logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

O letošním březnu na kontaktních místech veřejné správy Czech POINT můžeme směle hovořit jako o rekordním měsíci. Nechybělo mnoho a měli jsme opět 200 tisíc výpisů za jeden měsíc. Celkem bylo občanům poskytnuto 197.011 výpisů.

Pouze v letech 2015 a 2017 bylo vydáno v březnu více výpisů. Je třeba si ale uvědomit, že to byly „normální“ roky. Letošek je zásadně ovlivněn pandemií Covid-19 a nouzovým stavem. Pohyb lidí je omezen, přesto služby Czech POINT stále táhnou.

Jak jsme uvedli minule, kdo má datovku, na úřad už nemusí. Zřejmě i to je jeden z důvodů, proč bylo za březen podáno téměř 15 tisíc žádostí o zřízení datové schránky. Práce s datovkou z pohodlí domova je rozhodně příjemnější než čekání na úřadech.

(mre)

6. dubna 2021

Nejenom v současné době, kdy nás všechny omezuje pandemie Covid, ale i v normální době stačí občanovi jedna návštěva kontaktního místa veřejné správy Czech POINT.

Zde požádá o zřízení datové schránky fyzické osoby se zasláním přístupových údajů elektronicky. Další komunikaci se státem pak vede už jenom on-line. Z domova, z dovolené, prostě odkudkoliv, kde se může bezpečně připojit k internetu.

Vaše datovka je cesta k úřadu po celý den.

(mre)

5. března 2021

Z důvodu plánované odstávky datových center České pošty, s.p. nebudou od pátku 19.3. 2021, 20:00 do pondělí 22.3.2021, 4:00 dostupná pracoviště Czech POINT na pobočkách České pošty. Vzhledem k tomu, že se jedná o víkendový termín, zasažena budou zejména pracoviště v obchodních centrech a větších pobočkách otevřených i v sobotu, případně neděli.

Omlouváme se za mimořádné omezení dostupnosti služeb kontakních míst veřejné správy.

Česká pošta, s.p. a Ministerstvo vnitra

3. března 2021

V prostředí Czech POINT@office byl upraven Formulář řízení o dědictví (ROD), který opravuje nedostatky předcházející verze, která nebyla vhodná pro činnost notářů. Nově nasazená verze ROD komunikuje cestou kompozitních služeb ISZR a umožňuje vyhledávání fyzických osob podle dalších kritérií, které kompozitní služby umožňují, což zjednodušuje proces vyhledávání a zpracování informací o fyzických osobách spojených s dědickým řízením, zrychluje procesy a zlepšuje celkovou produktivitu práce notářů. Formulář se nachází v úřednickém prostředí Czech POINT@office.

Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.

21. ledna 2021

V rámci pravidelných bezpečnostních aktualizací projektu Czech POINT plánujeme ukončení dosluhujících šifrovacích sad v protokolu TLS. Podpora šifrovacích sad používajících AES v CBC módu bude ukončena 13. 1. 2021. Šifry, které již nebude možné po tomto datu využít k připojení do Czech POINTu ani v JIP/KAAS, jsou:

• TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_CBC_SHA384 (0xc028)
• TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_CBC_SHA256 (0xc027)
• TLS_DHE_RSA_WITH_AES_256_CBC_SHA256 (0x6b)
• TLS_DHE_RSA_WITH_AES_128_CBC_SHA256 (0x67)

Tyto šifrovací sady již klienti projektu Czech POINT prakticky nepoužívají, neboť jsou v novějších aplikacích nahrazeny aktuálními šifrovacími sadami protokolu TLSv1.2 (používajícími AES v módu GCM).

Aktuální informace o podporovaných protokolech a šifrovacích sadách najdete zde: https://www.czechpoint.cz/public/vyvojari/informace-pro-vyvojare-aplikaci/.

V případě potíží s připojením prosím kontaktujte Helpdesk Czech POINT (https://www.czechpoint.cz/public/statistiky-a-informace/kontakty/).

13. ledna 2021

Praha, 28. prosince 2020 – na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT byl vydán výpis s pořadovým číslem 25 miliónů. Stalo se tak na pracovišti České pošty, s.p. v Kostelci nad Černými lesy a jednalo se o výpis z Rejstříku trestů.

I přes pandemii a nouzový stav je systém Czech POINT neustále k dispozici, poskytuje své služby jak doma, tak v zahraničí na mnoha zastupitelských úřadech. 25 milionů vydaných výpisů je jasným důkazem, že spuštění systému před více než deseti lety bylo správným rozhodnutím.

Za tu dobu se z Czech POINTu, který v počátku poskytoval své služby pouze občanům na kontaktních místech, stal pilíř českého eGovernmentu. Poskytuje své služby prakticky celé veřejné správě. Úředníci tak mají zajištěn pohodlný přístup k různým informačním systémům, anebo pouze využívají autentizační a autorizační služby Czech POINT pro přístup do svých vlastních aplikací.

Kromě toho poskytuje své služby Czech POINT i datovkám, pro které slouží jako teritoriální HelpDesk v případě, kdy uživatel potřebuje znovuobnovit přístupové údaje do své datovky.

