Živnostenský rejstřík
Co mají Czech POINTy archivovat v papírové a co v elektronické podobě? Vedou na žádosti o zápis RŽP spisovou knihu? Co v ní evidují? Ať už evidují cokoli, evidují to také 15 let, jako výpisy z OR, ŽR a KN?
Podání RŽP se archivuje pouze v elektronické podobě, a to 15 let.
Jak by mělo metodicky probíhat podání živnosti?
Přichází občan (podatel) a požaduje podání RŽP.
Specifikovat to může několika různými slovními spojeními:
- Ohlašuji novou živnost.
- Podávám žádost o živnost (na živnost).
- Chtěl bych si založit živnost.
- Chtěl bych si udělat živnostenské oprávnění.
- Kombinace výše uvedených.
Výkladový slovníček:
- XML-formulářem se rozumí webové rozhraní centrály Czech POINT, tedy to, co úředník interaktivně vyplňuje.
- Formulářem se rozumí Jednotný registrační formulář, který elektronicky nebo listinně vyplnil podatel a úředník jej nevyplňuje.
Úředník provede opět několik zásadních činností:
- Zjistí formu podání:
a) v listinné podobě (podatel má vytištěný formulář RŽP)
b) v elektronické podobě (podatel má číslo ID Podání – tzv. číslo tiketu, které mu po odeslání formuláře vyplněného na webu HK bylo tímto přiděleno).
Ad a) dále se zabýváme podáním v listinné podobě.
- Úředník zkontroluje totožnost podatele podle platného dokladu a porovná ji se jménem a rodným číslem na přineseném formuláři. Obojí se musí shodovat. Také se podívá, je-li formulář podepsán podatelem (to je důležité).
- Úředník zkontroluje dobu platnosti dokladu.
- Otevře XML-formulář podání RŽP a zadá číslo předloženého dokladu, typ dokladu, jméno a příjmení podatele a zaškrtne kontrolu doby platnosti.
- Následně provede ověření údajů v evidenci neplatných dokladů.
- Tím zjistí, je-li podatel oprávněn podat žádost.
- V XML-formuláři vybere listinnou formu.
- Určí výši poplatku na základě povahy úkonu požadovaného podatelem. Oprávněnost výše poplatku úředník nekontroluje. V případě nesrovnalostí bude podatel vyzván k doplnění přímo Živnostenským úřadem.
- Úředník vybere Živnostenský úřad, jemuž je podání určeno, a to buď podle udání podatele (nezná-li podatel ŽÚ, zadá úřad, ke kterému místně přísluší pracoviště CzP).
- Obsahuje-li žádost kromě formuláře nějaké přílohy, úředník zapíše prostý součet listů všech příloh do XML-formuláře.
- Úředník dále zapíše číslo jednací nebo o něj zažádá v rámci elektronické spisové služby.
Po té XML-formulář v elektronické podobě uloží na předem stanovené úložiště (do zvoleného adresáře). - Úředník vytiskne potvrzení o přijetí podání na papír A4.
- Dále převezme peníze a vytiskne pokladní doklad na papír A4.
- Úředník podepíše potvrzení o přijetí podání a opatří jej razítkem a vydá podateli.
- Formulář v listinné podobě (včetně příloh, kopie pokladního dokladu a potvrzení o přijetí podání) připraví pracovník kontaktního místa k zaslání poštou na příslušný ŽÚ a následně odešle.
Ad b) dále se zabýváme podáním v elektronické podobě.
- Úředník zkontroluje totožnost podatele podle platného dokladu.
- Úředník zkontroluje dobu platnosti dokladu.
- Otevře XML-formulář podání RŽP a zadá číslo předloženého dokladu, typ dokladu, jméno a příjmení podatele a zaškrtne kontrolu doby platnosti.
- Následně provede ověření údajů v evidenci neplatných dokladů.
- Tím zjistí, je-li podatel oprávněn podat žádost.
