logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

Poznámka: Tato informace slouží k popisu nového postupu pro živnostníky a podnikatele.
Na základě dohody Ministerstva vnitra a Ministerstva průmyslu a obchodu je od 1.7. možné pomocí kontaktních míst systému Czech POINT činit podání do Živnostenského rejstříku (RžP).
Podání lze provést jedním z následujících postupů (oba postupy jsou popsány v dokumentaci, kterou mají k dispozici pracovníci kontaktních míst a byly i předmětem školení, které proběhlo v předchozích dnech a dále probíhá):
Vyplněním elektronického formuláře
Na portálu MPO vyplňte formulář a odešlete na zpracování do systému Czech POINT. Portál vygeneruje identifikační tiket s číslem – to si prosím poznamenejte.Dostavte se na nejbližší kontaktní místo Czech POINT, kde pracovníkovi kontaktního místa sdělte, že chcete učinit podání do RžP a číslo identifikačního tiketu.Vámi předem vyplněná data budou automaticky nahrána do formuláře kontaktního místa Czech PONT. Pozor – formulář lze modifikovat pouze na kontaktních místech Czech POINT Hospodářské komory ČR, na ostatních kontaktních místech nikoliv.Formulář bude vytištěn a budete pracovníkem kontaktního místa vyzván(a) k potvrzení správnosti údajů na formuláři podpisem a úhradě správních poplatků podle ceníku.Poté budou data v elektronické formě zaslána do informačního systému RžP a v listinné podobě doručena na zvolený Živnostenský úřad.Tím je podání hotovo.
Vyplněním formuláře v listinné podobě
Na portálu MPO vyplňte formulář a vytiskněte jej. Dostavte se na nejbližší kontaktní místo Czech POINT, a vyplněný formulář předložte pracovníkovi kontaktního místa.Budete vyzván(a) k potvrzení správnosti údajů na formuláři podpisem a úhradě správních poplatků podle ceníku. Formulář bude v listinné podobě doručen na zvolený Živnostenský úřad.Tím je podání hotovo.

1. července 2008

S účinností od 1. července 2008 získávají vybrané orgány veřejné moci podle zákona č. 124/2008 Sb. (kterým se mění zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony) oprávnění požadovat výpis z rejstříku trestů nebo opis z rejstříku trestů, a to v elektronické podobě dálkovým přístupem. Informace pro orgány veřejné moci, kterých se tento nových zákon týká, naleznete zde.

19. června 2008

Od spuštění projektu v roce 2007 právě dnes uplynulo 14 měsíců. Za necelý měsíc a půl od překročení magické hranice 300 tisíc výstupů byl dnes krátce po 11 hodině vydán už 400 000 výstup ze systému Czech POINT. Tato skutečnost ukazuje, že návštěvnost klientů na kontaktních místech Czech POINT je veliká a tím i zájem občanů o snadnější komunikaci s veřejnou správou.

2. června 2008

Do projektu Czech POINT, který umožňuje komunikaci se státem prostřednictvím jednoho místa tak, aby „obíhala data ne občan“, se nyní nově zapojila i Notářská komora České republiky. Tuto novinku pro občany připravilo ministerstvo vnitra ještě k výraznějšímu usnadnění komunikace s úřady.

K 19. 5. 2008 se do projektu Czech POINT aktivně zapojilo již 1 402 obecních a krajských úřadů, 399 poboček České pošty, 47 pracovišť Hospodářské komory a 7 zastupitelských úřadů ČR v zahraničí. Celkem je tedy 1 855 aktivních pracovišť Czech POINT. Nyní mohou občané získat ověřené výpisy z rejstříku trestů, živnostenského rejstříku, obchodního rejstříku a katastru nemovitostí nově i u jednotlivých notářů.

