logo Czech POINT

Czech POINT

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál

Čísla hovoří jasně. V letošním roce bude vydáno méně výpisů na kontaktních místech veřejné správy než v těch předchozích. Je to zcela jistě důsledek pandemie. Mnoho lidí pracuje z domova a cestám na úřad, pokud to není opravdu nutné, se vyhýbá, nebo je prostě odkládá.

Proti tomu statistiky CzechPOINT@home, tedy počty vydaných výpisů prostřednictvím Portálu občana rostou. Není to sice nic závratného, odhadujeme, že to bude zhruba o 30% více než v předchozím roce. Aby se Česká republika posunula v žebříčku hodnocení eGov služeb výše, to nestačí. Přesto je ze statistik vidět, že si občané na on-line služby veřejné správy zvykli. A to je dobře. Podle zákona o právu na digitální služby by měly být prakticky všechny služby veřejné správy od roku 2025 dostupné on-line.

Nabídka nových on-line služeb, nejenom na Czech POINT, se bude postupně rozšiřovat.

(mre)

16. prosince 2020

Do prostředí Czech POINT byla přidána nová funkcionalita k formuláři ZR01 – Výpis údajů z registru obyvatel, ke kterému je nyní možné vyhotovit vícejazyčnou přílohu k v jakémkoliv úředním jazyce Evropské unie. Možnost vyhotovení vícejazyčného výpisu z registru obyvatel může usnadnit cizincům, kteří neovládají český jazyk, získání důležitých informací o svých údajích z registru obyvatel, čímž se zvyšuje přístupnost a komunikace mezi veřejnou správou a cizinci žijícími v České republice. Vícejazyčné mohou být užitečné pro občany České republiky, kteří komunikují s úřady v jiných zemích EU, což zjednodušuje komunikaci a získávání potřebných dokumentů pro mezinárodní účely. Samotná možnost vícejazyčných výpisů navíc odpovídá mezinárodním standardům pro poskytování informací ve více jazycích. Tím se zvyšuje kompatibilita s mezinárodními právními normami a usnadňuje komunikaci s dalšími zeměmi EU.

Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.

2. prosince 2020

Kvůli nouzovému stavu zcela zapadla informace, že je to už rok, co byla na konci října 2019 spuštěna nová instance systému Czech POINT z datového centra Na Vápence. V průběhu víkendu tehdy proběhla kompletní migrace Centrály Czech POINT ze starého hardware na nový, včetně integrace na služby CMS2.

Systém běží celý rok opět bez jediného „škobrtnutí“ a poskytuje služby jak občanům, tak úředníkům.

Na jaře v době nouzového stavu byl hojně využíván občany při podání žádosti o zřízení datové schránky, kteří tak začali komunikovat s úřady elektronicky. Stejný trend se opakuje i nyní na podzim, při dalším nouzovém stavu, kdy mnoho lidí pochopilo, že na úřady už skutečně nemusí. Stačí jim jedna návštěva kontaktního místa veřejné správy Czech POINT, kde si podají žádost o zřízení datové schránky fyzické osoby a pak už na úřad skutečně nemusí.

A pokud nějaký úřad odmítá s občanem komunikovat prostřednictvím datovky, zákon je na straně občana.

(mre)

3. listopadu 2020

Autentizační služby Jednotného identitního prostoru (JIP/KAAS) nově umožňují, aby se uživatelé externích agendových informačních systémů přihlašovali mj. i pomocí elektronických prostředků v nabídce Národního bodu pro autentizaci a identifikaci (zkráceně NIA). Správce systému, který je registrován pro využití autentizačních služeb JIP, si s ohledem na bezpečnostní politiku systému v prostředí aplikace Správa dat zvolí, jaké přihlašovací metody svým uživatelům povolí. Na výběr má tyto kombinace:

Nativní přihlašovací metody JIP:
• jméno / heslo
• jméno / heslo / certifikát
• jméno / heslo / jednorázový kód
Přihlášení pomocí NIA:
• úroveň důvěry "značná"
• úroveň důvěry "vysoká"

Nabídka elektronických prostředků pro přihlášení v nabídce NIA je průběžně rozšiřována. Počátkem roku 2021 očekáváme příchod tzv. bankovní identity, což v praxi znamená, že bude možné k přihlášení cestou NIA využít i způsoby, kterými se dosud uživatelé přihlašují k elektronickému bankovnictví. Zároveň bude pro přihlášení cestou NIA upravena i mobilní aplikace „Mobilní klíč“, která je dosud vyhrazena pro potřeby datových schránek. Aktuální seznam podporovaných prostředků naleznete na stránce Identity občana.

Agendové informační systémy, které využívají autentizační služby JIP, nemusí pro využití přihlašovacích metod NIA nic měnit. Aplikační rozhraní pro ně zůstává nezměněné, stejně jako rozsah identifikačních a autorizačních údajů, které službami KAAS získávají.

