Nově upravená webová služba automatizované autorizované konverze je nyní schopna autentizovat klientskou aplikaci každého oprávněného a schváleného subjektu. Subjekt provozující klientskou aplikaci musí používat speciální papíry se zajišťovacími prvky, a je tedy potřeba se striktně řídit dle Přílohy č. 2 Provozního řádu Czech POINT. Automatizovaná autorizovaná konverze elektronického dokumentu do dokumentu listinného funguje tak, že zaregistrovaná klientská aplikace zasílá webové službě ke kontrole vstupní elektronický dokument. Po úspěšné kontrole připojí k dokumentu ověřovací doložku, opatří jej elektronickým zajišťovacím prvkem v záhlaví a zápatí dokumentu a vrátí klientské aplikaci, která zajistí vytištění obdrženého dokumentu na speciální papír se zajišťovacími prvky.
Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.
8. prosince 2022
Agenda autorizované konverze dokumentů slouží již od roku 2009.
Zajímavá je statistika konverze z moci úřední. To je konverze dokumentů prováděná na úřadech s využitím konverzní agendy systému Czech POINT. Počet konverzí z listinné do elektronické formy v prvních letech provozu této agendy často překročil hranici půl milionu konverzí za měsíc. Toto číslo se v průběhu času postupně snižovalo a v letošním roce měsíční počty nedosahují ani 200 tisíc konverzí. Z toho lze soudit, že úřady, které tuto agendu využívají mají méně listinných vstupů než např. před deseti lety. Proč?
Lze předpokládat, že občané ale i firmy pro komunikaci s veřejnou správou mnohem častěji využívají on-line služby. Úřadům již neposílají listinné dokumenty, ale žádosti v elektronické formě.
To je dobrá zpráva o stavu digitalizace naší země.
(mre)
8. prosince 2022
S radostí Vám oznamujeme, že se Czech POINT zařadil mezi projekty čerpající finanční podporu z nástroje Evropské Unie NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Jedním z cílů tohoto finančního nástroje, jež vznikl v reakci na pandemii COVID-19, je podpora digitalizace státní správy.
Jelikož se díky NextGenerationEU podaří vytvořit hned několik nových funkcionalit, nese projekt označení Czech POINT 2.0.
30. listopadu 2022
V poslední době se všude píše o digitalizaci. Jak ale reálně ověřit, že občané mají o on-line komunikaci s veřejnou správou skutečně zájem?
Úřady statistiky nikde neuvádějí. Přesto jeden takový zdroj existuje. Je to statistika služeb poskytovaných systémem Czech POINT na rozhraní CzechPOINT@home. Front-end těchto služeb je na Portálu občana.
V roce 2021 bylo on-line vydáno 54.070 výpisů – zejména Rejstřík trestů a Bodové hodnocení řidiče. V letošním roce bylo hranice 54.000 on-line vydaných výpisů dosaženo již na konci října. Stále stoupající tendence naznačuje, že občané mají o on-line služby zájem a stále víc a víc je využívají. Systém Czech POINT poskytované služby stále zdokonaluje a rozšiřuje.
(mre)
31. října 2022
Praha, 29. září 2022 – na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT byl vydán výpis s pořadovým číslem 29 miliónů. Stalo se tak na notářském pracovišti v Praze 6 a jednalo se o autorizovanou konverzi na žádost.
Jeden z nejznámějších informačních systémů veřejné správy, který využívají lidé upřednostňující kontakt s úředníkem, nebo dávají jednoduše přednost listinným dokumentům, je i po 15 letech svého provozu stále v oblibě. Občané ho využívají v poslední době dokonce častěji než v „předcovidové“ době.
V srpnu a září patřila mezi nejvíce využívané agendy žádost o mimořádný příspěvek. Předčila dokonce výpis z Rejstříku trestů, který byl doposud vůbec nejčastěji vydávaným výpisem. Žádost o mimořádný příspěvek je, na rozdíl od ostatní stálé nabídky agend tohoto systému, pouze dočasná, bude fungovat po dobu možnosti čerpání mimořádného příspěvku. Nicméně zároveň prokázala mimořádnou vlastnost tohoto informačního systému, adaptovat prakticky jakoukoliv životní situaci a nabídnout v nejširší pobočkové síti dostupnost libovolné agendy veřejné správy.
V dnešní době, kdy je jedním z nejčastěji skloňovaných slov vládních představitelů digitalizace, si může člověk položit otázku – potřebujeme ještě vůbec Czech POINT? Samozřejmě, že ano. I když výstupem systému je většinou listina, jedná se o neodmyslitelnou součást digitalizace veřejné správy, i když to tak na první pohled nemusí vypadat. Jak jinak by se k dokumentům dostali občané, kteří neumí nebo nemohou pracovat on-line?
(mre)
29. září 2022
V srpnu systém Czech POINT přijal za pouhých 14 dnů více než 105 tisíc podání žádostí o mimořádný příspěvek na dítě. Agenda byla nasazena 15. srpna a hned od prvního dne byla hojně využívána občany. Přitom agenda není dostupná na všech kontaktních místech.