K dnešnímu dni se do projektu Czech POINT zapojilo prvních 21 notářů. Notáři mohou vydávat ověřené výstupy z Informačních systémů veřejné správy. Na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě, která se konala letos v dubnu, bylo podepsáno Memorandum o spolupráci mezi Notářskou komorou ČR a Ministerstvem vnitra ČR. Toto Memorandum deklaruje zapojení všech notářů do projektu Czech POINT. Dne 15. května 2008 byly zahájeny přípravy pro provoz systému Czech POINT u 450 notářů. V současné době probíhá proces postupného zapojování jednotlivých notářů. Poplatky u notářů se řídí vyhláškou Ministerstva spravedlnosti. Sazba je 100 Kč. Jedná se o cenu bez DPH za celý výpis bez ohledu na počet stran.

czech_pointseznam_notaru4656.pdf (49kb)

Jana Malíková, ředitelka odboru a tisková mluvčí

23. května 2008

Projekt Czech POINT, tedy Český podací ověřovací informační národní terminál, jehož cílem je poskytnout občanům ověřené výpisy z centrálních státních evidencí a rejstříků, slaví úspěch. K dnešnímu dni, tj. 15. dubnu 2008, překročil počet vydaných výstupů magickou hranici 300 000.Systém kontaktních míst Czech POINT přináší značné ulehčení komunikace se státem. V některých situacích stačí dojít pouze na jeden úřad. Nyní může občan požádat o následující: Výpis z Katastru nemovitostí, výpis z Obchodního rejstříku, výpis z Živnostenského rejstříku a výpis z Rejstříku trestů. Projekt Czech POINT v budoucnu počítá i s možností výpisu z dalších registrů, jako např. karty řidiče, tedy zjištění počtu bodů udělených za dopravní přestupky.V konečné fázi projektu by pak občan mohl své záležitosti vyřizovat i z domova prostřednictvím internetu, tak, aby byla naplněna myšlenka „obíhají data, ne občan“.

15. dubna 2008

Od dnešního dne je v provozu pro zaměstnance úřadů, které provozují Czech POINT, nový helpdesk. Pracovníci helpdesku jsou připraveni odpovídat na Vaše dotazy v pracovní dny mezi 8 a 18 hod.Telefonní číslo: 222 13 13 13
E-mailová adresa: helpdesk@czechpoint.cz

7. dubna 2008

Dnes, ve čtvrtek 27. března 2008, se u příležitosti výročí prvního roku provozu kontaktních pracovišť Czech POINT uskutečnila tisková konference. Tiskové konference se zúčastnil ministr vnitra Ivan Langer a náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, informatiku, legislativu a archivnictví Zdeněk Zajíček. Přítomní na tiskové konferenci zhodnotili první rok provozu kontaktních pracovišť Czech POINT a také představili aktuální výsledky tohoto projektu.

„Před rokem pouze několik málo zasvěcenců vědělo, tušilo, co se skrývá pod pojmem Czech POINT. Nyní máme za sebou rok a jsem bytostně přesvědčen, že tento úzký okruh informačních fanatiků se rozšířil o neskutečně velký počet těch, kteří rozhodně nepatří mezi fanatiky v oblasti informačních a komunikačních technologií a to jenom proto, že pod názvem Czech POINT si dokáží představit něco konkrétního a něco užitečného pro jejich každodenní život,“ řekl dnes ministr vnitra Ivan Langer.

Do prvního projektu propojující výkon veřejné správy se zapojilo 1367 starostů, vyškolili jsme 6200 úředníků – asistentů pro pomoc občanům na kontaktních místech, za rok fungování jsme vydali 255 119 výpisů. V den prvního výročí, ve středu 26. března 2008, kontaktní místa Czech POINT zaznamenala rekord v počtu vydaných výpisů – ten den bylo vydáno 7 169 výpisů, což je nejvíc za jeden den od začátku fungování Czech POINTu.

Hlavním cílem projektu Czech POINT je, aby obíhala data, ne občan! Czech POINTy jsme úspěšně otestovali v pilotním provozu v 37 obcích. V průběhu měsíce listopadu a prosince 2007 proběhla příprava na plošné zavedení projektu Czech POINT včetně školení obsluhy jednotlivých míst Czech POINT. Ve druhé polovině roku 2007 došlo k doplnění o agendu výstupu z Rejstříku trestů a rozšíření funkčnosti výpisu z Katastru nemovitostí.

Budoucnost Czech POINTu

S novelou živnostenského zákona (1.7.2008) Czech POINTy začnou zprostředkovávat žádosti o živnost, vznikne nový podací terminál. Sjednotí se identitní prostor, dojde k integraci s ePUSA a samosprávnými agendami. Ve třetím čtvrtletí roku 2008 umožníme výpisy z registru bodů řidiče a hlášení matričních událostí do evidence obyvatel. S přípravou na platnost eGA (1.7.2009), vznikne ověřovací terminál a dojde ke konverzi dokumentů.

