statistiky-a-informace/

Jana Malíková
ředitelka odboru a tisková mluvčí MVČR

7. srpna 2008

V průběhu měsíce března realizoval Magazín eGovernment mezi představiteli úřadů rozsáhlou anketu o jejich spokojenosti s Czech POINTem. Projekt „Konec běhání po úřadech“, tedy projekt Czech POINT je v současné době nejviditelnějším projevem elektronizace veřejné správy. Veřejná správa je nyní díky Czech POINTu přívětivější k občanům a stále méně je obtěžuje zbytečnými dotazy a úkony. Zkušenosti úřadů jsou samozřejmě rozdílné podle toho, o jaký typ a velikost úřadu se jedná a jak dlouho je do projektu Czech POINT zapojen. Celkově 92% z oslovených úřadů sdělovalo, že občané službu Czech POINT vítají. Patrně nejvýstižněji to vyjádřil tajemník Městského úřadu Sázava, který odpověděl, že občané Czech POINT hodnotí velmi pozitivně, protože nemusí jezdit po všech čertech. Obdobně má starosta města Rakovník odposlechnuto od jednoho z občanů, že se jedná o to nejlepší, co je za posledních X let na úřadě potkalo. Anketu magazín prováděl v době, kdy v rámci projektu nabízelo služby asistovaného místa kontaktu občanů s veřejnou správou již 1333 přepážek v úřadech veřejné správy, na České poště, v Hospodářské komoře ČR či na zastupitelských úřadech v zahraničí. Podrobnosti se dočtete v brožuře, která zahrnuje anketu Magazínu eGovernment.
Jana Malíková
ředitelka odboru a tisková mluvčí

1. srpna 2008

K 25. červenci 2008 byla ukončena registrace nových obcí, které budou moci od 1. září 2008 poskytovat ověřené výstupy z informačních systémů veřejné správy. Obce, které se doposud nepřihlásily a mají o službu Czech POINT zájem, o tuto možnost pochopitelně nepřijdou. Další pokyny pro rozšíření míst s Czech POINT budou oznámeny v nejbližší době.

28. července 2008

Nově se do projektu Czech POINT zapojilo téměr 400 obcí, které budou zařazeny do vyhlášky (kterou se stanoví seznam obecních úřadů a seznam zastupitelských úřadů, jenž jsou kontaktními místy veřejné správy) a budou moci od 1.9.2008 poskytovat služby občanům. Seznam nově zařazených obcí naleznete zde. Ministerstvo vnitra přijímá žádosti o zařazení do této vyhlášky do 25.7.2008. Případné připomínky (např. nesprávný název obce) posílejte na adresu: mvanecko@mvcr.cz.

11. července 2008

Projekt Czech POINT slaví úspěch. V úterý 8. července 2008 překročil počet vydaných výstupů magickou hranici 500 000.
Výstup vydala 8. 7. 2008 v 9:31:24 paní Miluše Gongolová z Městského úřadu Zlín. Výpis byl pořízen z katastru nemovitostí. Tato skutečnost ukazuje, že návštěvnost klientů na kontaktních místech Czech POINT je veliká a tím i zájem občanů o snadnější komunikaci s veřejnou správou.
„eGonovy prstíky slaví úspěch. K 30. červnu 2008 máme celkem 2 239 aktivních pracovišť a již nyní se k projektu přihlásilo dalších 400 obcí. Myslím, že tato čísla hovoří za vše. Počet kontaktních míst v rámci celé republiky tedy postupně narůstá. Zapojují se do něj krajské a matriční úřady, pošty, kanceláře Hospodářské komory a nově i Notářská komora. Věřím, že eGonovy prstíky jsou užitečné pro každodenní život občanů. Dosáhli jsme toho, že Czech POINT poskytuje služby na vysoké profesionální úrovni, o které je zájem. Své služby chceme i nadále zlepšovat. K 1.7. 2008 jsme rozšířili služby např. o zápisy do obchodního rejstříku. Projekt Czech POINT se dále chystáme rozšířit o bodový systém, výpisy z evidence obyvatel, hlášení matričních událostí či o změnu bydliště,“ řekl ministr vnitra Ivan Langer.
Jana Malíková
ředitelka odboru a tisková mluvčí