26. října 2020

Kdo měl na jaře datovku, toho nouzový stav a zavřené úřady či školy nijak nezaskočily. Mohl s nimi komunikovat v klidu z pohodlí domova. Ať už to byla žádost o pětadvacítku, ošetřovné nebo jakákoliv jiná žádost či podání vůči veřejné správě, vše zařídil jednoduše datovkou.

Přitom bylo zcela jedno, zda má úřad omezené návštěvní hodiny, zavřeno nebo jsou všichni v karanténě. Majitel datovky má ihned k dispozici doručenku o prokazatelném doručení na úřad. A právě dodržení lhůty podání v mnoha případech rozhodovalo.

Pokud tedy ještě nemáte svoji datovku, neváhejte a zažádejte o její zřízení na kterémkoliv kontaktním místě veřejné správy Czech POINT (úřad, pošta) dřív, než budete muset zase zůstat doma se školákem nebo v karanténě. Na úřad se pak nemusíte dlouho dostat a můžete prošvihnout termín nějakého podání, nebo možnost podat třeba žádost o podporu.

(mre)

29. září 2020

Pohled do statistik CzechPOINT@home, tedy on-line výpisů z informačních systémů dostupných na Portálu občana ukazuje, jak nouzový stav z jara letošního roku vyvolaný COVID-19 ovlivnil potřeby firem i občanů.
Je to dobře vidět na počtech výpisů z Veřejného a Živnostenského rejstříku. U obou již bylo na konci července dosaženo vyšších čísel než za celý loňský rok. Rovněž počty výpisů z Rejstříku trestů jak fyzických, tak právnických osob jsou ve srovnání s předchozím rokem vyšší. Mnoho firem tak efektivně využilo on-line eGovernment služby, aby získaly potřebné doklady k žádostem o státní pomoc či dotace.

(mre)

24. srpna 2020

Upozorňujeme tímto na novou verzi Provozní dokumentace Czech POINT. Změněna byla především Příloha 1 Provozního řádu týkající se SW vybavení. Systém Czech POINT nadále podporuje pouze operační systém Microsoft Windows verze 10 a vyšší. V případě, že máte starší typ operačního systému je nutné jej pro práci s projektem Czech POINT, ale i v zájmu Vaší bezpečnosti, co nejdříve aktualizovat.

5. srpna 2020

Je to vidět taky na počtech žádostí o zřízení datových schránek fyzických osob. Za první pololetí letošního roku jich bylo zřízeno víc než za celý minulý rok. Popularitě on-line komunikace nahrál nouzový stav, kdy byl omezen provoz mnoha úřadů a přitom občané museli řešit své záležitosti.

Datovou schránku lze zřídit už i on-line, stačí k tomu eOP s aktivovaným čipem. Musíme rovněž  poděkovat i Svazu měst a obcí ČR, který vyzval obce k prodloužení úředních hodin kontaktních míst veřejné správy Czech POINT. Stejně tak i vedení obcí, které vyzvaly občany – zajděte jednou na Czech POINT, zřiďte si datovou schránku a pak už k nám fyzicky nemusíte. Vše zařídíte elektronicky, pohodlně z domova.

(mre)

1. července 2020

Do Jednotného identifikačního prostoru (JIP) byla přidána možnost zakládat účty uživatelům i z organizací zřizovaných orgány veřejné moci (OVM), přestože nejsou v Registru práv a povinností. Těmto uživatelům je zpřístupněna možnost využít službu JIP pro autorizaci a autentizaci. Uživatelé z organizací zřizovaných OVM se mohou přihlašovat do různých služeb a aplikací, které jsou integrovány do JIP, pomocí jednotného autentizačního prostředku. Nemusí se opakovaně přihlašovat do různých systémů, což zjednodušuje jejich přístup a snižuje administrativní zátěž. Funkce slouží v úřednickém prostředí Czech POINT@office.

Funkcionalita patří pod projekt Czech POINT 2.0 financovaný z prostředků Evropské Unie nástroje NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy.

4. června 2020

V rámci pravidelných bezpečnostních aktualizací projektu Czech POINT plánujeme ukončení dosluhujících šifrovacích sad v protokolu TLS. Podpora šifrovacích sad používajících HMAC SHA-1 bude ukončena 22. 7. 2020. Šifry, které již nebude možné po tomto datu využít k připojení do Czech POINTu ani v JIP/KAAS, jsou:

  • TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_CBC_SHA (0xc014)
  • TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_128_CBC_SHA (0xc013)
  • TLS_DHE_RSA_WITH_AES_256_CBC_SHA (0x39)
  • TLS_DHE_RSA_WITH_AES_128_CBC_SHA (0x33)

Tyto šifrovací sady již klienti projektu Czech POINT prakticky nepoužívají, neboť jsou v novějších aplikacích nahrazeny aktuálními šifrovacími sadami protokolu TLSv1.2. Správci aplikací stávajících uživatelů byli upozorněni a tedy k tomuto datu bude přechod bez potíží pro všechny uživatele systému.

27. května 2020

« Předchozí stránkaDalší stránka »