Jana Malíková
ředitelka odboru a tisková mluvčí


1. rok provozu kontaktních míst Czech POINT – prezentace

27. března 2008

V pondělí 10. března 2008 vyrazil z Brněnského hlavního nádraží napříč Českou republikou „NET vlak“ jehož součástí je také Czech POINT. Obsluhu pracoviště Czech POINTu v NET vlaku zajišťují pracovníci některých obcí s rozšířenou působností.Hlavním cílem projektu je ukázat možnosti, které internet přináší našim znevýhodněným (zejména zdravotně znevýhodněným) spoluobčanům. Je potěšitelné, že i služby státu mají v této oblasti co nabídnout. Zdravotně postižení občané především ocení, když na úřad nemusí chodit příliš často a od toho tu je Czech POINT.České dráhy spolupořádají „NET vlak“ v rámci série „Cest za poznáním“. Většinu lektorských služeb pro veřejnost si zdravotně postižení z projektu „Deep“ zajišťují sami a nyní jsou tak daleko, že školí nejen sami sebe, ale již i své „zdravé“ spoluobčany. Do Prahy zavítá NET vlak s počítačovou učebnou a s Czech POINTem na palubě ve dnech 14. a 15. března 2008.

Jana Malíková,
ředitelka odboru a tisková mluvčí



Pracoviště Czech POINT v NET vlaku

Slavnostní otevření NET vlaku s Czech POINTem

Instruktoři NET vlaku (klienti projektu Deep) dostávají ECDL Certifikáty

Ing. Adéla Kolouchová, duše nejen NET vlaku, ale celého projektu Deep při slavnostním otevření NET vlaku 10. března 2008 v Brně

Detail pracoviště Czech POINTu v NET vlaku

Celkový pohled do NET vlaku s počítačovou učebnou a s pracovištěm Czech POINT v popředí

11. března 2008

Česká pošta dnes představila na první pohled nenápadnou, přesto ale průlomovou novinku. Nyní už skutečně obíhají data, nikoli občan.

Státní správa má sloužit občanovi. Donedávna ale platilo, že aby sloužila, občan se pořádně naběhal. Občanské nohy šetří projekt Czech POINT, díky kterému si můžete pořídit už několik ověřených dokumentů na jednom místě. Teprve novinka České pošty šetří vaše nohy absolutně. Kvůli třem z výpisů z centrálních registrů státní správy už nemusíte udělat jediný krok. Czech POINT se postupně stěhuje do vašeho počítače.„Možnost objednat si výpisy z centrálních registrů elektronicky je dalším logickým krokem ve vývoji projektu Czech POINT. Česká pošta drží s dobou krok. Ukazuje se, že partnerství s ní je pro veřejnou správu správná volba. Do domácích počítačů už našly cestu výpisy ze tří registrů.
Pokud Senát schválí novelu živnostenského zákona, přibližně od poloviny roku získáte na poštovních Czech POINTech také výpis z rejstříku trestů.Pro ten si sice budete muset na Poštu zajít, ale s rostoucím počtem poštovních Czech POINTů bude nejžádanější výpis pro občany výrazně dostupnější.“

Zdeněk Zajíček,
náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, informatiku, legislativu a archivnictví

CZECH POINT E-SHOP – výpisy bez jediného kroku

Když jde něco jednoduše, proč to neudělat ještě jednodušeji? Jednoduchá cesta k výpisům je cesta na poštu a/nebo její Czech POINT. Ode dneška ale zájemce o výpis nemusí už ani na nejbližší poštu. Pomocí jednoduchého webového formuláře si je může objednat ze svého počítače a počítat, že do tří pracovních dnů od přijetí objednávky mu je pošťák spolehlivě dodá.Novinku, která sice vypadá na pohled nenápadně, ve skutečnosti je ale průlomem v komunikaci občana se státní správou, Česká pošta představila na tiskové konferenci v budově hlavní pošty v Jindřišské ulici v Praze, jen několik metrů od nejvytíženějšího poštovního Czech POINTu.„Česká pošta je připravená být se svou sítí poboček, se svými datovými sítěmi a se svými lidmi mostem mezi občany a státní správou. Máme ambici dělat občanům, našim klientům, složité věci jednoduchými a jednoduché ještě jednoduššími.“

Petr Stiegler,
náměstek generálního ředitele České pošty pro veřejnou správu a e-government