Dalo se očekávat, že na Czech POINT přijdou zažádat o příspěvek ti žadatelé, kteří nemají eIdentitu, nebo jim prostě vyhovuje více osobní kontakt s úředníkem.
Počet přijatých žádostí za prvních 14 dnů existence agendy potvrzuje správnost rozhodnutí, umožnit příjem žádostí na kontaktních místech veřejné správy Czech POINT. Je vidět, jak je Czech POINT pro občany užitečný, jak zvládne jakoukoliv další agendu.
Srpen se tak stal i absolutním rekordmanem v počtu výpisů, nebo lépe řečeno provedených úkonů na kontaktních místech, když se počítadlo zastavilo na čísle 310.503.
(mre)
1. září 2022
O dávku mimořádného příspěvku ve výši 5000 Kč na dítě bude možné požádat:
Na jiných kontaktních místech nebude dle zákona č. 196/2022 Sb., o jednorázovém příspěvku na dítě, služba poskytována.
Pro úspěšné podání žádosti je nutné, aby žadatel předložil svůj doklad totožnosti a znal identifikační údaje dítěte a případně druhého rodiče. Další informace jsou uveřejněny na následujícím odkaze: https://www.mpsv.cz/web/cz/jednorazovy-prispevek-na-dite, případně zde.
8. srpna 2022
Rádi bychom Vám připomněli, že se blíží konečný termín pro zasílání žádostí o zřízení Kontaktního místa veřejné správy Czech POINT (dále též KMVS). Pro zřízení kontaktního místa k 1. 1. 2023 je třeba zaslání žádosti o jeho zřízení do 31. 7. 2022.
Žádosti zaslané po 31. 7. 2022 již nebude možné v letošním roce vyřídit s ohledem na nutnost zařazení nového kontaktního místa do vyhlášky. Podrobnější informace o zřízení KMVS Czech POINT jsou dostupné zde.
Zřízení kontaktního místa Czech POINT ve vaší obci přináší spoustu výhod. Získáte tak jedno univerzální místo pro občany své obce, kde bude možné získat a ověřit si data z veřejných i neveřejných informačních systémů veřejné správy, převést písemné dokumenty do elektronické podoby a naopak a další.
V rámci zefektivnění služeb poskytovaných na úřadech je možné zřídit si kontaktní místo veřejné správy i v těch nejmenších obcích České republiky, čímž se služby veřejné správy dostanou co nejblíže lidem.
Nabízené služby na kontaktních místech se stále rozšiřují. Kompletní seznam služeb, které na Czech POINT mohou občané využít, najdete zde.
Žádost o zřízení KMVS podávají obecní úřady, úřady městské části, nebo městské obvody, které nejsou matrikou a nejsou ještě zařazeny ve vyhlášce o kontaktních místech. Pozn.: Matriky jsou automaticky KMVS, nezařazují se do vyhlášky.
12. července 2022
V souvislosti s novelou zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, se od 1. 7. 2022 mění některé funkce autorizované konverze a informace v ověřovací doložce. V doložce bude například propsán i název datového souboru, v němž je vstup obsažen (jedná-li se o konverzi z elektronické podoby do listinné), nebo také údaj o tom, zda vstupem byl dokument obsažený v datové zprávě odeslané z datové schránky, a údaje o jejím odeslání z datové schránky (identifikace datové zprávy, datová schránka odesílatele, datové schránky adresáta, datum a čas dodání datové zprávy do datové schránky adresáta) či informace o zajištění integrity vstupu (konvertovaného dokumentu).
Uživatelé aplikace Czech POINT (formulářového rozhraní) změnu ze svého pohledu prakticky nepostřehnou, protože se mění jen podoba doložek, ale práce s formulářem pro konverzi se nemění.
V této souvislosti dochází i ke změnám v nabídce aplikačních rozhraní pro autorizovanou konverzi z moci úřední. Zde jsme museli přistoupit k významnějším změnám a ukončit provoz rozhraní KzMÚ API1. Důvodem je, že se Ministerstvo vnitra dlouhodobě setkává s nesprávně provedenými výstupy autorizované konverze prováděné pomocí tohoto rozhraní. Podmínky provádění konverze stanovuje § 24 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi v platném znění a dále Vyhláška č. 193/2009 Sb., o stanovení podrobností provádění autorizované konverze dokumentů. Stávající aplikační rozhraní je navrženo poměrně benevolentně a nedokáže bránit nesprávnému postupu ze strany subjektu provádějícího konverzi. Konkrétně dochází k těmto změnám:
Nové rozhraní se vyznačuje vlastnostmi, které vám pomohou provádět konverzi správně, nicméně i tak zůstává právní odpovědnost za správné provedení konverze na vás. Nové rozhraní se od stávajícího odlišuje zejména v těchto vlastnostech:
30. června 2022
V pondělí 27.6.2022 od rána nebyly dostupné všechny služby systému Czech POINT. Postiženy byly zejména kontaktní místa veřejné správy. Na zpravodajských webech se dokonce objevila informace o „plošném výpadku systému“.
Systém Czech POINT neměl žádný výpadek. Příčina nedostupnosti některých služeb systému Czech POINT byla mimo perimetr systému.
Provozovatel systému
27. června 2022