Czech POINT neodmyslitelně patří k digitalizaci veřejné správy.

(mre)

28. prosince 2020

Čísla hovoří jasně. V letošním roce bude vydáno méně výpisů na kontaktních místech veřejné správy než v těch předchozích. Je to zcela jistě důsledek pandemie. Mnoho lidí pracuje z domova a cestám na úřad, pokud to není opravdu nutné, se vyhýbá, nebo je prostě odkládá.

Proti tomu statistiky CzechPOINT@home, tedy počty vydaných výpisů prostřednictvím Portálu občana rostou. Není to sice nic závratného, odhadujeme, že to bude zhruba o 30% více než v předchozím roce. Aby se Česká republika posunula v žebříčku hodnocení eGov služeb výše, to nestačí. Přesto je ze statistik vidět, že si občané na on-line služby veřejné správy zvykli. A to je dobře. Podle zákona o právu na digitální služby by měly být prakticky všechny služby veřejné správy od roku 2025 dostupné on-line.

Nabídka nových on-line služeb, nejenom na Czech POINT, se bude postupně rozšiřovat.

(mre)

16. prosince 2020

Do prostředí Czech POINT byla přidána nová funkcionalita k formuláři ZR01 – Výpis údajů z registru obyvatel, ke kterému je nyní možné vyhotovit vícejazyčnou přílohu k v jakémkoliv úředním jazyce Evropské unie. Možnost vyhotovení vícejazyčného výpisu z registru obyvatel může usnadnit cizincům, kteří neovládají český jazyk, získání důležitých informací o svých údajích z registru obyvatel, čímž se zvyšuje přístupnost a komunikace mezi veřejnou správou a cizinci žijícími v České republice. Vícejazyčné mohou být užitečné pro občany České republiky, kteří komunikují s úřady v jiných zemích EU, což zjednodušuje komunikaci a získávání potřebných dokumentů pro mezinárodní účely. Samotná možnost vícejazyčných výpisů navíc odpovídá mezinárodním standardům pro poskytování informací ve více jazycích. Tím se zvyšuje kompatibilita s mezinárodními právními normami a usnadňuje komunikaci s dalšími zeměmi EU.

Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.

2. prosince 2020

Kvůli nouzovému stavu zcela zapadla informace, že je to už rok, co byla na konci října 2019 spuštěna nová instance systému Czech POINT z datového centra Na Vápence. V průběhu víkendu tehdy proběhla kompletní migrace Centrály Czech POINT ze starého hardware na nový, včetně integrace na služby CMS2.

Systém běží celý rok opět bez jediného „škobrtnutí“ a poskytuje služby jak občanům, tak úředníkům.

Na jaře v době nouzového stavu byl hojně využíván občany při podání žádosti o zřízení datové schránky, kteří tak začali komunikovat s úřady elektronicky. Stejný trend se opakuje i nyní na podzim, při dalším nouzovém stavu, kdy mnoho lidí pochopilo, že na úřady už skutečně nemusí. Stačí jim jedna návštěva kontaktního místa veřejné správy Czech POINT, kde si podají žádost o zřízení datové schránky fyzické osoby a pak už na úřad skutečně nemusí.

A pokud nějaký úřad odmítá s občanem komunikovat prostřednictvím datovky, zákon je na straně občana.

(mre)

3. listopadu 2020

Autentizační služby Jednotného identitního prostoru (JIP/KAAS) nově umožňují, aby se uživatelé externích agendových informačních systémů přihlašovali mj. i pomocí elektronických prostředků v nabídce Národního bodu pro autentizaci a identifikaci (zkráceně NIA). Správce systému, který je registrován pro využití autentizačních služeb JIP, si s ohledem na bezpečnostní politiku systému v prostředí aplikace Správa dat zvolí, jaké přihlašovací metody svým uživatelům povolí. Na výběr má tyto kombinace:

Nativní přihlašovací metody JIP:
• jméno / heslo
• jméno / heslo / certifikát
• jméno / heslo / jednorázový kód
Přihlášení pomocí NIA:
• úroveň důvěry "značná"
• úroveň důvěry "vysoká"

Nabídka elektronických prostředků pro přihlášení v nabídce NIA je průběžně rozšiřována. Počátkem roku 2021 očekáváme příchod tzv. bankovní identity, což v praxi znamená, že bude možné k přihlášení cestou NIA využít i způsoby, kterými se dosud uživatelé přihlašují k elektronickému bankovnictví. Zároveň bude pro přihlášení cestou NIA upravena i mobilní aplikace „Mobilní klíč“, která je dosud vyhrazena pro potřeby datových schránek. Aktuální seznam podporovaných prostředků naleznete na stránce Identity občana.

Agendové informační systémy, které využívají autentizační služby JIP, nemusí pro využití přihlašovacích metod NIA nic měnit. Aplikační rozhraní pro ně zůstává nezměněné, stejně jako rozsah identifikačních a autorizačních údajů, které službami KAAS získávají.

26. října 2020

« Předchozí stránkaDalší stránka »