10. července 2008

Poznámka: Tato informace se týká samosprávních subjektů provozujících kontaktní místo Czech POINT
Projekt Czech POINT ve spolupráci s projektem ePusa dosáhl první etapy v integraci těchto dvou systémů. Relevantní informace, které jsou o samosprávním subjektu zadány v systému ePusa, se automaticky replikují do identitního prostoru Czech POINT – toto se týká i uživatelských účtů. Činnosti jako zadávání uživatelů a přiřazování rolí by proto měli lokální administrátoři vykonávat v prostředí ePusa – tyto postupy obsahuje i administrátorská dokumentace v systému Czech POINT.V průběhu léta dojde po předchozím upozornění k opuštění administrace Czech Point jako administrativního nástroje, který je stále třeba pro některé specifické činnosti, jako například přiřazování certifikátů uživatelů.

9. července 2008

Jak bylo oznámeno v jedné z předchozích novinek, mohou vybrané orgány veřejné moci pro určené účely získávat výpisy (a v některých případech i opisy) z RT pomocí Czech POINTu. Pro přístup k této funkcionalitě je třeba přihlášení pomocí certifikátů.

Tato funkcionalita byla v Czech POINTu vytvořena na základě dohody Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti – Rejstříku trestů (RT) a v souladu s úpravou některých zákonů (zejména zákon č. 124/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů). Využití Czech POINT pro tento účel také někdy nazýváme „vnitřní Czech POINT“, protože jde o funkcionalitu v rámci veřejné správy.

Všem dotčeným orgánům byl v druhé polovině června 2008 zaslán vysvětlující dopis – následující text k němu doplňuje některé informace.Použití Czech POINT v tomto režimu má oproti standardním agendám některá specifika:- Výpisy, které jsou získávány v tomto režimu, nejsou zpoplatněny.- Pracovník kontaktního místa Czech POINT vystupuje ve zvláštní roli, která ho opravňuje k použití Czech POINT pro tento účel. Tato role je přiřazována lokálním administrátorem (viz dále).- Pro přístup do této agendy je nutné přihlášení pomocí dvojice komerčního a kvalifikovaného certifikátu. Pro ostatní agendy je až do odvolání možné přistupovat pomocí jména a hesla (viz informace v samostatné sekci o certifikátech).

  • Formulář žádosti je mírně odlišný (např. obsahuje účel výpis , vyžaduje spisové číslo již existujícího spisu a obsahuje některé další drobné úpravy). Pracovníci jej naleznou ve zvláštní sekci formulářů, nazvané „Státní správa“.
  • Některé výpisy a opisy vyžadují na straně RT manuální zpracování (nemohou být vystaveny v on-line režimu)– žádost se připravuje stejně, ale výpis jako takový bude pracovníkovi zaslán z RT samostatným šifrovaným e-mailem.
  • Ve výpisu je uveden účel a některé další údaje – jinak se výpis neliší od standardního výstupu poskytovaného občanům.
  • Výpisy nejsou občanovi poskytovány, stávají se součástí většinou již existujícího spisu

Pro to, aby mohl subjekt získávat tyto výpisy, jsou nutné následující kroky:

