Ministr vnitra České republiky Ivan Langer otevřel včera, 22. ledna 2008, na velvyslanectví České republiky v Berlíně další kontaktní místo ze sítě Czech POINT.Síť kontaktních míst, která zjednodušuje lidem komunikaci s úřady se rozrůstá také do zahraničí. V současné době mohou občané získat ověřené výpisy z centrálních státních evidencí a rejstříků nejen na téměř 1500 místech po ČR, ale také na velvyslanectví v Bratislavě, Varšavě, Washingtonu, Vídni, na generálním konzulátu v Drážďanech a od včerejška také na velvyslanectví České republiky v Berlíně.Počínaje dnem 22. ledna 2008 tedy lze na Velvyslanectví ČR v Berlíně požádat o vydání ověřeného výpisu z obchodního rejstříku, živnostenského rejstříku, katastru nemovitostí nebo rejstříku trestů ČR.
23. ledna 2008
Od 1. ledna 2008 se do systému Czech POINT postupně zapojují nejen krajské úřady a matriční úřady v rámci celé České republiky, ale i zastupitelské úřady. V České republice byla naplno spuštěna síť kontaktních míst, která mají lidem zjednodušit komunikaci s úřady. V současné době tedy mohou občané získat ověřené výpisy z centrálních státních evidencí a rejstříků na velvyslanectví v Bratislavě, Varšavě, Washingtonu a na generálním konzulátu v Drážďanech. Občané tuto službu na zmíněných zastupitelských úřadech využívají a bylo vydáno již několik výpisů. Dále se počítá s tím, že projekt Czech POINT bude rozšířen i na další zastupitelské úřady.Od 1. ledna 2008 se také rozšířila agenda, kterou jednotlivá místa Czech POINT poskytují. Zatímco v roce 2007 mohl občan zažádat o výpis z veřejných registrů Katastru nemovitostí, výpis z Obchodního rejstříku a o výpis ze Živnostenského registru, v roce 2008 přibyla možnost žádat o výpis z prvního neveřejného registru, z Rejstříku trestů. Jeden z nejčastěji požadovaných dokladů, výpis z Rejstříku trestů, mohou občané získat na magistrátech, krajských a obecních úřadech. O možnosti vydávání výpisu z Rejstříku trestů i na České poště a Hospodářské komoře ČR vede Ministerstvo vnitra intenzivní jednání s Ministerstvem spravedlnosti. Úspěšná realizace totiž vyžaduje legislativní úpravu zákona.Po prvních týdnech roku 2008 se ve statistikách podle očekávání zřetelně projevují obě novinky projektu Czech POINT, které vstoupily v platnost od 1. 1. 2008, a to nárůst úřadů zapojených do projektu a nová agenda výpisů z Rejstříku trestů. Dne 14. ledna byl vytvořen rekord v počtu vydaných výpisů přes pracoviště Czech POINT, a to 3 967 výpisů za jeden den. Celkem bylo v lednu vydáno již 18 058 výpisů. K 14. lednu 2008 vydalo alespoň jeden výstup 759 úřadů.
15. ledna 2008
Ministr vnitra Ivan Langer dnes spolu se starostou městské části Praha 4 Pavlem Horálkem a náměstkem ministra vnitra pro veřejnou správu, informatiku, legislativu a archivnictví Zdeňkem Zajíčkem slavnostně zahájil provoz dalšího kontaktního místa Czech POINT v budově Ministerstva vnitra na Pankráci. Toto pracoviště vzniklo ve spolupráci Ministerstva vnitra s městskou částí Praha 4.„Je tomu právě rok, co se nám narodil eGon. Jeho neoddělitelnou součástí je právě projekt Czech POINT. Kontaktní místo v budově, ve které se nacházíme, je nyní součástí husté sítě Czech POINTů. Projekt Czech POINT je historický projekt a svědčí o tom i následující čísla. 2. ledna 2008 jsme překročili magickou hranici. V tento den bylo vydáno přes tisíc výpisů za jeden den. Včera padla další magická hranice. K 7. lednu 2008 bylo vydáno téměř tři tisíce výpisů za jeden den a já doufám, že k dnešnímu datu, tedy k 8. lednu, se nám podaří ta třítisícová hranice pokořit. Jsem přesvědčen, že Czech POINTy budou i nadále sloužit lidem, usnadňovat jim komunikaci s úřady a poskytovat jim lepší služby, než tomu bylo dosud,“ uvedl při slavnostním otevření ministr vnitra Ivan Langer.Od 1. ledna 2008 se rozšířila agenda, kterou jednotlivá místa Czech POINT poskytují. Občané mohou nyní kromě výpisu z katastru nemovitostí, výpisu z obchodního rejstříku a výpisu ze živnostenského registru žádat i o výpis z prvního neveřejného registru, z rejstříku trestů. Jeden z nejčastěji požadovaných dokladů, výpis z rejstříku trestů, mohou občané získat na magistrátech, krajských a obecních úřadech. Během prvních pár lednových dnů bylo vydáno již kolem čtyř tisíc výpisů z rejstříku trestů.
