Do systému Czech POINT byl implementován formulář umožňující nechat si na kontaktním místě veřejné správy vygenerovat Digitální certifikát EU COVID. Občané tak získávají další snadný a rychlý přístup k tomuto důležitému dokladu, který slouží jako potvrzení o očkování, testování nebo prodělaném onemocnění COVID-19. Digitální certifikát EU COVID generovaný na pobočkách Czech POINT je kompletní a oficiální dokument, který je v souladu s požadavky Evropské unie. Obsahuje všechny relevantní informace. Generování Digitálního certifikátu EU COVID na pobočkách Czech POINT je vhodné pro osoby, které nemají přístup k elektronickým službám, nebo nemají dostatečné digitální dovednosti pro vyřízení certifikátu online. Pobočky Czech POINT poskytují možnost vyřízení certifikátu i pro tyto osoby, čímž zajišťují inkluzivnost a rovný přístup ke službám spojeným s Digitálním certifikátem EU COVID.
Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.
3. ledna 2023
Dovolujeme si Vás upozornit na mimořádnou vícedenní výluku informačního systému datových schránek (ISDS), která proběhne v termínu od 31. prosince 2022, 0:00 hod. do 2. ledna 2023, 23:59 hod.
Po tuto dobu budou zcela nedostupné služby CzechPOINT@home na Portálu veřejné správy (např. Žádost o výpis z Rejstříku trestů do datové schránky, Výpis bodového hodnocení řidiče). Na kontaktních místech veřejné správy (na úřadech, pobočkách České pošty, Hospodářské komory, u notářů atd.) v tomto období nebudou dostupné veškeré služby související s datovými schránkami (např. žádost o zřízení datové schránky, žádost o znepřístupnění datové schránky) a dále také služby, které odesílají výstupy či přijímají vstupy pomocí datové schránky.
Odstávka informačního systému je nezbytná kvůli obnově technologické infrastruktury a související migraci dat. Za komplikace spojené s dočasným a mimořádným omezením provozu ISDS a tím i některých služeb a částí systému Czech POINT se tímto omlouváme.
14. prosince 2022
Nově upravená webová služba automatizované autorizované konverze je nyní schopna autentizovat klientskou aplikaci každého oprávněného a schváleného subjektu. Subjekt provozující klientskou aplikaci musí používat speciální papíry se zajišťovacími prvky, a je tedy potřeba se striktně řídit dle Přílohy č. 2 Provozního řádu Czech POINT. Automatizovaná autorizovaná konverze elektronického dokumentu do dokumentu listinného funguje tak, že zaregistrovaná klientská aplikace zasílá webové službě ke kontrole vstupní elektronický dokument. Po úspěšné kontrole připojí k dokumentu ověřovací doložku, opatří jej elektronickým zajišťovacím prvkem v záhlaví a zápatí dokumentu a vrátí klientské aplikaci, která zajistí vytištění obdrženého dokumentu na speciální papír se zajišťovacími prvky.
Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.
8. prosince 2022
Agenda autorizované konverze dokumentů slouží již od roku 2009.
Zajímavá je statistika konverze z moci úřední. To je konverze dokumentů prováděná na úřadech s využitím konverzní agendy systému Czech POINT. Počet konverzí z listinné do elektronické formy v prvních letech provozu této agendy často překročil hranici půl milionu konverzí za měsíc. Toto číslo se v průběhu času postupně snižovalo a v letošním roce měsíční počty nedosahují ani 200 tisíc konverzí. Z toho lze soudit, že úřady, které tuto agendu využívají mají méně listinných vstupů než např. před deseti lety. Proč?
Lze předpokládat, že občané ale i firmy pro komunikaci s veřejnou správou mnohem častěji využívají on-line služby. Úřadům již neposílají listinné dokumenty, ale žádosti v elektronické formě.
To je dobrá zpráva o stavu digitalizace naší země.
(mre)
8. prosince 2022
S radostí Vám oznamujeme, že se Czech POINT zařadil mezi projekty čerpající finanční podporu z nástroje Evropské Unie NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Jedním z cílů tohoto finančního nástroje, jež vznikl v reakci na pandemii COVID-19, je podpora digitalizace státní správy.
Jelikož se díky NextGenerationEU podaří vytvořit hned několik nových funkcionalit, nese projekt označení Czech POINT 2.0.
30. listopadu 2022
V poslední době se všude píše o digitalizaci. Jak ale reálně ověřit, že občané mají o on-line komunikaci s veřejnou správou skutečně zájem?
Úřady statistiky nikde neuvádějí. Přesto jeden takový zdroj existuje. Je to statistika služeb poskytovaných systémem Czech POINT na rozhraní CzechPOINT@home. Front-end těchto služeb je na Portálu občana.
V roce 2021 bylo on-line vydáno 54.070 výpisů – zejména Rejstřík trestů a Bodové hodnocení řidiče. V letošním roce bylo hranice 54.000 on-line vydaných výpisů dosaženo již na konci října. Stále stoupající tendence naznačuje, že občané mají o on-line služby zájem a stále víc a víc je využívají. Systém Czech POINT poskytované služby stále zdokonaluje a rozšiřuje.
