Často slýcháme, že je na tom Česká republika, v rámci hodnocení digitalizace procesů v EU, špatně. Realita je ale trochu jiná. Lze asi souhlasit s názorem, že on-line služby pro občany přibývají pomalu. Tady to opravdu jde pomalu, ale mnohem lépe je na tom ČR na backendu IT systémů. Tam, kde na první pohled občan zlepšení služby ani vidět nemůže, protože se tak děje mimo jeho úhel pohledu. A velkou roli v nich hraje systém Czech POINT.
Například takové matriční události, kterým poskytuje systém Czech POINT podporu již od roku 2010. Takový příklad „ukryté digitalizace“ lze ukázat např. na sňatku: součástí svatebního obřadu je podpis novomanželů, svědků a oddávajícího do matričního formuláře. Oddávající pak zapíše údaje z tohoto protokolu prostřednictvím matričního formuláře v prostředí CzechPOINT@office do Informačního systému evidence obyvatel. Odtud se automatickou synchronizací s dalšími registry nové příjmení nevěsty (nebo ženicha) dostane do Registru obyvatel a následně třeba až do Obchodního rejstříku.
Nikdo nemusí nikam chodit, není třeba posílat papírové formuláře či žádosti, na nic se nečeká. Všechno funguje elektronicky a jednoduše z jednoho místa, bez nutnosti jediného zásahu občana. To je základním smyslem každé správné digitalizace. Je to jen jeden z příkladů „ukryté digitalizace“ na kterém se systém Czech POINT výrazně podílí. Czech POINT (a připojené informační systémy veřejné správy) zde reálně naplňují heslo – obíhat mají data, ne občan.
(mre)
5. listopadu 2024