Statistiky hovoří jasně. I přes pandemii, která už druhým rokem zasahuje do našich životů služby systému Czech POINT „táhnou“.
V lednu bylo vydáno na kontaktních místech veřejné správy Czech POINT více než 200.000 výpisů. Nejvíce využívanou službou je pořád výpis z Rejstříku trestů. Hned po něm je to autorizovaná konverze dokumentů z listinné do elektronické podoby. Dále výpisy z Katastru nemovitostí a žádost o zřízení datové schránky.
Síť kontaktních míst veřejné správy, kterých je jenom v České republice přes 7 tisíc, je tak nejrozsáhlejší sítí, kde mohou občané komunikovat s veřejnou správou za pomoci asistenta. Mohou zde získat informaci, učinit podání, podat žádost, nebo autorizovaně konvertovat dokument.
V březnu to bude 15 let od spuštění pilotního provozu systému, který postupně rostl a nabízel každý rok nové služby nejenom občanům na kontaktních místech, ale také prakticky všem orgánům veřejné moci.
(mre)
1. února 2022
Praha, 10. prosince 2021 – na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT byl vydán výpis s pořadovým číslem 27 miliónů. Stalo se tak na pracovišti České pošty, s.p. v Olomouci, pracoviště Polská 1201/1 a jednalo se o výpis z bodového hodnocení řidiče.
Ani pandemie nezastavila služby kontaktních míst veřejné správy Czech POINT. Počet poskytnutých služeb se drží zhruba na stejném průměru jako v „předcovidové“ době. Ročně vydají kontaktní místa zhruba 2 miliony výpisů, čím šetří čas občanům, kteří by jinak museli pro požadovaný výpis či informaci na příslušný úřad, ale současně šetří čas i veřejné správě, resp. úředníkům, za které zajistí vydání výpisů informační systémy.
Ano, výstupem systému Czech POINT je většinou listina, přesto se jedná o neodmyslitelnou součást digitalizace veřejné správy. Jak jinak by se k dokumentům dostali občané, kteří neumí nebo nemohou pracovat on-line?
(mre)
16. prosince 2021
V rámci systému Czech POINT byl seznam podporovaných komerčních certifikátů rozšířen o komerční certifikáty, které jsou vydávány Národní certifikační autoritou (NCA). Tímto rozšířením se umožnilo použití komerčních certifikátů NCA, tak aby je bylo možné použít k autentizaci uživatelů JIP (Jednotného identifikačního prostoru), což přináší další možnosti pro zabezpečený přístup a identifikaci uživatelů v systému.
Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.
10. prosince 2021
Byla zprovozněna nová webová služba na aplikačním rozhraní Czech POINT, která postupně nahradí předchozí verzi API Konverze z moci úřední z listinného dokumentu na dokument v elektronické podobě.
Novinky: údaje dokumentu na vstupu jsou rozšířeny o údaj o kvalifikované pečeti, kterou je výstupní dokument nově opatřen, čímž je zajištěna vyšší úroveň zabezpečení a důvěryhodnosti konvertovaných dokumentů. Na rozdíl od předchozí verze služby není na vstupu vyžadováno zadání uživatelského jména, protože konverzi provádí systém. To může zjednodušit proces konverze a snížit administrativní zátěž pro uživatele. Výstupní dokument generovaný novou verzí služby zahrnuje doložku o provedení konverze ve formátu PDF. Tím je zajištěna dodatečná evidence o provedení konverze a transparentnost celého procesu.
Službu mohou používat subjekty, které jsou registrovány v JIP (Jednotném identifikačním prostoru) za podmínky, že mají roli pro provádění konverze z moci úřední. Tím je zajištěna kontrola oprávněnosti a zabezpečení přístupu ke službě.
Systém Czech POINT provádí ověření platnosti certifikátu pečetě a zjišťuje, zda se jedná skutečně o kvalifikovanou pečeť. Tím je zajištěna důvěryhodnost a integrita konvertovaných dokumentů.
Tyto novinky v nové verzi webové služby na aplikačním rozhraní Czech POINT přináší zvýšenou bezpečnost, jednodušší proces konverze a transparentnost celého procesu konverze z moci úřední. Funkce slouží v úřednickém prostředí Czech POINT@office.
Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.
10. prosince 2021
Službu automatizované autorizované konverze, která je k dispozici všem subjektům s právem využívat autorizovanou konverzi dokumentů na žádost, chytře integrovala do své nabídky Česká pošta. Využívá služby systému Czech POINT, datových schránek a k tomu přidává své tradiční služby – doručování listovních zásilek.
Umožňuje tak svým zákazníkům komunikovat výhradně elektronicky. Od svých klientů převezme do speciální datové schránky dokumenty v elektronické podobě, vytiskne s využitím služby automatizované autorizované konverze, tzn. převede elektronické dokumenty do listinné podoby včetně doložky a ve formě dopisu doručí adresátovi. To vše samozřejmě v souladu s legislativou. Vždyť se systémem má dlouholeté zkušenosti, provozuje téměř tisícovku kontaktních míst veřejné správy Czech POINT.