(mre)
31. října 2022
Praha, 29. září 2022 – na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT byl vydán výpis s pořadovým číslem 29 miliónů. Stalo se tak na notářském pracovišti v Praze 6 a jednalo se o autorizovanou konverzi na žádost.
Jeden z nejznámějších informačních systémů veřejné správy, který využívají lidé upřednostňující kontakt s úředníkem, nebo dávají jednoduše přednost listinným dokumentům, je i po 15 letech svého provozu stále v oblibě. Občané ho využívají v poslední době dokonce častěji než v „předcovidové“ době.
V srpnu a září patřila mezi nejvíce využívané agendy žádost o mimořádný příspěvek. Předčila dokonce výpis z Rejstříku trestů, který byl doposud vůbec nejčastěji vydávaným výpisem. Žádost o mimořádný příspěvek je, na rozdíl od ostatní stálé nabídky agend tohoto systému, pouze dočasná, bude fungovat po dobu možnosti čerpání mimořádného příspěvku. Nicméně zároveň prokázala mimořádnou vlastnost tohoto informačního systému, adaptovat prakticky jakoukoliv životní situaci a nabídnout v nejširší pobočkové síti dostupnost libovolné agendy veřejné správy.
V dnešní době, kdy je jedním z nejčastěji skloňovaných slov vládních představitelů digitalizace, si může člověk položit otázku – potřebujeme ještě vůbec Czech POINT? Samozřejmě, že ano. I když výstupem systému je většinou listina, jedná se o neodmyslitelnou součást digitalizace veřejné správy, i když to tak na první pohled nemusí vypadat. Jak jinak by se k dokumentům dostali občané, kteří neumí nebo nemohou pracovat on-line?
(mre)
29. září 2022
V srpnu systém Czech POINT přijal za pouhých 14 dnů více než 105 tisíc podání žádostí o mimořádný příspěvek na dítě. Agenda byla nasazena 15. srpna a hned od prvního dne byla hojně využívána občany. Přitom agenda není dostupná na všech kontaktních místech.
Dalo se očekávat, že na Czech POINT přijdou zažádat o příspěvek ti žadatelé, kteří nemají eIdentitu, nebo jim prostě vyhovuje více osobní kontakt s úředníkem.
Počet přijatých žádostí za prvních 14 dnů existence agendy potvrzuje správnost rozhodnutí, umožnit příjem žádostí na kontaktních místech veřejné správy Czech POINT. Je vidět, jak je Czech POINT pro občany užitečný, jak zvládne jakoukoliv další agendu.
Srpen se tak stal i absolutním rekordmanem v počtu výpisů, nebo lépe řečeno provedených úkonů na kontaktních místech, když se počítadlo zastavilo na čísle 310.503.
(mre)
1. září 2022
O dávku mimořádného příspěvku ve výši 5000 Kč na dítě bude možné požádat:
Na jiných kontaktních místech nebude dle zákona č. 196/2022 Sb., o jednorázovém příspěvku na dítě, služba poskytována.
Pro úspěšné podání žádosti je nutné, aby žadatel předložil svůj doklad totožnosti a znal identifikační údaje dítěte a případně druhého rodiče. Další informace jsou uveřejněny na následujícím odkaze: https://www.mpsv.cz/web/cz/jednorazovy-prispevek-na-dite, případně zde.
8. srpna 2022
Rádi bychom Vám připomněli, že se blíží konečný termín pro zasílání žádostí o zřízení Kontaktního místa veřejné správy Czech POINT (dále též KMVS). Pro zřízení kontaktního místa k 1. 1. 2023 je třeba zaslání žádosti o jeho zřízení do 31. 7. 2022.
Žádosti zaslané po 31. 7. 2022 již nebude možné v letošním roce vyřídit s ohledem na nutnost zařazení nového kontaktního místa do vyhlášky. Podrobnější informace o zřízení KMVS Czech POINT jsou dostupné zde.
Zřízení kontaktního místa Czech POINT ve vaší obci přináší spoustu výhod. Získáte tak jedno univerzální místo pro občany své obce, kde bude možné získat a ověřit si data z veřejných i neveřejných informačních systémů veřejné správy, převést písemné dokumenty do elektronické podoby a naopak a další.
V rámci zefektivnění služeb poskytovaných na úřadech je možné zřídit si kontaktní místo veřejné správy i v těch nejmenších obcích České republiky, čímž se služby veřejné správy dostanou co nejblíže lidem.
Nabízené služby na kontaktních místech se stále rozšiřují. Kompletní seznam služeb, které na Czech POINT mohou občané využít, najdete zde.
Žádost o zřízení KMVS podávají obecní úřady, úřady městské části, nebo městské obvody, které nejsou matrikou a nejsou ještě zařazeny ve vyhlášce o kontaktních místech. Pozn.: Matriky jsou automaticky KMVS, nezařazují se do vyhlášky.
12. července 2022