  1. Vyplnit žádost. Ta je vyplňována prostřednictvím formuláře – jeho odeslání je možné buď elektronicky (po podpisu kvalifikovaným certifikátem oprávněné osoby), nebo v listinné formě.Důležité doplňující informace:a. Jediný certifikát, kterým je možné elektronickou žádost podepsat, je platný kvalifikovaný certifikát (nelze použít komerční certifikáty ani certifikáty MPSV). Tento fakt je dán současnou právní úpravou.b. Oprávněná osoba v žádosti je administrátor, nikoliv úředník, který bude agendu vykonávat. Administrátor dostává právo přiřadit patřičnou roli dalším uživatelům.
  2. Žádost je zpracovávána na MV ve spolupráci s MSp – po jejím kladném posouzení bude administrátorovi zaslán e-mail s dalšími instrukcemi (v případě záporného posouzení, které předpokládáme pouze v ojedinělých případech bude zaslán e-mail i žadateli jako takovému).Zpracování žádosti, kontrola její validity a odeslání zpět bude trvat cca týden, 3.7.2008 jsou zpracovávány první žádosti. Žádosti jsou v současnosti zpracovávány v týdenním režimu.Poznámka: Podrobnější popis celého procesu bude na webu czechpoint.cz uveřejňován postupně tento týden, kdy budou zpracovávány žádosti první vlny žadatelů. Tento postup bude také zaslán také helpdesku Czech POINT, který řeší dotazy uživatelů.
  3. Administrátor na základě tohoto procesu získá právo přiřadit uživatele do nové role, a to prostřednictvím stávajících nástrojů pro správu uživatelů (pro samosprávní subjekty je to rozhraní systému ePUSA, pro nesamosprávní subjekty administrativní nástroj iManager).
  4. Uživatelům, kteří jsou přiřazeni do této role, se v rozhraní Czech POINT objeví nová sekce „Státní správa“, kde najdou formulář pro získání tohoto typu výpisu.Poznámka: Všechny zde uvedené informace jsou v detailní podobě také součástí dokumentace pro uživatele a administrátory.

4. července 2008

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál – Czech POINT rozšiřuje služby pro živnostníky, od 1. července 2008 se stává podacím terminálem

1. července 2008 zavedly terminály Czech POINT další novinku. Na obecních úřadech, pobočkách České pošty a Hospodářské komory mohou živnostníci podat ohlášení živnosti, změnu provozovny nebo statutárního zástupce. Nově lze také na pobočkách České pošty získat výpis z rejstříku trestů.“Czech POINT vstupuje do další etapy. Díky legislativním změnám můžeme nabídnout další funkcionalitu, další zjednodušení kontaktu občana s veřejnou správou, další ušetřený čas. Postupujeme podle plánu. Do konce roku náš čeká připojení dalších stovek obcí, některé další funkcionality (např. hlášení matričních událostí) a další školení tisíců asistentů Czech POINT. Zároveň budeme připravovat Czech POINT na opravdu zásadní změnu, kterou bude platnost Zákona o elektronických úkonech, datových schránkách a konverzi dokumentů. Tento zákon minulý týden schválila Poslanecká sněmovna. Věřím, že legislativní proces bude včas dokončen a tento zákon nabude účinnosti přesně za rok,“ řekl při této příležitosti Mgr. Zdeněk Zajíček, náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, informatiku, legislativu a archivnictví.Nová služba podání ohlášení živnostiVe spolupráci s Hospodářskou komorou byl zprovozněn systém ověření správnosti elektronického formuláře na Internetu. Ten po úspěšné kontrole vydá „jízdenku“ na Czech POINT. Pracovník Czech POINT načte na základě údajů z jízdenky vyplněný elektronický formulář z webu Hospodářské komory a odešle je autorizovaným způsobem na živnostenský úřad. Podání na ohlášení živnosti lze na kontaktním místě Czech POINT podat též v písemné podobě nebo v případě nejasností navštívit přímo nejbližší živnostenský úřad.Historie Czech POINTu První Czech POINT byl spuštěn 28. března 2007 na radnici Městské části Prahy 13, poskytoval výpisy z obchodního rejstříku, živnostenského rejstříku a katastru nemovitostí. Jako informační terminál zahájil Czech POINT činnost. 1. ledna 2008, tímto dnem začal poskytovat výpis z rejstříku trestů, prvního neveřejného registru. V období od listopadu 2007 do dnešního dne se potom Czech POINT rozprostřel teritoriálně na více než 2000 míst, kde je tato služba dostupná jako vpravdě národní terminál, dokonce mezinárodní, protože je dostupný již na 7 zastupitelských úřadech. Czech POINT je součást projektu elektronizace veřejné zprávy, je cestou k zavedení eGovernmentu v České republice. Za rok provozu vzniklo přes 2000 kontaktních míst, na kterých bylo k dnešnímu dni vydáno přes 450 000 výpisů.

2. července 2008

V souladu se změnou legislativy související s vydáváním výpisů z Rejstříku trestů mohou občané od 1.7. získávat tyto výpisy i na kontaktních místech Czech POINT provozovaných Českou poštou a Hospodářskou komorou.

2. července 2008

« Předchozí stránkaDalší stránka »