Přichází občan (podatel) a požaduje podání RŽP.
Specifikovat to může několika různými slovními spojeními:
- Ohlašuji novou živnost.
- Podávám žádost o živnost (na živnost).
- Chtěl bych si založit živnost.
- Chtěl bych si udělat živnostenské oprávnění.
- Kombinace výše uvedených.
Výkladový slovníček:
- XML-formulářem se rozumí webové rozhraní centrály Czech POINT, tedy to, co úředník interaktivně vyplňuje.
- Formulářem se rozumí Jednotný registrační formulář, který elektronicky nebo listinně vyplnil podatel a úředník jej nevyplňuje.
Úředník provede opět několik zásadních činností:
- Zjistí formu podání:
a) v listinné podobě (podatel má vytištěný formulář RŽP)
b) v elektronické podobě (podatel má číslo ID Podání – tzv. číslo tiketu, které mu po odeslání formuláře vyplněného na webu HK bylo tímto přiděleno).
Ad a) dále se zabýváme podáním v listinné podobě.
- Úředník zkontroluje totožnost podatele podle platného dokladu a porovná ji se jménem a rodným číslem na přineseném formuláři. Obojí se musí shodovat. Také se podívá, je-li formulář podepsán podatelem (to je důležité).
- Úředník zkontroluje dobu platnosti dokladu.
- Otevře XML-formulář podání RŽP a zadá číslo předloženého dokladu, typ dokladu, jméno a příjmení podatele a zaškrtne kontrolu doby platnosti.
- Následně provede ověření údajů v evidenci neplatných dokladů.
- Tím zjistí, je-li podatel oprávněn podat žádost.
- V XML-formuláři vybere listinnou formu.
- Určí výši poplatku na základě povahy úkonu požadovaného podatelem. Oprávněnost výše poplatku úředník nekontroluje. V případě nesrovnalostí bude podatel vyzván k doplnění přímo Živnostenským úřadem.
- Úředník vybere Živnostenský úřad, jemuž je podání určeno, a to buď podle udání podatele (nezná-li podatel ŽÚ, zadá úřad, ke kterému místně přísluší pracoviště CzP).
- Obsahuje-li žádost kromě formuláře nějaké přílohy, úředník zapíše prostý součet listů všech příloh do XML-formuláře.
- Úředník dále zapíše číslo jednací nebo o něj zažádá v rámci elektronické spisové služby.
Po té XML-formulář v elektronické podobě uloží na předem stanovené úložiště (do zvoleného adresáře).
- Úředník vytiskne potvrzení o přijetí podání na papír A4.
- Dále převezme peníze a vytiskne pokladní doklad na papír A4.
- Úředník podepíše potvrzení o přijetí podání a opatří jej razítkem a vydá podateli.
- Formulář v listinné podobě (včetně příloh, kopie pokladního dokladu a potvrzení o přijetí podání) připraví pracovník kontaktního místa k zaslání poštou na příslušný ŽÚ a následně odešle.
Ad b) dále se zabýváme podáním v elektronické podobě.
- Úředník zkontroluje totožnost podatele podle platného dokladu.
- Úředník zkontroluje dobu platnosti dokladu.
- Otevře XML-formulář podání RŽP a zadá číslo předloženého dokladu, typ dokladu, jméno a příjmení podatele a zaškrtne kontrolu doby platnosti.
- Následně provede ověření údajů v evidenci neplatných dokladů.
- Tím zjistí, je-li podatel oprávněn podat žádost.
- V XML-formuláři vybere elektronickou formu.
- Vyžádá si od podatele číslo identifikačního tiketu a vepíše ho do XML-formuláře.
- Určí výši poplatku na základě povahy úkonu požadovaného podatelem. Oprávněnost výše poplatku úředník nekontroluje. V případě nesrovnalostí bude podatel vyzván k doplnění přímo Živnostenským úřadem.
- Úředník vybere Živnostenský úřad, jemuž je podání určeno, a to buď podle udání podatele (nezná-li podatel ŽÚ, zadá úřad, ke kterému místně přísluší pracoviště CzP).
- Obsahuje-li žádost kromě formuláře nějaké přílohy, úředník zapíše prostý součet listů všech příloh do XML-formuláře.
- Dále úředník vytiskne formulář. Zkontroluje totožnost podatele podle platného dokladu a porovná ji se jménem a rodným číslem na vytištěném formuláři. Obojí se musí shodovat. Potom nechá formulář podepsat podatelem (to je důležité).
- Po vytištění formuláře úředník zapíše číslo jednací nebo o něj zažádá v rámci elektronické spisové služby.
- Po té formulář v elektronické podobě odešle na server ŽÚ, přičemž současně ukládá formulář i XML-formulář na předem stanovené úložiště (do zvoleného adresáře).
- Úředník vytiskne potvrzení o přijetí podání na papír A4.
- Dále převezme peníze a vytiskne pokladní doklad na papír A4.
- Úředník podepíše potvrzení o přijetí podání a opatří jej razítkem a vydá podateli.
- Formulář v listinné podobě (včetně příloh, kopie pokladního dokladu a potvrzení o přijetí podání) připraví k zaslání poštou na příslušný ŽÚ a následně odešle.
Poplatek, který zůstává obci za provedení úkonu – přijetí žádosti, činí 50 Kč.
Poplatek, který obec vybere, ale který náleží Živnostenskému úřadu, bude určen v XML-formuláři dle zvoleného druhu podání. Systém čerpání poplatků, které obci nenáleží, je podobný jako u výpisů z katastru nemovitostí, tedy obec jednou měsíčně obdrží souhrnné vyúčtování, jakou částku má odevzdat.