8. ledna 2008
V první fázi projektu, na níž spolupracuje stát s Českou poštou a Hospodářskou komorou ČR, je možné získat na jednom místě, v kanceláři či u speciálního počítače, ověřené výpisy z katastrálního úřadu, obchodního a živnostenského rejtříku. Jeden z nejčastěji požadovaných dokladů, výpis z rejstříku trestů, budou moci občané zatím získat pouze na magistrátech, krajských a obecních úřadech. O možnosti vydávání výpisu z rejstříku trestů i na České poště a Hospodářské komoře ČR vede ministerstvo vnitra intenzivní jednání s ministerstvem spravedlnosti.
2. ledna 2008
Poslanecká sněmovna na svém dnešním jednání schválila návrh novely zákona o informačních systémech veřejné správy. Tato úprava si klade za cíl především, zredukovat přílišnou byrokracii prostřednictvím projektu Czech POINT ve vztahu občan – veřejná správa.Schválený návrh přináší zásadní rozšíření počtu kontaktních míst veřejné správy, na nichž bude možné získat výpis z evidence. Současně bude možné na těchto kontaktních místech získat nově i výpis z evidence Rejstříku trestů, což dosud možné nebylo. Základem sítě Czech POINTů budou matriční úřady (asi 1300 míst) a pobočky České pošty (asi 2000 míst). Kromě toho bude možné tyto služby využít také u krajských úřadů, vybraných zastupitelských úřadů a na kontaktních místech Hospodářské komory. Vznikne tak nesmírně hustá síť pomocí níž se zásadním způsobem zvýší dostupnost služeb veřejné správy.Schválený návrh předpokládá výši poplatku na 100 Kč, umožňuje však současně i možnost jeho snížení až o 90%.Systém elektronické komunikace s úřady již byl v praxi ověřen úspěšným pilotním projektem Czech POINT, který byl zahájen letos v dubnu. Do pilotní fáze tohoto projektu se zapojilo celkem 37 obcí a v srpnu 2007 i 74 kontaktních míst České pošty. Hlavním cílem pilotního provozu bylo ověřit systém Czech POINT po technické a bezpečnostní stránce, aby mohl být následně aplikován na území celé České republiky. Během měsíce července a srpna proběhla analýza provozu centrály Czech POINT a byla přijata opatření na zvýšení provozní bezpečnosti a spolehlivosti. Z pilotního provozu vyplývá, že s technickým řešením projektu Czech POINT jsou zapojené obce velice spokojeny. Od března do srpna letošního roku bylo vydáno přes 17 tisíc výpisů.Novela zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy jde nyní k podpisu prezidentovi republiky. Předpokládaná účinnost zmíněné novely je k 1. lednu 2008.
26. září 2007
Ministr vnitra Ivan Langer se dnes v pondělí 30. dubna zúčastnil slavnostního zahájení činnosti pracoviště Czech Point na olomouckém magistrátu. Statutární město Olomouc se tak připojilo k dalším 37 radnicím v republice, které nově zřizovanou službu budou poskytovat v rámci pilotního provozu, který je koordinován Ministerstvem vnitra. Cílem projektu Czech Point je poskytovat občanům ověřené výpisy z centrálních státních evidencí a rejstříků na jednom místě, aniž by občan musel navštívit několik různých úřadů státní správy.„Pilotní provoz projektu Czech Point spustilo otevření prvního pracoviště 28. března 2007 na radnici Prahy 13. Po vyhodnocení zkušebního období zřídíme pracoviště Czech Point ve více než dvou stovkách obecních úřadů po celé republice a následovat bude konečné rozšíření na řádově tisíce přístupových míst – obecní úřady, pošty a další. Zřizování těchto pracovišť je součástí celého balíku změn, které zavádíme do praxe v rámci tzv. eGovernmentu. Jako Olomoučan jsem pochopitelně velmi rád, že se do projektu zapojilo také město Olomouc,“ řekl ministr vnitra Ivan Langer.
30. dubna 2007
Ministr vnitra Ivan Langer předkládá na dnešní jednání vlády návrh novely zákona č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech. Cílem předloženého návrhu je umožnit zapisování dětí mladších 5 let (variantně mladších 10 let) do cestovních dokladů rodičů. Tyto děti by tak mohly překračovat hranice bez vlastního cestovního dokladu s rodičem, v jehož cestovním dokladu jsou zapsány. Od 1. září loňského roku není možné zapisovat děti do 15 let do cestovních dokladů rodičů. Hlavním důvodem navrhované novely zákona je odstranit nadměrnou byrokratickou zátěž v podobě každoročního podávání žádostí o cestovní pas u dětí mladších 5 let, kterým se v současnosti vydávají cestovní pasy na jeden rok.
Dalším návrhem, který předkládá ministr vnitra dnes na vládě, je novela zákona č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy. Tato úprava, prostřednictvím projektu Czech POINT přináší průlomové zjednodušení jednání občana s úřady. První fáze projektu umožní občanům na jednom místě získat výpis z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku, rejstříku trestů či živnostenského rejstříku. Součástí sítě Czech POINT se stanou: Obecní úřady s rozšířenou působností, krajské úřady, magistráty, notáři a další právnické osoby (např. provozovny České pošty a lokální pracoviště Hospodářské komory ČR) s příslušným oprávněním. Cílem předkládaného návrhu je zjednodušit občanům komunikaci s úřady tak, aby na jednom místě mohl člověk vyřídit veškeré své záležitosti související s veřejnou správou. K tomu má sloužit síť Czech POINTů (Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál).
21. února 2007