(mre)
1. září 2021
Rádi bychom Vám připomněli, že se blíží konečný termín pro zasílání žádostí o zřízení Kontaktního místa veřejné správy Czech POINT (dále též KMVS). Pro zřízení kontaktního místa k 1. 1. 2022 je třeba zaslání žádosti o jeho zřízení do 31. 8. 2021.
Žádosti zaslané po 31. 8. 2021 již nebude možné v letošním roce vyřídit s ohledem na nutnost zařazení nového kontaktního místa do vyhlášky. Podrobnější informace o zřízení KMVS Czech POINT jsou dostupné zde.
Proč si zřídit kontaktní místo Czech POINT?
Zřízení kontaktního místa Czech POINT ve vaší obci přináší spoustu výhod. Získáte tak jedno univerzální místo pro občany své obce, kde bude možnézískat a ověřit si data z veřejných i neveřejných informačních systémů veřejné správy, převést písemné dokumenty do elektronické podoby a naopak a další.
V rámci zefektivnění služeb poskytovaných na úřadech je možné zřídit si kontaktní místo veřejné správy i v těch nejmenších obcích České republiky, čímž se služby veřejné správy dostanou co nejblíže lidem.
Nabízené služby na kontaktních místech se stále rozšiřují. Kompletní seznam služeb, které na Czech POINT mohou občané využít, najdete zde.
Kdo si může zřídit
Žádost o zřízení KMVS podávají obecní úřady, úřady městské části, nebo městské obvody, které nejsou matrikou a nejsou ještě zařazeny ve vyhlášce o kontaktních místech. Pozn.: Matriky jsou automaticky KMVS, nezařazují se do vyhlášky
3. srpna 2021
Do prostředí CzP@office byl implementován formulář ZRO05 umožňující vydání Výpisu o využití údajů z registru obyvatel. Díky implementaci tohoto formuláře mají oprávnění uživatelé CzP@office možnost jednoduše vyplnit formulář a zprostředkovat výpis o využití údajů z ROB občanům. To usnadňuje a zrychluje proces získávání těchto údajů pro subjekty, které mají na informace o své osobě právo. Formulář se nachází v úřednickém prostředí Czech POINT@office, ale jeho implementace se přímo dotýká veřejnosti.
Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.
31. července 2021
Vzhledem k odstávce Datového centra České pošty v termínu od 18. 06. 2021 od 20:00 hod. do 20. 06. 2021 do 23:59 hod. nebudou na pobočkách České pošty dostupné služby Czech POINT.
Děkujeme za pochopení.
15. června 2021
Certifikáty o očkování obsahují jméno, příjmení a datum narození očkované osoby a jsou dostupné v papírové i elektronické formě. Vedle certifikátu o plném očkování lze v současnosti získat také certifikáty o očkování po první dávce vakcíny, o prodělaném onemocnění i o negativním testu.
Certifikát o očkování zatím není dostupný prostřednictvím Kontaktních míst veřejné správy (Czech POINT). Příslušná legislativa, ve které je mimo jiné navrhováno vydávání certifikátů prostřednictvím Kontaktních míst veřejné správy, bude projednávána v Parlamentu ČR.
Jak a kde mohu nyní získat certifikát o očkování?
Elektronicky přes portál ocko.uzis.cz
1. Přihlaste se do systému pomocí Národního bodu (Mobilním klíčem eGovernmentu, eObčankou, NIA ID, bankovní identitou…). Po přihlášení získáte certifikát.
2. Pokud znáte své rodné číslo a při očkování jste uvedli svůj mobilní telefon,zadejte na webu ocko.uzis.cz číslo občanského průkazu a rodné číslo. Po odeslání čísla OP a rodného čísla Vám bude zaslán jednorázový kód na mobilní telefon. Pomocí tohoto kódu se můžete přihlásit do systému a získat certifikát.
3. Pokud nemáte rodné číslo nebo občanský průkaz (cizinci nebo děti bez občanského průkazu) a při očkování jste uvedli číslo svého mobilního telefonu a svůj e-mail, zadejte na uvedeném webu ocko.uzis.cz mobilní telefon, e-mail a datum narození. Po zadání čísla mobilního telefonu, e-mailu a datu narození Vám bude zaslán jednorázový kód na mobilní telefon. Pomocí tohoto kódu se můžete přihlásit do systému a získat certifikát.
Fyzicky na očkovacím místě
Fyzicky lze požádat o vydání certifikátu přímo na očkovacím místě, zde je ovšem vydání certifikátu vázáno na výslovnou žádost občana, k vydání nedochází automaticky.
14. června 2021
Z důvodu zlepšení bezpečnosti veřejných webových stránek Czech POINT, a také s cílem dosažení jejich lepšího hodnocení v SSLLabs na A+ tím, že zapneme podporu HSTS, dochází od 19. května 2021 ke změně URL adresy interního prostředí Czech POINT.
Pro přístup do webové aplikace je nutné použít odkaz: https://www.czechpoint.cz/czechpoint/. Původní URL nově povede na domovskou stránku tohoto informačního webu.
Upozorňujeme uživatele, že pokud mají odkaz uložený mezi oblíbenými záložkami, je nutné provést jeho změnu – obvykle v internetovém prohlížeči vpravo nahoře u lišty záložek, případně jinde podle toho, jaký prohlížeč je používán.
11. května 2021