Dosavadní možnosti poštovních Czech POINTů

Už od začátku loňského roku vydává Česká pošta na svých kontaktních místech na počkání výpisy z některých centrálních registrů. Od poloviny roku pod značkou Czech POINT. V současné době jsme schopni na 75 Czech POINTech zákazníkům vystavit ověřený výpis z živnostenského a obchodního rejstříku a z katastru nemovitostí. Od pomalého rozjezdu získávaly „poštovní výpisy“ čím dál rychleji důvěru klientů: zatímco za první 4 měsíce roku 2007 jsme poskytli 4800 výpisů z katastru nemovitostí, letos Czech POINTy na České poště vydají stejné množství výpisů z katastru jen za únor, viz tabulku pod čarou. Rozložení poštovních Czech POINTů zatím odpovídá bývalým okresním městům. Do konce roku se Czech POINT rozšíří na 2000 poštovních přepážek.Česká pošta nabízí také na všech poštách možnost zažádat o výpis z katastru nemovitostí a obchodního rejstříku. Po vyplnění jednoduchého formuláře dodáváme klientovi výpisy do pěti dnů a až do domu. Snaha vyjít zákazníkovi vstříc po celé republice má přece jenom jednu nevýhodu – musíte na poštu.Vše o výpisech na webu České pošty.


Výpisy na poštách v několika málo kilobytech

rok 2007 Katastr nemovitostí Obchodní rejstřík Živnostenský rejstřík
1. 605
2. 925
3. 1 466
4. 1 902 850
5. 2 222 1 130
6. 2 601 1 274
7. 1 973 1 256
8. 2 331 1 517 26
9. 2 014 1 658 22
10. 2 821 2 230 27
11. 2 720 2 197 39
12. 2 242 1 831 29
CELKEM 23 822 13 943 143

rok 2008
1. 4 336 2 660 42
CELKEM 4 336 2660 42

3. března 2008

Pravděpodobnost prolomení přihlašovacího hesla k systému Czech POINT je asi jedna ku bilionu. Systém Czech POINT je dostatečně zabezpečen. Dokazuje to i kontrola bezpečnosti systému, která proběhla tento víkend. Další průběžné kontroly budou následovat, po informacích, které proběhly v médiích totiž počet pokusů o útok či průnik do systému stoupl.Bezpečnostní kontrola, během které byly provedeny zátěžové a penetrační testy a audit událostí, které v Czech POINTu proběhly, dokázala, že nedošlo k žádnému neoprávněnému přihlášení do systému. Testovaly se kontrolní mechanismy, přístupy do systému i další oblasti. Výsledky testů ukázaly, že je zabezpečení v pořádku. Přesto byla bezpečnostní opatření ještě zvýšena a budou postupně zvyšována s přibývajícími funkcionalitami podle plánu.„Pracujeme podle přesného plánu. Czech POINT je zajištěn optimálně, plní všechny standardy, které jsou pro tuto oblast používány. Počítáme s tím, že zajištění bude dále upravováno podle toho, jaké další funkce bude Czech POINT přinášet. Své kroky průběžně konzultujeme s Úřadem na ochranu osobních údajů, a to od počátku celého projektu. Právě proto, aby byla ochrana osobních údajů vždy řádně zajištěna. Doposud mají do rejstříku trestů přístup pouze úředníci územních samospráv a rejstříku trestů. Od května bude zabezpečení dle plánu zajištěno certifikovaným elektronickým podpisem,“ říká náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček. A dodává: „Nejlepší zabezpečení nám umožní elektronický občanský průkaz, který bychom rádi zavedli v co nejbližší době, momentálně pracujeme na přípravě zákonů tak, aby legislativní proces mohl být ukončen do konce letošního roku.“Elektronický občanský průkaz by umožnil dvojitou kontrolu vstupu do systému. V principu by získání výpisu fungovalo tak, že systém bude současně identifikovat jak úředníka, tak klienta. Teprve po této dvojí identifikaci bude možné vydat požadovaný výpis.V systému Czech POINT nezůstávají žádná data. Také není možné jeho prostřednictvím „listovat“ databázemi. Umožňuje pouze získat konkrétní výpis na základě konkrétních údajů. A systém Czech POINT tak funguje jako jakýsi elektronický poštovní vůz. V případě trestního rejstříku je na úřadech navíc dokumentován jeho výdej proti podpisu žadatele.

4. února 2008

« Předchozí stránkaDalší stránka »