- V XML-formuláři vybere elektronickou formu.
- Vyžádá si od podatele číslo identifikačního tiketu a vepíše ho do XML-formuláře.
- Určí výši poplatku na základě povahy úkonu požadovaného podatelem. Oprávněnost výše poplatku úředník nekontroluje. V případě nesrovnalostí bude podatel vyzván k doplnění přímo Živnostenským úřadem.
- Úředník vybere Živnostenský úřad, jemuž je podání určeno, a to buď podle udání podatele (nezná-li podatel ŽÚ, zadá úřad, ke kterému místně přísluší pracoviště CzP).
- Obsahuje-li žádost kromě formuláře nějaké přílohy, úředník zapíše prostý součet listů všech příloh do XML-formuláře.
- Dále úředník vytiskne formulář. Zkontroluje totožnost podatele podle platného dokladu a porovná ji se jménem a rodným číslem na vytištěném formuláři. Obojí se musí shodovat. Potom nechá formulář podepsat podatelem (to je důležité).
- Po vytištění formuláře úředník zapíše číslo jednací nebo o něj zažádá v rámci elektronické spisové služby.
- Po té formulář v elektronické podobě odešle na server ŽÚ, přičemž současně ukládá formulář i XML-formulář na předem stanovené úložiště (do zvoleného adresáře).
- Úředník vytiskne potvrzení o přijetí podání na papír A4.
- Dále převezme peníze a vytiskne pokladní doklad na papír A4.
- Úředník podepíše potvrzení o přijetí podání a opatří jej razítkem a vydá podateli.
- Formulář v listinné podobě (včetně příloh, kopie pokladního dokladu a potvrzení o přijetí podání) připraví k zaslání poštou na příslušný ŽÚ a následně odešle.
Poplatek, který zůstává obci za provedení úkonu – přijetí žádosti, činí 50 Kč.
Poplatek, který obec vybere, ale který náleží Živnostenskému úřadu, bude určen v XML-formuláři dle zvoleného druhu podání. Systém čerpání poplatků, které obci nenáleží, je podobný jako u výpisů z katastru nemovitostí, tedy obec jednou měsíčně obdrží souhrnné vyúčtování, jakou částku má odevzdat.
Jak obsluha Czech POINTu pozná, že hlásím změnu živnosti (500,- Kč) a nezakládám novou živnost (1.000,- Kč), když nekontroluje formulář?
To obsluha Czech POINT neřeší, respektive to nepotřebuje poznat. Případné nesrovnalosti si řeší ŽÚ s podatelem bez asistence Czech POINTu.
Jak se vypořádávají peníze? Co je příjmem obce – 50 korun? A co příslušných 1000,-/500,- Kč – jakým způsobem se peníze předají živnostenského úřadu? Pošle živnostenský úřad Czech POINTu fakturu? Budou tedy chodit na Czech POINT faktury třeba z dvaceti ŽÚ?
Příjem obce je právě oněch 50, – Kč. Jednou měsíčně přijde souhrnné vyrovnání s RŽP vystavené MPO.
Jak úřednice Czech POINTU pozná, že výpis z Živnostenského rejstříku, který žadatel požaduje je „první výpis“ (bez poplatku), a ne nějaký další (za 100,- Kč)?
První výpis nemůže žadatel požadovat. První výpis z RŽP zasílá ŽÚ žadateli přímo. Je to totiž jediný doklad toho, že živnost byla založena. Jakýkoliv výpis na Czech POINTu je ten další, tudíž zpoplatněný.
Pokud obsluha Czech POINTu odesílá v listinné podobě více žádostí na tentýž živnostenský úřad, musí odeslat každý zvlášť (např. kvůli jedinečnému podacímu číslu doporučené zásilky), nebo je mohou celý den schraňovat a pak je odeslat najednou v krabici?
Může jednotlivá podání dát každé zvlášť do obálky a hromadně poslat.